Har jag rätt.

Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Har jag rätt.

Inlägg av Klurig »

Om jag förstår av jag läst i forumet kan jag skriva in sudo apt-get install dist-upgrade i terminalen när den offentliga version av nästa Ubuntu är färdig. Jag är inte intresserad av någon beta tester. Ändra mig om jag har fel och ge mig rätt kommando.

M.v.h

Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Har jag rätt.

Inlägg av farmfield »

Klurig skrev: Om jag förstår av jag läst i forumet kan jag skriva in sudo apt-get install dist-upgrade i terminalen när den offentliga version av nästa Ubuntu är färdig. Jag är inte intresserad av någon beta tester. Ändra mig om jag har fel och ge mig rätt kommando.

M.v.h

Klurig
Tror inte ens man behöver det - när uppgraderingen till 8.04 finns så erbjuds man uppgradera i Auto-Update-prylen... Eller?
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Jag har också läst om detta Auto-Update-prylen som skall börja blinka eller något liknande. Men jag vill ha ett annat sätt i fall detta inte funkar. Ju mer jag lär mig om terminalen så verkar detta vara ett vara bra alternativ för update till ny version av Ubuntu. Så vill gärna ha rätt kommando till terminalen.

M.v.h

Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

När det börjar att dra ihop sig till en uppgradering brukar jag först redigera /etc/apt/sources.list.
I sources.list filen byter jag ut mitt nuvarande dist-namn mot det dist-namn jag vill uppgradera till,
dvs nästa gång byter jag ut 'gutsy' mot 'hardy' innan jag kör en sudo apt-get dist-upgrade.

En dist-upgrade tar ganska lång tid (jag har en snabb lina 24/1Mbps och det tar ca 6h - 8h)
och kan ibland skita sig rejält (men spännande är det).
Ett snabbare sätt (mindre än 2h) är att ladda hem den version man vill installera och efter att
man först tagit en backup på sin /home och eventuellt /etc och skrivit en liten minnes lista över ev.
program man använder, så kan man låta installationen radera disken och installera det nya.

Efteråt så lägger man tillbaka innehållet från sin gamla /home i den nya mappen och använder de
konfigurations filer som ev. kan behövas för hårdvaran från den gamla /etc mappen som underlag
till ny konfiguration av hårdvaran.

Innan jag gör någonting av ovan så kollar jag andras erfarenheter med den nya disten först,
för att slippa bli först med dåliga erfarenheter. ;-)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

ajja: ett annat sätt är ju att köra separat /home-partition :) Om man glömde det vid förra installationen är det aldrig för sent:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/215
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Har redan 3st diskar som kan klassas som /home  ;)
Den /home som 'kan' ligga på '/' är en typ länkat innehåll + en drös konfiggar :-)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"