Hur ansluta mot en nätverksskrivare?
Hej!
Jag är helt ny på Ubuntu. Kan någon hjälpa mig att konfigurera anslutning till min nätverksskrivare, som finns i mitt hemmanätverk (flera Windos-PC).
Mina frågor:
Vad skall jag skriva i dialogrutorna för "skrivarkonfiguration"?
Ruta 1 av 3:
Skrivartyp: Jag har markerat Nätverksskrivare och Windowsskrivare SMB (är nog rätt).
Värd: Vet ej vad jag skall skriva!
Skrivare: Vet ej vad jag skall skriva!
Användarnamn: Vet ej vad jag skall skriva! (Men ledtexten frågar efter Domän\Användarnamn, vad det nu är)
Lösenord: Skall det behövas?
Ruta 2 av 3:
Inget problem, drivrutinerna är installerade (LaserJet 5MP).
Ruta 3 av 3:
Namn: Har skrivit NätverksskrivareLaseJet-5MP. Kan man skriva vad man vill här?
Beskrivning och plats:Vet ej vad jag skall skriva!
-----------------------------------------------
Jag har försökt alla möjliga varianter men vid försök till utskrift får jag felmeddelandet "unable to connect to CIFS host".
Utskrift med skrivaren, direktansluten till datorn fungerar!
Mvh
kawe
Jag är helt ny på Ubuntu. Kan någon hjälpa mig att konfigurera anslutning till min nätverksskrivare, som finns i mitt hemmanätverk (flera Windos-PC).
Mina frågor:
Ruta 1 av 3:
Skrivartyp: Jag har markerat Nätverksskrivare och Windowsskrivare SMB (är nog rätt).
Värd: Vet ej vad jag skall skriva!
Skrivare: Vet ej vad jag skall skriva!
Användarnamn: Vet ej vad jag skall skriva! (Men ledtexten frågar efter Domän\Användarnamn, vad det nu är)
Lösenord: Skall det behövas?
Ruta 2 av 3:
Ruta 3 av 3:
Namn: Har skrivit NätverksskrivareLaseJet-5MP. Kan man skriva vad man vill här?
Beskrivning och plats:Vet ej vad jag skall skriva!
-----------------------------------------------
Jag har försökt alla möjliga varianter men vid försök till utskrift får jag felmeddelandet "unable to connect to CIFS host".
Utskrift med skrivaren, direktansluten till datorn fungerar!
Mvh
kawe
Var sitter skrivaren då? I en windowsburk eller i en printserver eller i nåt annat? Och märke av skrivaren? HP?
Skrivaren (HP LaserJet 5MP) sitter på en printerserver (D-Link DP-300U). Skrivaren är ansluten till printerservern med en vanlig parallellkabel.
Skrivaren har en egen IP-adress (192.168.0.10) samt en eget namn (PS-1123D6-P1).
Alla PC i nätverket och printerservern är anslutna till en D-Link Router med vanlig ethernetkabel.
Jag har installerat Ubuntu ver 6.06.1 med dual-boot i en PC med Windows ME (operativsystem på var sin hårddisk)
/kawe
Skrivaren har en egen IP-adress (192.168.0.10) samt en eget namn (PS-1123D6-P1).
Alla PC i nätverket och printerservern är anslutna till en D-Link Router med vanlig ethernetkabel.
Jag har installerat Ubuntu ver 6.06.1 med dual-boot i en PC med Windows ME (operativsystem på var sin hårddisk)
/kawe
D-Link DP-300U ska stödja linux(?) så här kan du prova:
Ruta 1 av 3:
Skrivartyp: Nätverksskrivare och UNIX-skrivare (LPD) och då får du en annorlunda fönster.
Värd: Ditt Dlinks ip. Om inte det funkar prova med skrivarens ip.
Kö: lp #dvs. litet L och litet P och inte detta efter #-tecknet
Ruta 2 av 3:
Ruta 3 av 3:
Namn: Kan skriva vad man vill här.
Beskrivning och plats:Kan skriva vad man vill här.
Ruta 1 av 3:
Skrivartyp: Nätverksskrivare och UNIX-skrivare (LPD) och då får du en annorlunda fönster.
Värd: Ditt Dlinks ip. Om inte det funkar prova med skrivarens ip.
Kö: lp #dvs. litet L och litet P och inte detta efter #-tecknet
Ruta 2 av 3:
Ruta 3 av 3:
Namn: Kan skriva vad man vill här.
Beskrivning och plats:Kan skriva vad man vill här.
Tack petri0!
Jag fick skrivaren att fungera som nätverksskrivare med din hjälp.
Men jag var tvungen att använda skrivarens ip-adress (192.168.0.10) dvs.
i ruta 1 av 3 under "Värd" skrev jag 192.168.0.10 och under "Kö" lp
Att använda routerns ip-adress fungerade ej.
Som "Skrivartyp" fungerade valet "Nätverksskrivare" och "UNIX-skrivare (LPD)"
Mvh kawe
Jag fick skrivaren att fungera som nätverksskrivare med din hjälp.

Men jag var tvungen att använda skrivarens ip-adress (192.168.0.10) dvs.
i ruta 1 av 3 under "Värd" skrev jag 192.168.0.10 och under "Kö" lp
Att använda routerns ip-adress fungerade ej.
Som "Skrivartyp" fungerade valet "Nätverksskrivare" och "UNIX-skrivare (LPD)"
Mvh kawe
Grattis!
Så du använde skrivarens ip... det är det jag har misstänkt att vara anledning att min skrivare inte funkar i en router/printerserver
Skrivaren har nämligen inte sånt, en gammal Epson stackare.
Så du använde skrivarens ip... det är det jag har misstänkt att vara anledning att min skrivare inte funkar i en router/printerserver

Hej igen!
Jag uttryckte mig litet slarvigt när jag skrev att jag använde skrivarens ip-adress 192.168.0.10
Den ip:n sätts default av printerserven D-Link DP-300U och gäller för alla skrivare, som ansluts till printerservern.
Man kan ansluta 1 skrivare via USB och 2 via parallellportar på printerservern.
I varje fall i Windows skiljer printerservern på de olika skrivarna genom "port name" typ PS-1123D6-U3 för USB:n, PS-1123D6-P1 för parallellport 1 och PS-1123D6-P2 för parallellport 2. Dessa portname är också defaulta.
Jag tror att även din "gamla Epson" skulle funka bra som nätverksskrivare om den anslöts till DP-300U. I varje fall i Windowsmiljö.
Jag hoppas att du kan ha lite glädje av denna min kompletterade information. Kanske kan du få din Epson att funka, som nätverksskrivare även i LINUX-miljö.
Mvh kawe
Jag uttryckte mig litet slarvigt när jag skrev att jag använde skrivarens ip-adress 192.168.0.10
Den ip:n sätts default av printerserven D-Link DP-300U och gäller för alla skrivare, som ansluts till printerservern.
Man kan ansluta 1 skrivare via USB och 2 via parallellportar på printerservern.
I varje fall i Windows skiljer printerservern på de olika skrivarna genom "port name" typ PS-1123D6-U3 för USB:n, PS-1123D6-P1 för parallellport 1 och PS-1123D6-P2 för parallellport 2. Dessa portname är också defaulta.
Jag tror att även din "gamla Epson" skulle funka bra som nätverksskrivare om den anslöts till DP-300U. I varje fall i Windowsmiljö.
Jag hoppas att du kan ha lite glädje av denna min kompletterade information. Kanske kan du få din Epson att funka, som nätverksskrivare även i LINUX-miljö.
Mvh kawe
Samma problem men:
Har NETGEAR-router ,skrivare(HP Officejet 5510) ansluten via nätverk till dator med windows.
Windows CD (vill ej öppna) Mac CD (har ej provat)
Vid val HP (port 9100)Fel?
Skulle gärna få steg-för-steg hjälp.
Har NETGEAR-router ,skrivare(HP Officejet 5510) ansluten via nätverk till dator med windows.
Skulle gärna få steg-för-steg hjälp.
kawe - Ja, epson i printservern funkade med windows men jag använder ju den inte längre. 
billy - Om jag förstår rätt så din skrivare är kopplat i en dator med windows OS? Datorerna har kontakt med varann via routern? Det låter som en samba-delning för skrivare som kawe var tidigare inne på. Det har inte jag gjort för windows har råkat gå sönder här hemma... är väl virus eller nåt när familjen protesterar
Här får du en guide på engelska hur du sätter ihop samba http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ba+printer
och om skrivare med samba på http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ba+printer
Hoppas du hittar något nyttigt där, att få samba att fungera kan vara irriterande konstigt men det går
och här på forumet finns det nog ett par stycken som verkar kunna samba. Hoppas de tittar in snart.

billy - Om jag förstår rätt så din skrivare är kopplat i en dator med windows OS? Datorerna har kontakt med varann via routern? Det låter som en samba-delning för skrivare som kawe var tidigare inne på. Det har inte jag gjort för windows har råkat gå sönder här hemma... är väl virus eller nåt när familjen protesterar

Här får du en guide på engelska hur du sätter ihop samba http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ba+printer
och om skrivare med samba på http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ba+printer
Hoppas du hittar något nyttigt där, att få samba att fungera kan vara irriterande konstigt men det går

[quote="billy"]Samma problem men:
Skulle gärna få steg-för-steg hjälp.[/quote]
om du får problem är det bara att hojta till
För övrigt så är länken som petri0 postade riktigt bra
Skulle gärna få steg-för-steg hjälp.[/quote]
om du får problem är det bara att hojta till
För övrigt så är länken som petri0 postade riktigt bra
- Idéalist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har läst och försökt apa efter, men utan resultat. Minolta 2200 DL med nätverkskontakt på skrivaren. Eget IP 192.168.0.5. Med könamn "lp" händer ingenting. Från den enda windowsmaskinen som är kvar i huset går det helt OK.
Jag har en kompis i Dalsland som har samma typ av problem med nätverksutskrift, så problemet verkar vara vanligt förekommande.
Jag letar vidare på webben. Den som hittar lösningen först kan väl skriva här i forat.
Jag har en kompis i Dalsland som har samma typ av problem med nätverksutskrift, så problemet verkar vara vanligt förekommande.
Jag letar vidare på webben. Den som hittar lösningen först kan väl skriva här i forat.
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Det låter bra och det väntar vi på! 
EDIT: Den senare meningen alltså

EDIT: Den senare meningen alltså

- Idéalist
http://localhost:631/ är kanske ett sätt. Jag hittade det här: https://help.ubuntu.com/community/Print ... aa4474ae98 Jag testade och testade (jag fick skriva in användarnamn och lösenord åtskilliga gånger) tills jag upptäckte att jag hade parallellinterfacet anslutet till Windowsdatorn också, och den porten assignad i Windows. När jag ställde om till nätverksporten så fungerade inte utskriften. Det verkar m.a.o. som om nätverksadaptern i skrivaren sagt upp sig.
Imorgon skall jag leta fram en gammal Intel skrivarserver och ansluta till parallellporten och se om den fungerar för nätverksutskrift.
Stay in tune for next episode.....
Imorgon skall jag leta fram en gammal Intel skrivarserver och ansluta till parallellporten och se om den fungerar för nätverksutskrift.
Stay in tune for next episode.....
- Idéalist
Yes!!!!!!
Nu jämarns fungerar det med Minoltan!
När jag drog ur parallellkabeln ur Windowsdatorn för att plugga i den i Intelprintservern så började skrivaren helt plötsligt mata ut sidor!? Ut kom bl.a. testutskrifter från CUPS (vadå förvånad?), så det blev att gå tillbaka och testa de skrivarinställningar jag provat med tidigare.....
Nya experiment och uppläggning av skrivare följde. http://localhost:631/ är vad jag använde, himla användarvänligt. Det fanns en länk till en sida där jag kunde läsa att rekommenderad inställning för min skrivare var "lpd://192.168.0.5/ps", och tänka sig det fungerar!!!!!
En lite notering bara:
Jag har kört följande kommandon i terminalen som jag inte vet om de var nödvändiga, men jag fick upprepade krav på användarnamn och lösenord först:
sudo adduser cupsys shadow
sudo adduser "användarnamn" lpadmin (vilket fick ett svar att "användarnamn" redan var lpadmin)
sudo /etc/init.d/cupsys restart
Nu skall jag "bara" leta upp rätt ämne här i forat för att gnälla lite över mitt DWL-G520+ Wlankort som inte vill gå, sedan är köksdatorn igång.
Nu jämarns fungerar det med Minoltan!
När jag drog ur parallellkabeln ur Windowsdatorn för att plugga i den i Intelprintservern så började skrivaren helt plötsligt mata ut sidor!? Ut kom bl.a. testutskrifter från CUPS (vadå förvånad?), så det blev att gå tillbaka och testa de skrivarinställningar jag provat med tidigare.....
Nya experiment och uppläggning av skrivare följde. http://localhost:631/ är vad jag använde, himla användarvänligt. Det fanns en länk till en sida där jag kunde läsa att rekommenderad inställning för min skrivare var "lpd://192.168.0.5/ps", och tänka sig det fungerar!!!!!
En lite notering bara:
Jag har kört följande kommandon i terminalen som jag inte vet om de var nödvändiga, men jag fick upprepade krav på användarnamn och lösenord först:
sudo adduser cupsys shadow
sudo adduser "användarnamn" lpadmin (vilket fick ett svar att "användarnamn" redan var lpadmin)
sudo /etc/init.d/cupsys restart
Nu skall jag "bara" leta upp rätt ämne här i forat för att gnälla lite över mitt DWL-G520+ Wlankort som inte vill gå, sedan är köksdatorn igång.
Tack !
Nu funkar äntligen skrivarna på nätverket!

// Eljono
Nu funkar äntligen skrivarna på nätverket!

// Eljono
Jag ser att mitt problem med inställning av nätverksskrivare kanske får en lösning...
Jag är också helt ny på Ubuntu. Kanske någon kan hjälpa mig att konfigurera anslutning till min nätverksskrivare;brother mfc 7820n som finns i mitt hemmanätverk(tror jag är fixat?)- (en Windos-PC och en ubuntu).
samma frågor från mig:
Ruta 1 av 3:
Skrivartyp: Jag har markerat Nätverksskrivare och Windowsskrivare SMB (är nog rätt).kanske fel?
Värd: skrev jag datorns värdnamn...
Skrivare: skrev jag brother...
Användarnamn:skrev mitt eget
Lösenord: sammalunda?
Ruta 2 av 3:
problem nr 1; drivrutinerna hittas inte då inte skrivaren finns i dialogrutans förteckning.
Ruta 3 av 3:har inte kommit hit pga ovanstående...
problem nr2;På linux sidan över brothermaskiner finns inte heller drivrutinfil till min maskin;amd64 -så hur gör jag?
lunchhälsning
ubu4e1
Jag är också helt ny på Ubuntu. Kanske någon kan hjälpa mig att konfigurera anslutning till min nätverksskrivare;brother mfc 7820n som finns i mitt hemmanätverk(tror jag är fixat?)- (en Windos-PC och en ubuntu).
samma frågor från mig:
Ruta 1 av 3:
Skrivartyp: Jag har markerat Nätverksskrivare och Windowsskrivare SMB (är nog rätt).kanske fel?
Värd: skrev jag datorns värdnamn...
Skrivare: skrev jag brother...
Användarnamn:skrev mitt eget
Lösenord: sammalunda?
Ruta 2 av 3:
problem nr 1; drivrutinerna hittas inte då inte skrivaren finns i dialogrutans förteckning.
Ruta 3 av 3:har inte kommit hit pga ovanstående...
problem nr2;På linux sidan över brothermaskiner finns inte heller drivrutinfil till min maskin;amd64 -så hur gör jag?
lunchhälsning
ubu4e1
I ruta ett, om du har skrivaren i en windowsmaskin då är det aktuellt att dela ut den med hjälp av Samba.
Har du 64-bits Ubuntu?
EDIT: Enligt linuxprinting.org stöds inte din skrivare helt
http://www.linuxprinting.org/show_print ... -MFC-7820N
hoppas du hittar lite mer information i länken ovan.
Har du 64-bits Ubuntu?
EDIT: Enligt linuxprinting.org stöds inte din skrivare helt
http://www.linuxprinting.org/show_print ... -MFC-7820N
hoppas du hittar lite mer information i länken ovan.
"Har du 64-bits Ubuntu?"
-ja.
"Enligt linuxprinting.org stöds inte din skrivare helt"
-är det därför jag inte hittar den i förteckningen?
nog måste det finnas drivrutiner ! det funkade vid test i butiken vid köp!
det jag hittade i länken handlade om att skrivaren måste anslutas via usb och inte som nätverksskrivare!
inga drivrutiner för 64bit dock
vart går jag nu...? :/
-ja.
"Enligt linuxprinting.org stöds inte din skrivare helt"
-är det därför jag inte hittar den i förteckningen?
nog måste det finnas drivrutiner ! det funkade vid test i butiken vid köp!
det jag hittade i länken handlade om att skrivaren måste anslutas via usb och inte som nätverksskrivare!
inga drivrutiner för 64bit dock
vart går jag nu...? :/
[quote="petri0"]I ruta ett, om du har skrivaren i en windowsmaskin då är det aktuellt att dela ut den med hjälp av Samba.
...[/quote]
?
...[/quote]
?