Hallå!
Jag har laddat hem och packat upp följande två program: gnomad2-2.9.0 och libmtp-0.2.4
Nu vill jag alltså installera dessa, hur gör jag?
Jag berör ämnet under hårdvara som hårdvara, men eftersom jag är nybörjare så lägger jag in en fråga här också, jag har nämligen förut funderat på samma sak.
Hur aktiverar man program som ligger på skrivbordet?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Hur aktiverar man program som ligger på skrivbordet?
Gå in under System/Administration/Pakethanteraren Synaptic och sök på "gnomad" och "libmtp".
Lättaste sättet att installera på.
De flesta programmen du behöver och efterfrågar går att finna där.
Lättaste sättet att installera på.
De flesta programmen du behöver och efterfrågar går att finna där.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- vidarvega
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
jag har testat synaptic och installerat gnomad och libmtp. Men det är något föråldrade versioner(tror jag) hittade på en hemsida nyare versioner som jag laddat hem. tex gnomad 2.8.12 har jag installerat men vill alltså testa 2.9.0 om det fungerar bättre.
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Packeten i Synaptic kan ofta vara av äldre versioner, men det är många gånger smartare att
hålla sig till dessa paket efter som dom är gjorda för Ubuntu och därför passar bättre in i
Ubuntus miljö.
Men om man vill köra den senaste versionen av något program så får man kompilera och
installera själv samt se till så att beroenden uppfylls.
Det första du bör göra är att se till så att paketet 'build-essential' finns installerat
Om du inte har det installerat
Sedan så antingen så högerklickar du på .tar.gz'a paketet, som du lagt i en egen tom mapp,
och väljer packa upp här.
Eller så använder du terminalen och cd'ar dig till mappen där du lagt tar.gz'a paketet
och packar upp paketet
sedan förflyttar du dig in i mappen 'gnomad2-2.9.0'
sedan konfigurera
sedan skapa
och till sist installera
LÄS IGENOM FILEN 'INSTALL' som ligger i gnomad2-2.9.0.tar.gz
Innan du installerar så använd Synaptic för att göra en fullständig avinstallation av
nomad-versionen du installerade annars kan du få det roligt med flera versioner av samma
program, vilket iof kan fungera men inte alltid.
Samma gäller för i stort sett alla sources man installerar ALLTID läsa igenom INSTALL och
README filerna + naturligtvis kolla med FAQ'er på respektive H-sidor för resp. prog.
hålla sig till dessa paket efter som dom är gjorda för Ubuntu och därför passar bättre in i
Ubuntus miljö.
Men om man vill köra den senaste versionen av något program så får man kompilera och
installera själv samt se till så att beroenden uppfylls.
Det första du bör göra är att se till så att paketet 'build-essential' finns installerat
Kod: Markera allt
whatis build-essential
sudo apt-get install build-essential
och väljer packa upp här.
Eller så använder du terminalen och cd'ar dig till mappen där du lagt tar.gz'a paketet
cd /sökväg/till/mappen
tar -xvvzf gnomad2-2.9.0.tar.gz
cd gnomad2-2.9.0
./configure
make
sudo make install
Innan du installerar så använd Synaptic för att göra en fullständig avinstallation av
nomad-versionen du installerade annars kan du få det roligt med flera versioner av samma
program, vilket iof kan fungera men inte alltid.
Samma gäller för i stort sett alla sources man installerar ALLTID läsa igenom INSTALL och
README filerna + naturligtvis kolla med FAQ'er på respektive H-sidor för resp. prog.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc