yourebazaar

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
TheOne

yourebazaar

Inlägg av TheOne »

För er som mins mig? (om det nu var några som gjord det ;) ) så är det som följer vad jag har pysslat med, och också därför som jag inte har varit aktiv på länge!

Ni kanske tycker att det känns lite oseriöst att ett företag skriver på ett Internetforum, men faktum är att detta är det bästa sättet att nå de potentiella användarna!

Hej! Jag är chef på ett litet Internetföretag i Skåne, vi håller på att utveckla en ny typ av platform för försäljning av data på nätet.
Vi vill ha kritik och funderingar på projektet som ska stå klart någon gång i januari månad.
1: Pressmeddelande som har gått ut
2: Lite tekniska specifikationer för er som är mer ”inne” i datasvängen.
3: Slutord.

Adresserna yourebazaar, uebazaar och en rad andra är redan köpta, det är därför som vi vågar gå ut med denna information. Annars hade väl någon smart person köpt upp adresserna illa kvickt! ;-)

1.
Yourebazaar – Både dräpare och räddare av underhållningsbranschen!

I januari öppnar sidan yourebazaar, sidan som ska inrikta sig mot den lilla innovatören.
Tanken är att man ska kunna tjäna in sitt levebröd samtidigt som man blir upptäckt av de stora bolagen, eller utmanar de i grupper.

Adrian Larsson, grundare av yourebazaar:
- Vår affärsidé är mycket enkelt, det går helt enkelt ut på att göra det lätt för vanliga människor att sälja sina egna filer! Och det ska vara lika lätt för en annan vanlig besökare att köpa materialet, eller att betalat/inte betala frivilliga donationer, som också är ett alternativ, allt är upp till uppladdaren! Och sedan enkelt ladda hem det, eller om man föredrar, få det skickat till mobilen!
En målgrupp är ett garageband; De skulle kunna skriva om sin musik på sin egen sida, och sedan ha en liten ”inbakad plugin” på hemsidan där deras upplandade album på yourebazaar finns. Kunden ska enkelt kunna välja en låt, betala med paypal eller mobiltelefonen, och sedan få låten skickad till mobilen eller dator. Ett besök på yourebazaar är överflödigt!
Allt tjafs om ekonomin tar yourebazaar hand om, är du medlem i en grupp så delar ni på inkomster/utgifter (utifrån vissa parametrar som alla får vara med och bestämma)! Och medan de spelar på så kanske de blir upptäckta genom ”Gold Member” funktionen på sidan.
Det vi har haft i bakhuvudet under hela utvecklingstiden är: Lätt, Samarbete, Låga avgifter
En annan möjlig användare av yourebazaar är den lilla programmeringsklubben, som bara existerar på Internet. När man inte träffas på riktigt någon gång så kan det vara svårt att samordna försäljning och andra grundläggande funktioner så kan man bilda klubbar på yourebazaar och sedan koncentrera sig på kodningen.
En tredje målgrupp är den opublicerade författaren, som kan nå ut till hela världen med sina böcker/dikter. Utan någon dyr tryckkostnad!
Företag ska kunna anmäla sig för så kallade ”Gold Members”-konton, då får företagen rätt att leta igenom alla uppladdare (förutsatt att uppladdaren har godkänt att få sitt material genomsökt av ”Gold Members”) inom sin bransch för att kunna hitta nästa stjärnskott!
Men vi lovar att det ska vara lika enkelt att vara en oberoende filmskapare/musiker/ programmerare etc. Bara att kryssa för rutan om att ni inte vill delta!

//Adrian Larsson, Firma ALW
För vidare frågor: Mail: adrianklarsson@gmail.com
Firma ALW är ett nystartat företag med inriktning på innovation snarare än drift av Internettjänster.

2.
Då kommer vi till de smaskiga tekniska specifikationerna! :-)
Funktioner på sidan:

Utvecklingsplattform:
Linux + Php, java.

• Betala andras produkter eller nya uppladdningar med sina intjänade pengar.
• Möjlighet att låta sina uppladdningar vara gratis, och istället förlita sig på att användare donerar om de gillar produkten. Kan vara bra om man släpper sin första skiva/program/bok/novellsamling, då användaren inte vet vem du är, om de då är tvungna att betala för sig så finns risken att de drar sig för att handla produkten.
• Gå ihop i grupper och dela på kostnader samt vinster (främst tänkt för    mjukvaruprojekt, men kan tillämpas på all media)
• Presentera sig själv eller sin grupp via personliga sidor
• Betala via mobil eller PayPal, snabbt och säkert!
• Ladda ner sina produkter så fort man har betalat, ingen leveranstid.
• Insticksmoduler till en hemsida/blogg.

+ hemligstämplade saker.

3.
Så det vi skulle vilja är att ni skriver av er om vad ni tycker, kanske saknas det några funktioner, eller kanske finns det överflödiga funktioner? Kanske är det något HELT annat ni har tänkt er? (Vi vet att det kan vara svårt eftersom vi har en ganska lång lista hemligstämplade funktioner, men vi lovar att säga till om det ni kommer på finns på "den hemliga listan" ;))
De 100 första som skriver i denna tråd och skickar PM till mig mail adress som ska registreras på yourebazaar får 5 gratis uppladdningar när vi öppnar!

Just det, vi letat efter ett gäng admins/moderatorer till sidan så är någon intresserad så är det bara att kasta iväg ett mail med lite info!
Användarvisningsbild
upnorth

SV: yourebazaar

Inlägg av upnorth »

Om jag förstått det här rätt, ni vill skapa en marknadsplats för alla möjliga former av digitalt skapande?

"Yourebazaar – Både dräpare och räddare av underhållningsbranschen!" - Den här fattar jag ingenting av, vad ska ni dräpa och hur ska ni rädda?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

upnorth skrev: Om jag förstått det här rätt, ni vill skapa en marknadsplats för alla möjliga former av digitalt skapande?
Korrekt!  ;D
∓quot;upnorth"\ skrev: "Yourebazaar – Både dräpare och räddare av underhållningsbranschen!" - Den här fattar jag ingenting av, vad ska ni dräpa och hur ska ni rädda?
Ja, inte vi heller! ;) Det var en nödlösning inför rapportern inom företaget. Vi var tyugna att ha något!
Så någon kläckte ur sig ungefär;
"Ja men med grupper så kan man ju lägga ner skivbolagen, höhöh, och så kan man ju signa med bolagen om man vill det, höhö."
Ni får ursäkta. ;)

Du är hemskt välkommen att komma med ett slogan förslag? 
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

TheOne skrev: De 100 första som skriver i denna tråd och skickar PM till mig mail adress som ska registreras på yourebazaar får 5 gratis uppladdningar när vi öppnar!
Kommer det normalt kosta pengar att ladda upp sina alster?

BTW: Välkommen tillbaka!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Mekaniserad Apelsin skrev:
TheOne skrev: De 100 första som skriver i denna tråd och skickar PM till mig mail adress som ska registreras på yourebazaar får 5 gratis uppladdningar när vi öppnar!

Tack! :)

Det är en knäckfråga som vi har livliga disskusioner om här på firman.
Å ena sidan så har du den potentiella vinstökningen
Å andra sidan så har du risken att tappa kunder!

Vad tycker du? Skulle du kunna tänka dig att betala en tia (eller liknande) för att kunna ladda upp? Bara spontant? Säg vad du tycker, PRECIS vad du tycker, även om det innebär att ni går emot våra planer så är det bättre att de ändras än förblir dåliga!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Spontant känns det aningen långsökt att ge sig på det här nu när Open Source just håller på att slå igenom över hela världen, ur en företagsekonomisk synvinkel då ;)

Det finns ju redan motsvarande tjänster för spelutvecklare, vilken marknad det finns för de övriga segmenten vet jag inte, men ni kanske kan samla ihop allt under samma tak...

Ärligt talat har jag lite svårt att se vad ni kan erbjuda som inte redan finns?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

upnorth skrev: Spontant känns det aningen långsökt att ge sig på det här nu när Open Source just håller på att slå igenom över hela världen, ur en företagsekonomisk synvinkel då ;)

Det finns ju redan motsvarande tjänster för spelutvecklare, vilken marknad det finns för de övriga segmenten vet jag inte, men ni kanske kan samla ihop allt under samma tak...

Ärligt talat har jag lite svårt att se vad ni kan erbjuda som inte redan finns?
Det är redan samlat under samma tak, eller hur menar ni?

Och vem har sagt att Open Source inte kostar? Man kan naturligtvis släppa det under vilken licens man vill (även egna)
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Vi tycker oss se på frågorna som ni ställer, att vi kanske inte är så tydliga med vad det är vi håller på att skapa.
Jag ska skriva ett nytt utskick och hoppas att ni får en djupare förståelse.

Vi ber om ursäkt om vi har krånglagt till det.

//FirmaALW
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

TheOne skrev:

Vad tycker du? Skulle du kunna tänka dig att betala en tia (eller liknande) för att kunna ladda upp? Bara spontant? Säg vad du tycker, PRECIS vad du tycker, även om det innebär att ni går emot våra planer så är det bättre att de ändras än förblir dåliga!
Vi har lite liknande funderingar på mitt jobb också - vi bygger en portal för hjärnforskare (som de kan ladda upp sina analysprogram och liknande i). Vi funderar också på trösklar. Det lutar nu åt att man som observatör (dvs vem som helst - till och med från Iran och andra länder som USA har internetembargo mot) kan ladda ner saker och se "allt" som finns att se (detta fungarar inte på t.ex. google code som har embargo mot t.ex. Iran och en massa andra lite mer godtyckligt valda länder). Men man måste registrera sig som medlem med en existerande e-post adress för att kunna ladda upp filer och publicera saker av olika slag. Vi funderar på om man måste bli granskad av en kurator innan man får publicera saker men det lutar åt att det kommer vara en tröskel för folk - de kanske känner att det är en ond dörrvakt som kanske säger nej till dem. Och då kanske man blir blyg och skiter i att bli medlem eller ladda upp sina saker. Det är troligen så att det är en tröskel i sig att skaffa medlemskap och få ett mail man måste konfirmera och så vidare - det är ju asjobbigt för vissa.

Vi kommer troligen känna att vi inte kan göra någon tröskel alls för någon (förutom medlemskap) - så jag blir förvånad att ni kommer ta betalt för att få folk att använda er tjänst. Kommer ni dessutom ha reklam? Antagligen. Själv blir jag förbannad när jag ser sidor med reklam (och kör adblock plus). Å andra sidan måste ni få in pengar på något sätt och har man bara en tillräckligt bra tjänst tror jag man kan tänka sig att betala för det. Mitt heta tips är att ta in pengar via SMS - men ha en etisk policy så ni inte skinnar 13-åringar som inte fattar att det kostar pengar.

Men se för i h-vete till att inte skapa prenumerationer för folk "för bara 39 kronor i månaden får du ladda upp hur mycker ni vill". Ni kommer kanske få in lite mer pengar - men ni kommer bli hatade av alla och kommer förtjäna att bli stenade av arga män i lustiga hattar.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

per9000 skrev:
TheOne skrev:

Vi har lite liknande funderingar på mitt jobb också - vi bygger en portal för hjärnforskare (som de kan ladda upp sina analysprogram och liknande i). Vi funderar också på trösklar. Det lutar nu åt att man som observatör (dvs vem som helst - till och med från Iran och andra länder som USA har internetembargo mot) kan ladda ner saker och se "allt" som finns att se (detta fungarar inte på t.ex. google code som har embargo mot t.ex. Iran och en massa andra lite mer godtyckligt valda länder). Men man måste registrera sig som medlem med en existerande e-post adress för att kunna ladda upp filer och publicera saker av olika slag. Vi funderar på om man måste bli granskad av en kurator innan man får publicera saker men det lutar åt att det kommer vara en tröskel för folk - de kanske känner att det är en ond dörrvakt som kanske säger nej till dem. Och då kanske man blir blyg och skiter i att bli medlem eller ladda upp sina saker. Det är troligen så att det är en tröskel i sig att skaffa medlemskap och få ett mail man måste konfirmera och så vidare - det är ju asjobbigt för vissa.

Vi kommer troligen känna att vi inte kan göra någon tröskel alls för någon (förutom medlemskap) - så jag blir förvånad att ni kommer ta betalt för att få folk att använda er tjänst. Kommer ni dessutom ha reklam? Antagligen. Själv blir jag förbannad när jag ser sidor med reklam (och kör adblock plus). Å andra sidan måste ni få in pengar på något sätt och har man bara en tillräckligt bra tjänst tror jag man kan tänka sig att betala för det. Mitt heta tips är att ta in pengar via SMS - men ha en etisk policy så ni inte skinnar 13-åringar som inte fattar att det kostar pengar.

Men se för i h-vete till att inte skapa prenumerationer för folk "för bara 39 kronor i månaden får du ladda upp hur mycker ni vill". Ni kommer kanske få in lite mer pengar - men ni kommer bli hatade av alla och kommer förtjäna att bli stenade av arga män i lustiga hattar.

/Per
Det blir bara "stilla" textannonser i svartvit! ;)

Inga premunationer, vi funkar bara som mellanhand, vi kan ju inte styra vad folk ska ladda upp och sälja! (Det kommer att funka som typ blocket fast på data av alla de slag)

Sedan är frågan: Vi har en fast uppladningsavgift i ena handen.
I den andra har vi en procentuell sats som vi tar vid varje köp.

Frågan är vilket system man tjänar mest pengar på! (Flest personer som vill ha fast avgift, eller som hellre tar procentsats? Its about the money, inget snack om saken. Men det bästa sättet att få pengar är att tillföra något nytt och något som folk vill ha! Och det är just den perfekta formulan på vad folk vill ha som vi funderar dag och natt på. Procent eller fast avgift, det är frågan!!  ???)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Procent eller fast avgift, det är frågan!!  Va?
Kanske att man får välja?
"Betala antingen en fast avgift på xx kr eller procent på försäljningen med y %. "
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag föreslår att ni skapar en gratistjänst för privatpersoner med bra innehåll och tjänster som lockar.
Sedan kan ni låta företag betala för annonser efter personal och de tjänster de vill sälja :)

EDIT: Det är typ bara Aftonbladet med deras plustjänst som lever kvar som betaltjänst för privatpersoner idag. Senast tror jag det var New York Times som skrotade den affärsidén och lade upp alla arkiv osv för allmänheten.
Det är nätannonsering som är på frammarsch nu, med Google i spetsen ;)
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

upnorth skrev: Jag föreslår att ni skapar en gratistjänst för privatpersoner med bra innehåll och tjänster som lockar.
Sedan kan ni låta företag betala för annonser efter personal och de tjänster de vill sälja :)

EDIT: Det är typ bara Aftonbladet med deras plustjänst som lever kvar som betaltjänst för privatpersoner idag. Senast tror jag det var New York Times som skrotade den affärsidén och lade upp alla arkiv osv för allmänheten.
Det är nätannonsering som är på frammarsch nu, med Google i spetsen ;)
Jag tror inte man ska förknippa det med aftonbladet allt för mycket.
Snarare en bladning av Blocket/youtube/myspace

Men visst, vi skriver upp ditt tips här och tar upp det på måndag.
Vi får nog öka rekalmen betydligt om vi ska gå runt på det.

vulfgar: Skriver upp det också
Gäller föresten ALLA tipsen som har trillat in!

Edit: Vi har en "ordentlig" konkurrent: http://www.tradebit.com/ där kanske ni får en känsla av vad det handlar om.
Men den sidan är kraftigt underutvecklad och saknar många av de funktioner som vi vill aplisera!

plus att vi får massor av tips från er, tack! Med eran hjälp ska vi nog vinna slaget!
Senast redigerad av 1 TheOne, redigerad totalt 16 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"