Julbetraktelse

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Julbetraktelse

Inlägg av Urban Anjar »

Julen betyder olika saker för olika personer. För många är det mat och klappar. För andra kommer barnet i krubban i centrum.

En sak är att många av oss får ledigt från jobb och plugg. Det kan betyda lite mer tid att pilla med datorn, men glöm inte att komma ut i friska luften också, i alla fall om det blir lite mer juligt väder. Här på sydostkanten är det mest gråkallt ännu så länge. Men skidsnö och skridskoisar kommer förhoppningsvis.

Julen innebär för många att man träffar släkt och vänner och då finns ju tillfälle att sprida Ubuntu. Ta gärna med några skivor och flygblad! Om ni inte når ända fram, så funkar ju FireFox, GIMP, OpenOffice.org och många andra fina fria program också i det där andra operativsystemet. Också en halv seger är någon sorts seger.

Säkert är det många som ännu inte har hittat hit, som passar på att prova det där Ubuntu nu när det blir några lediga dagar. Härligt! Hjälp alla dessa nykomlingar tillrätta. De kan behöva en knuff i rätt riktning.

Julen och nyåret blir för många också en tid för eftertanke, och då kan det vara läge att fundera lite kring Ubuntu och vårt LoCo. Fundera över våra framgångar. Den första januari 07 hade vi till exempel 2000 medlemmar, i dag passerade vi 6600. Trots en del stubbar och rötter att snubbla över i början av året har vi uträttat en väldig massa. En ny portal har kommit tillstånd. Vi har fått ett LoCo-råd. Vi har fått faddrar och föreningen har kommit igång. Vi har varit representerade på Open Source forum och datortidningarna har skrivit en hel del om Ubuntu. Ett par riktigt fina Ubuntureleaser har vi fått.

Ännu mer spännande blir det att tänka framåt och se det nya året och Hardy som kommer i april. Hardy blir ju en LTS-utgåva, som många kommer att slita på länge. Naturligtvis kommer mycket att hända med Ubuntu Sverige och med Ubuntus spridning i samhället. Vad som kommer att hända ligger i hög grad i dina och alla andra medlemmars händer. Ubuntu och vårt LoCo blir inte bättre än sina medlemmar.  Hur ska vi ta ännu bättre hand om alla nya medlemmar? Hur ska vi bli ännu bättre på att sprida Ubuntu? Dina idéer och ditt arbete gör skillnad! Hur gör vi 2008 till det år då Ubuntu slog igenom fullständigt?

Vi stänger inte för helgerna här även om en del enskilda medlemmar naturligtvis kommer att ta ledigt och resa bort och hålla sig långt ifrån allt vad datorer heter. Vi håller igång 24/7 och välkomnar ständigt nya och gamla medlemmar. Men ändå, passa på att vila en stund. Njut av snö och skridkoisar om tillfällen bjuds -- eller en deckare framför brasan. Kom igen med förnyade krafter, för 2008 kommer att bli ett år vi sent kommer att glömma!
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 18 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Julbetraktelse

Inlägg av upnorth »

Mjo, en väl tankvärd tillbakablick :)

Jag började ju jobba på en enkät för våra medlemmar ett tag tillbaka. Fick till ett första utkast som Little John jobbat vidare på. Vore kul att kunna lägga upp det nu inför nyår och kolla vilka behov, förväntningar och åsikter som snurrar i ubuntu och vår gemenskap efter det här omtumlande året. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

En fundering som anföll mig efter att jag tryckte på "Posta" var:

- Undrar om folk fattar att allt det här bygger på ideellt arbete -- att vi som jobbar med det inte får så mycket som en T-shirt för besväret? Minns från andra ideella verksamheter att inte alla fattat det. Folk trodde att man var komunanställd eller nå't :o

Likaså, vi växer i antal, men vi vill också göra fler olika saker. Undrar om folk har fattat att man får hjälpa till, inte bara det, utan att ubuntus framgångar faktiskt bygger på att de också drar sitt strå till stacken -- på sitt sätt.

Nåväl, nybörjarna är inga ubuntuexperter av naturliga skäl, men de kommer med andra kunskaper, färdigheter och kontakter, som kan vara minst lika värdefulla. Ingen kan allt men alla kan något.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tja, för tillfället har föreningen växtverk, men när den stabiliserats ska det bli kul att se vad man kan göra för att peppa supporten här i forumet ;)

Vår käre HakanS visste ju faktiskt inte att man bara behövde anmäla intresse för att få arbeta med portalen, så visst finns det behov för att vi ska bli tydligare!

Om vi lyckas bygga upp en allmänbildning av ubuntu hos folk (motsvarande det för Microsofts produkter, även kallat "datorvana") så kommer det att gå sjukt mycket lättare. Dessutom blir ubuntu tydligare och klarare för varje version, även om det började lika grumligt som det mesta från GNU/Linux, och kommer att behöva mindre och mindre pill för att fungera :D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vad gäller växtverken, så hoppas jag den håller i sig. Missförstå mig rätt, de problem vi har ska lösas, men vi kommer att bli ännu fler och få nya tillväxtproblem. Orkar inte extrapolera ordentligt, men vi kommer säkert att passera tiotusenstrecket nästa år, kanske femton -- tjugotusen? Säkert inte problemfritt, men ett kärt besvär :)

Ja, vi måste nog bli väldigt mycket tydligare på den punkten. Allas hjälp behövs! Blås i pukor och slå på trumpeter om det! ;)

Ja, Ubuntu blir mycket bättre och mer välpolerat och av gamla tiders pill är inte mycket kvar, men ändå finns det fortfarande ocivilicerad hårdvara och ju fler vi blir desto fler osannolika hårdvarukombinationer kommer vi att få se. Redan nu hjälper datorvana väldigt mycket för att kunna använda Ubuntu. När det gäller installation (också av program) krävs en aning specifika kunskaper, som man inte har med sig från Windowsvärlden. Även om det delvis är mycket enklare i Ubuntu är det likförbaskat annorlunda.
Men visst, snart kan ingen påstå sig vara datorkunnig utan att ha i alla fall lite ubuntukunskaper.

Men ju enklare det blir desto mindre tid behöver man från att vara total nybörjare till att man kan komma igång och supporta andra. Hur man gör för att installera programmet XYZ borde till exempel alla som hållit på med Ubuntu en vecka kunna hjälpa till att svara på.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev: Vad gäller växtverken, så hoppas jag den håller i sig. Missförstå mig rätt, de problem vi har ska lösas, men vi kommer att bli ännu fler och få nya tillväxtproblem. Orkar inte extrapolera ordentligt, men vi kommer säkert att passera tiotusenstrecket nästa år, kanske femton -- tjugotusen? Säkert inte problemfritt, men ett kärt besvär :)
Nja, jag syftar alltså enbart på föreningen och de organisatoriska och administrativa frågorna. När vi skapat lite rutiner kan ju själva verksamheten växa mer obehindrat.

Givetvis vill även jag att gemenskapen fortsätter att växa så det knakar, med fler kunnigt, trevligt och engagerat folk som kan bidra till god stämning och fortsatt spridning av ubuntu :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Huvudmålet här är och förblir att hjälpa nybörjare med alla problem. Och det var precis det
jag tyckte mest om. Att föreningen startades, har ju direkt med det att göra. Nämligen ser
till att genom spridning och marknadsföring av Ubuntu Linux allt fler överger sitt "gamla operativsystem" och
går över till Ubuntu.
Allt det vi gör här och bakom kulisserna, är ideellt arbete. Och jag trivs med det, trots olika bromsklossar
som finns här och där i form av myndigheter eller medarbetare som tycker annorlunda.
Även det kommer vi att lösa gemensam genom konstruktivt samarbete och inom föreningen har vi alla dom som gärna ställer upp.

Tänk hur det var julen 2006. Ingen som glömmer det.

LJ
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

UN
Ja, då så. Jo, föreningen hittar säkert sina former och jag har varit med i föreningar med både tiotusentals och hundratusentals medlemmar. 
LJ
Friktion uppstår i alla organisationer. Det finns alltid kolleger, chefer, medarbetare, medlemmar eller andra som tycker annorlunda och vill få sina idéer belysta och prövade. Tur är väl det.

Tänker på Grisbukten, där jänkarna tillsammans med ett stort antal exilkubaner skulle spöa Castro. Alla var jätteentusiastiska och förutspådde en snabb promenadseger. Ingen ifrågasatte eller såg några problem.

Cubanerna var inte lika entusiastiska och försvarade sig istället för att jubla och vifta med stjärnbaneret. Några planer för reträtt eller förstärkningar fanns inte  vilket gjorde att invasionsförsöket slutade i slakt.

Just genom att tillåta och uppmuntra olika åsikter att komma fram kan vi undvika våra egna grisbukter.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
Tänker på Grisbukten, där jänkarna tillsammans med ett stort antal exilkubaner skulle spöa Castro. Alla var jätteentusiastiska och förutspådde en snabb promenadseger. Ingen ifrågasatte eller såg några problem.

Cubanerna var inte lika entusiastiska och försvarade sig istället för att jubla och vifta med stjärnbaneret. Några planer för reträtt eller förstärkningar fanns inte  vilket gjorde att invasionsförsöket slutade i slakt.

Just genom att tillåta och uppmuntra olika åsikter att komma fram kan vi undvika våra egna grisbukter.
Det där var en häftig liknelse.  :o
Även om den är häftig så ligger det väldigt mycket i detta, något av det farligaste man kan göra är att strunta i andras åsikter.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Little John skrev: Tänk hur det var julen 2006. Ingen som glömmer det.
Det finns några av oss som inte var med då, som undrar lite, vad hände egentligen? :) har sett minst två referenser på kort tid nu, till julen 2006 :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Pinky skrev:
Det finns några av oss som inte var med då, som undrar lite, vad hände egentligen? :) har sett minst två referenser på kort tid nu, till julen 2006 :)
Jag har inte heller någon erfarenhet av denna turbulenta del av Ubuntu Sveriges gemenskap, men i den här supporttavlan finns inlägg från början av februari 2007, du får börja leta där :)
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/board,59.1680.html
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Pinky skrev:
Var då jag började med Ubuntu. Brukar tycka om action ;)
Nej, det var tråkiga tider som ingen av oss vill uppleva igen. Var bråk mellan dom som skötte forumet och dom som besökte detsamma. Handlade mycket om reglerna och en del var missnöjda med att man inte fick skriva vad som helst i trådarna.
Till sist blev det varningar och massbanningar av medlemmar.
På ett sätt var det bra att det hände då för vi alla har lärt oss mycket av detta. Eftersom trycket på forumet har blivit större sen dess så är det mycket allvarligare om dylikt skulle hända igen.
Har faktiskt inte varit speciellt mycket bråk sen denna tid, och tur är väl det :)

Får säga som upnorth "min kära familj" för det har forumet faktiskt blivit för mig.  ;D
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, som sagt, jag tror vi har lärt oss väldigt mycket sedan dess. Dessutom har vi försökt bygga en organisation där inte all makt ligger i en hand utan där den sprids ut och där det finns någonstans att vända sig om man anser sig utsatt för maktmissbruk.

Ingenting är perfekt, men jag tror vi har garderat oss rätt bra mot att det ska kunna hända igen.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

För att citera Winston Churchill:
Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.
Många typer av styrelseformer har prövats och kommer att prövas i denna värld av synd och bedrövelse. Ingen påstår att demokrati är perfekt eller allsmäktig. Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla de övriga formerna som prövats genom tiderna.
;D

I övrigt kan jag bara instämma i lovsångerna till Little John. Utan dig och din initiativförmåga skulle vi vara ungefär halvvägs mot vad vi är idag. :)

Jag vill också passa på och tacka plun (även om han enligt egen utsago inte läser här) för det han gjort i portalen och forumet. Trots att vi har haft en hel del duster med varandra så har han gjort oerhört mycket jobb här.

EDIT: Jag har nog inte tunat in min touchpad på min nya dator än (tog bort ett dubbelcitat). Dessutom är jag böjd att hålla med vulfgar, det finns många fler som förtjänar en eloge för sitt idoga arbetei forumet, portalen och IRL.

God Jul!
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 22 gånger.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag vill också passa på att tacka.  :) Givetvis LJ som gjort och gör ett fantastiskt jobb men också alla andra som deltar i LoCots verksamhet på något sätt. En tanke går till dom som startade upp det hela här i Sverige, dom som drev det vidare - även om det blev en del turbulens kring förra årsskiftet, så var det många som arbetade hårt och det ska dom ha en eloge för.

Det finns många namn man kan nämna, men risken är att jag glömmer något, så jag låter bli.  ;)
Tack till alla som ställer upp för att ta hand om kanaler, forum, portal, förening osv. En väldig massa gott arbete utförs. Ett stort tack till alla som hjälper till med att besvara frågor och ett stort tack till alla er som ställer frågor så att det finns något att besvara. Utan någon av dessa så skulle det inte finnas något LoCo, alla är viktiga, var och en på sitt sätt.  :D

God Jul!
Bild
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"