Error 22

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
ulrika

Error 22

Inlägg av ulrika »

Jag har lagat in min fråga under nybörjare men känner att det kanske finns mer hjälp att hämta här så.... Känner mig desperat!

Kan någon hjälpa mig med att bevara min windows xp efter att jag pga utrymmes brist tagit bort och formatera min ubuntu partition och växlingsfil?

Jag fick rådet att droppa dessa när jag insåg att min dator har lite utrymme och jag ändå inte behöver ubuntu på den. Sagt och gjort och jag trodde att det gick bra och att min windows xp skulle fungera som vanligt. Men vi omstart och till menyn för dualboot grub 1.5 (ubuntu eller windows) så fick jag error 22 och datorn kommer inte vidare.

Jag har prövat att sättta i min windowa xp skiva men vågar inte köra recovery med den för att jag är rädd att förlora mina data. Ej gjort backup  .
Har även ubuntu live (gamla 5.10) och tänkte att jag kunde hitta något som passa under terminalen där men känner mig osäker på hur jag ska gå vidare utan att riskera något.

Jag vet om kommandot fixmbr men det går väl bara från cmd.

Vet någon hur jag ska gå till väga utan att jag förlorar det jag har på min dator.

please help!
Användarvisningsbild
axel112

SV: Error 22

Inlägg av axel112 »

Med fixmbr är du på rätt väg. Grub ligger fortfarande kvar på MasterBootRecord och letar efter filer på den partitionen som ubuntu låg på. Oc den hittar ju inte dessa. Så det som du måste göra är att skriva över mbr genom att starta från en windows skiva, komma till kommandoläge, och skriva

Kod: Markera allt

fixboot c:
enter

Kod: Markera allt

fixmbr
enter

Sedan startar du om datorn och windows ska starta.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"