Jag har en 500GB IOMEGA HDD i Value-serien. Så vitt jag förstått från Iomega-europe.com så finns inte stöd för Linux.
Men, det mesta funkar faktiskt, och jag får bättre prestanda i Ubuntu än i Windows!
Men, det som inte funkar är säker borttagning. Enda sättet att ta bort den är att unmounta den och slå av strömmen, vilket får läsarhuvudet att göra en våldsam parkering. Jag är orolig för diskens hälsa...
1) Finns det något sätt i världen man kan göra en säker borttagning på den här disken eller är det kört?
2) Hur länge ungefär brukar USB-diskar leva om man utsätter dem för ovan nämnd tortyr?
//magne
Ingen eject på Iomega HDD
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
SV: Ingen eject på Iomega HDD
Är inte en USB-disk att jämföras med ett USB-minne?
Har du inte möjlighet att högerklicka på ikonen och välja att avmontera enheten på samma vis?
När du avmonterat så ge disken tid på sig att avsluta sitt arbete, den kan mycket troligt vara
fullt sysselsatt med att läsa/skriva en god stund efter avmonteringen.
Har ingen aning om hur länge man kan misshandla en USB-disk :-)
Har du inte möjlighet att högerklicka på ikonen och välja att avmontera enheten på samma vis?
När du avmonterat så ge disken tid på sig att avsluta sitt arbete, den kan mycket troligt vara
fullt sysselsatt med att läsa/skriva en god stund efter avmonteringen.
Har ingen aning om hur länge man kan misshandla en USB-disk :-)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Jo man kan "Unmount Volume" som vanligt, men det är ju inte samma sak som "säker borttagning" eller "eject" verkar det som. HDDn parkerar inte läsarn och varvar inte ner som den skulle ha gjort om man kunde välja eject i högerklickmenyn.
I Properties för disken, på fliken Drive står följande elände: Removable: No. Det har väl med diskens taskiga kompabilitet att göra antar jag. Hade det stått "Yes" där hade antagligen "eject" funnits i högerklicksmenyn och allt hade varit frid och fröjd...
I Properties för disken, på fliken Drive står följande elände: Removable: No. Det har väl med diskens taskiga kompabilitet att göra antar jag. Hade det stått "Yes" där hade antagligen "eject" funnits i högerklicksmenyn och allt hade varit frid och fröjd...
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Vet inte om det fungerar bättre med växlarna '-vl' men då borde disken avmonteras direkt men
samtidigt så tillåts aktivitet på disken till den är färdig, eg en 'säker avmontering' (med
reservation för att jag kan ha tokfel, kan tyvärr inte testa själv). Kolla sök vägen i /etc/mtab det
borde framgå där alternativt lsusb.
samtidigt så tillåts aktivitet på disken till den är färdig, eg en 'säker avmontering' (med
reservation för att jag kan ha tokfel, kan tyvärr inte testa själv). Kolla sök vägen i /etc/mtab det
borde framgå där alternativt lsusb.
Kod: Markera allt
sudo umount -vl /sök_väg_till_disken
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
-
- Kontakt:
sudo umount -vl /dev/sdb1
MEN jag insåg nyss att
sudo eject /dev/sdb1
Hur som helst, nu verkar problemet vara löst. Receptet för säker borttagning är som följer:
Unmounta filsystemet och sen köra
eject /dev/sdb1.
Tyvärr låter disken en smula illa när läsarn parkerar, det klickar högt två gånger... Vet inte hur bra det är i längden.
Hur som helt så parkerar den och disken varvar ner så så långt är allt bra:)
-
- Kontakt:
Förresten:
fungerar bättre, eftersom den annars försöker "ejecta" hårddisken som om den vore en cdrom. Det misslyckas, så den provar att ejecta som en SCSI nästa gång, vilket lyckas. Därav två klick...
Men, med ovan nämda kod kör den alltså eject som SCSI direkt.
Sen måste man ju inte köra i Verbose mode utan man kan ta dän -v...
eject -vs /dev/sdb1
Men, med ovan nämda kod kör den alltså eject som SCSI direkt.
Sen måste man ju inte köra i Verbose mode utan man kan ta dän -v...