vanligt hemmanätverk
vanligt hemmanätverk
1. Har en netgear router och två burkar xp och ubuntu. Hur ska jag få datorerna att lira med varann så att jag kan dela filer/mappar mellan de båda i ett vanligt hemmanätverk? I dagsläget kan jag pinga från de båda och de får kontakt med varann så någonstans verkar det vara nära men jag vill komma åt xp datorn från ubunu burken och tvärt om.
2. På ubuntu burken har jag även en windows partition som jag kommer åt men jag tillåts inte att spara ned något på den "you do not have permission to write to this disk" när jag försöker ändra permissons säger den att det är en "read only disk":/
2. På ubuntu burken har jag även en windows partition som jag kommer åt men jag tillåts inte att spara ned något på den "you do not have permission to write to this disk" när jag försöker ändra permissons säger den att det är en "read only disk":/
vanligt hemmanätverk
1. Installera samba på linux burken både klient och server. Då kan du montera utdelningar från XP burken på linuxkärran. Och du kan dela ut kataloger från ubuntu som du kan komma åt från XP burken.
2. Du har antagligen ntfs på windows partitionen. Linux stöd för detta, skriva till ntfs, är inte helt stabilt och därför monteras disken med enbart läsrättigheter. Det går att montera disken med skrivrättigheter med det är ingen som rekomederar detta.
2. Du har antagligen ntfs på windows partitionen. Linux stöd för detta, skriva till ntfs, är inte helt stabilt och därför monteras disken med enbart läsrättigheter. Det går att montera disken med skrivrättigheter med det är ingen som rekomederar detta.
vanligt hemmanätverk
1. Jag följde denna guide tre ggr till punkt och prick och den tredje gällde det. Nu funkar samba: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605
2. Windows ntfs är strulig, ge dig inte i ett försök att skriva från ett annat OS. Jag gjorde det en gång från w98, vilket är MS produkt(!) och det gick att skriva (det är ju MS produkt(?) men ntfs gick sönder.
Pga. w98 var FAT32. Eller nåt liknande, de var i alla fall inte kompatibla med varandra trots de är MS produkter(!).
2. Windows ntfs är strulig, ge dig inte i ett försök att skriva från ett annat OS. Jag gjorde det en gång från w98, vilket är MS produkt(!) och det gick att skriva (det är ju MS produkt(?) men ntfs gick sönder.
Pga. w98 var FAT32. Eller nåt liknande, de var i alla fall inte kompatibla med varandra trots de är MS produkter(!).
vanligt hemmanätverk
Har följt tutorialen som petri0 rekommenderade ovan men tyvärr kan jag inte få det att funka.
När jag ska ansluta nätverksenhet i windows så säger windows att nätverkssökvägen inte finns.
Jag har gjort exakt som i tutorialen och delat ut /media/samba
I turorialen står det att jag ska följa syntaxen nedan när jag ansluter nätverksenhet i windowsl
- Type \\<ip-address>\MyFiles
A) Om jag fattat rätt så blir det i mitt fall (ip adressen är korrekt)
\\192.168.0.5\media\samba
På ett ställe skriver han:
-> path = /media/samba/
This suggests that you've mounted an hard drive or partition on /media/samba where all the shared files will be stored.
B) Betyder det här att jag ska mounta den ubuntu hårddisk som jag vill nå från windows i mappen /media/samba?
Någon som vill lotsa mig åt rätt håll?
När jag ska ansluta nätverksenhet i windows så säger windows att nätverkssökvägen inte finns.
Jag har gjort exakt som i tutorialen och delat ut /media/samba
I turorialen står det att jag ska följa syntaxen nedan när jag ansluter nätverksenhet i windowsl
- Type \\<ip-address>\MyFiles
A) Om jag fattat rätt så blir det i mitt fall (ip adressen är korrekt)
På ett ställe skriver han:
-> path = /media/samba/
This suggests that you've mounted an hard drive or partition on /media/samba where all the shared files will be stored.
B) Betyder det här att jag ska mounta den ubuntu hårddisk som jag vill nå från windows i mappen /media/samba?
Någon som vill lotsa mig åt rätt håll?
vanligt hemmanätverk
A) I ditt fall bör det bli
ifall du använder hans samba.conf där det står längst ned (sista sektionen)
B) Jag gjorde som han föreslog i fortsättningen, skapade en mapp i /home katalogen och då ser min samba.conf ut så här i slutet:
Kod: Markera allt
\\192.168.0.5\MyFiles
vad jag förstår så [MyFiles] är/blir synonymt för path = /media/samba/[MyFiles]
path = /media/samba/
B) Jag gjorde som han föreslog i fortsättningen, skapade en mapp i /home katalogen och då ser min samba.conf ut så här i slutet:
alltså samba mappen finns i /home och inte som en egen hårddisk som monterades i /media som han pratar om i ditt citat på engelska.[MyFiles]
path = /home/samba
vanligt hemmanätverk
Jag vill minnas att jag gjorde som petri0 när jag fixade så att jag kan komma åt en katalog i Ubuntu-datorn. Men jag skulle gärna vilja kunna gå åt andra hållet, dvs kunna läsa (skriva behövs ej) utdelade mappar från Win Xp. Hur gör man då?
vanligt hemmanätverk
Tjohoo, jag lyckades lösa det själv. Så här gjorde jag.
1. Delade ut en mapp på Windows-datorn.
2. Installerade smbfs via Synaptic på Linux-datorn.
3. Körde: sudo mount -t smbfs //127.168.0.127/utdelad_mapp /mnt/win
1. Delade ut en mapp på Windows-datorn.
2. Installerade smbfs via Synaptic på Linux-datorn.
3. Körde: sudo mount -t smbfs //127.168.0.127/utdelad_mapp /mnt/win
vanligt hemmanätverk
Jag kan komma åt (läsa iaf., skriva vet jag inte) utdelade windowsmappar och filer från Ubuntu utan att installerat eller monterat något. Gick bara till Platser/Nätverksservrar/Windowsnätverk. Är det bara jag?
Tillägg: Hur sätter man enklast upp nätverk mellan två Ubuntudatorer? Det går väl inte utan NTS eller Samba, vilket är enklast? Finns det någon grafisk lösning för själva konfigueringen? Går ju sen iaf att dela ut och montera grafiskt i Filbläddraren (Nautilus)..
Tillägg: Hur sätter man enklast upp nätverk mellan två Ubuntudatorer? Det går väl inte utan NTS eller Samba, vilket är enklast? Finns det någon grafisk lösning för själva konfigueringen? Går ju sen iaf att dela ut och montera grafiskt i Filbläddraren (Nautilus)..
vanligt hemmanätverk
[quote="sebastean"]Jag kan komma åt (läsa iaf., skriva vet jag inte) utdelade windowsmappar och filer från Ubuntu utan att installerat eller monterat något. Gick bara till Platser/Nätverksservrar/Windowsnätverk. Är det bara jag?[/quote]
Det är flera som kan och de kan dela sina mappar också med smb eller nfs automagiskt. Men inte jag och några andra och jag förstår inte varför.
Måste komma ihåg att guida de först till System > Administration > Delade mappar när de vill dela ur Ubuntu och påminna dem hur man delar ur windows... eller?
Det är flera som kan och de kan dela sina mappar också med smb eller nfs automagiskt. Men inte jag och några andra och jag förstår inte varför.
Måste komma ihåg att guida de först till System > Administration > Delade mappar när de vill dela ur Ubuntu och påminna dem hur man delar ur windows... eller?
vanligt hemmanätverk
Men jag har varken NFS eller samba installerat, fast de var iof några månader sen jag testade och jag vet inte hur jag hade det då.
petri0: Vet du om det för en del kan vara möjligt att se andras utdelade mappar och själv dela ut mappar, både när det gäller Windows och Ubuntu, utan att ha konfiguerat något (i Terminal)?
petri0: Vet du om det för en del kan vara möjligt att se andras utdelade mappar och själv dela ut mappar, både när det gäller Windows och Ubuntu, utan att ha konfiguerat något (i Terminal)?
vanligt hemmanätverk
sebastean - "...utan att ha konfiguerat något" förstår jag inte men menar du i samma dator? Ja, det gör det ju. Eller med nätverk? Om man är i samma arbetsgrupp så bör man ju se delade mappar. Det sägs att Linux är så bra på nätverket och jag undrar varför många bl.a. jag har så svårt att få igång det? SBS? 
I terminal
ger dig svar ifall de är installerade och var de är, alt. Synaptic.

I terminal
whereis nfs
whereis samba
vanligt hemmanätverk
[quote="sebastean"]Jag kan komma åt (läsa iaf., skriva vet jag inte) utdelade windowsmappar och filer från Ubuntu utan att installerat eller monterat något. Gick bara till Platser/Nätverksservrar/Windowsnätverk. Är det bara jag?[/quote]
Det är nog inte bara du. Antagligen alla utom jag. Jag kör inte Gnome utan Fluxbox och det är lite mer spartanskt. Eller, jag är nybörjare av Linux så jag vet inte hur jag ska hitta allt när det inte kommer upp automatiskt.
Det är nog inte bara du. Antagligen alla utom jag. Jag kör inte Gnome utan Fluxbox och det är lite mer spartanskt. Eller, jag är nybörjare av Linux så jag vet inte hur jag ska hitta allt när det inte kommer upp automatiskt.
vanligt hemmanätverk
Att nå windows datorn från linux har funkat från start med både läs och skriv rättigheter och detta utan att jag gjorde någonting. Mitt problem är att jag vill komma åt linux datorn från windows datorn och det var därför jag gav mig an turorialen ovan. Kanske har jag missförstått något, känner mig lite lost just nu.
Har som sagt följt tutorialen och i min smb.conf har jag delat ut /media/samba
dvs:
[MyFiles]
path = /media/samba
När jag försöker ansluta via windows skriver jag:
Jag får då svaret att nätverkssökvägen inte finns och där står jag för tillfället och stampar.
Har jag gjort rätt? Vad kan vara fel? Vet inte om jag hängde med på ditt förra svar petri0.
Har som sagt följt tutorialen och i min smb.conf har jag delat ut /media/samba
dvs:
[MyFiles]
path = /media/samba
När jag försöker ansluta via windows skriver jag:
Jag får då svaret att nätverkssökvägen inte finns och där står jag för tillfället och stampar.
Har jag gjort rätt? Vad kan vara fel? Vet inte om jag hängde med på ditt förra svar petri0.
vanligt hemmanätverk
skriv
MyFiles = /media/samba en parameter du redan satt i smb.conf om du följt guiden
Win ser nämligen inte dom interna sökvägarna som du använt i Ubuntu lådan, utåt från din Ubuntu visas bara MyFiles.
Hoppas detta hjälper dig
\\192.168.0.5\MyFiles
Win ser nämligen inte dom interna sökvägarna som du använt i Ubuntu lådan, utåt från din Ubuntu visas bara MyFiles.
Hoppas detta hjälper dig
vanligt hemmanätverk
[quote="toddyd"]Att nå windows datorn från linux har funkat från start med både läs och skriv rättigheter och detta utan att jag gjorde någonting.[/quote]
Har du skrivrättigheter till ntfs?
För sambas skull är det bättre om du konfiguerar din Netgear till statiska adresser till datorer, dvs stäng dhcp. Då kan du använda howtos fil i punkten där det står wins support = yes så gjorde jag. Kör du med DHCP från routern till datorer så måste du ändra det till wins support = no
Sedan ska du skapa anslutningen från windows som det står i 2. Changing network settings in Windows beroende på om det var yes eller no. Jag har alltså WINS enabled
Och för att någonting ska funka ska du se till att windows brandvägg släpper detta igenom.
Har du skrivrättigheter till ntfs?
För sambas skull är det bättre om du konfiguerar din Netgear till statiska adresser till datorer, dvs stäng dhcp. Då kan du använda howtos fil i punkten där det står wins support = yes så gjorde jag. Kör du med DHCP från routern till datorer så måste du ändra det till wins support = no
Sedan ska du skapa anslutningen från windows som det står i 2. Changing network settings in Windows beroende på om det var yes eller no. Jag har alltså WINS enabled
Och för att någonting ska funka ska du se till att windows brandvägg släpper detta igenom.
vanligt hemmanätverk
Tack för det Tarzan! Nu funkar det:D Ursäkta att man är lite trög.
Och ja, jag har skrivrättigheter till min windows burk utan att jag gjort ett dugg. Möjligen härjade jag med några scripts när jag just installerat ubuntu som fixade det åt mig men jag tror inte det.
Vad det gäller wins support så vet jag inte ens vad det är och varför man bör ha det på?
Skulle någon vilja förklara?
Tack alla för ert engagemang! Nu ska jag fira att det funkar med en bira framför TV:n
Vart kan man köpa Ubuntu T-shirts eller annat Ubuntu krimskrams?
Och ja, jag har skrivrättigheter till min windows burk utan att jag gjort ett dugg. Möjligen härjade jag med några scripts när jag just installerat ubuntu som fixade det åt mig men jag tror inte det.
Vad det gäller wins support så vet jag inte ens vad det är och varför man bör ha det på?
Skulle någon vilja förklara?
Tack alla för ert engagemang! Nu ska jag fira att det funkar med en bira framför TV:n
Vart kan man köpa Ubuntu T-shirts eller annat Ubuntu krimskrams?
vanligt hemmanätverk

skrivrättigheterna i winburken (ntfs) har du fått genom att dela ut mappen i winburken med läs/skrivrättigheter på nätverket