Jag har testat både open office databas och Kexi nu en tid.
Kexi fungerar fint med tabeller och formulär men stupar på att jag inte kan skriva ut t ex ett formulär .
I open office är det svårt att bygga ett formulär. Kopplingen till filerna fungerar inte och är svåra att få till.
Rapportdelen får jag inte heller att fungera.
Tidigare har jag fått förslaget av någon i forumet att gå över till Mysql och PHP.
Det har ju lagts ner mycket arbete på open office men databasdelen verkar ha kommit på undantag.
Skulle var riktigt glad om jag kunde få svar från någon som säger att open officeś databasdel eller Kexi fungerar fint, satsa på någon av dessa.
Får jag inte något liknande besked så är det nog dags att ge upp både Open Office databasdel och Kexi.
Kanske också dags för ett brev till Shuttleworth direkt som information om hur läget är.
Tacksam för kommentarer åt alla håll.
Open office databas och Kexi???
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Open office databas och Kexi???
För några dagar sedan satt jag med Openoffice och MySQL och försökte bygga ett faktura system. Men AJ det gick inget vidare
Openoffice saknar så mycket, så jag la ner det. Ska försöka hitta något annat. Annars är PHP ett bra språk om man vill ha en webbaserad miljö. Har inte provat Kexi, får nog testa det med.
Openoffice saknar så mycket, så jag la ner det. Ska försöka hitta något annat. Annars är PHP ett bra språk om man vill ha en webbaserad miljö. Har inte provat Kexi, får nog testa det med.
För min del behöver det inte vara webbaserat.
Är bara något förvånad över att det skall vara så motsträvigt att få ut uppgifter på ett papper fån några filer och litet bearbetning av innehållet i dessa filer.
Är bara något förvånad över att det skall vara så motsträvigt att få ut uppgifter på ett papper fån några filer och litet bearbetning av innehållet i dessa filer.
Har testat Oracle database 10g. Väldigt fint upplagt. Men det känns så himla konstigt att OO database inte skulle fungera. Kan det bero på att det saknas uppdaateringar i Ubuntu?
Men jag skall ge mig ut och se om jag kan komma i kontakt med någon som sysslar med OO.
Det är ju när man vill att flera register skall samarbeta för ett visst ändamål som man behöver en databas. Förr itiden gjorde man bara indexerade filer för att lösa sådana uppgifter.
Men jag skall ge mig ut och se om jag kan komma i kontakt med någon som sysslar med OO.
Det är ju när man vill att flera register skall samarbeta för ett visst ändamål som man behöver en databas. Förr itiden gjorde man bara indexerade filer för att lösa sådana uppgifter.
Senast redigerad av 1 jannee2, redigerad totalt 27 gånger.