Ubuntu

omglol
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Ubuntu

Inlägg av omglol »

Hej Hej!

För ett tag sen tröttnade jag på att windows vista alltid drygade hela tiden. Läste lite om linux och tillslut laddade jag ner ubuntu 7.10. Har haft de nu några dagar på min laptop och det fungerar faktiskt helt ok.
Tänkte höra lite med er om hjälp. Är otroligt grön på linux.. Aldrig använt de förut.
min första fråga gäller compiz. Tycker cuben ser väldigt häftig ut och jag vill ha den men hur installerar jag den??

Har oxå en fråga angående att se på filmer på internet. När jag ska se en film på tex yputube laggar datorn ihop och man kan knappt se på filmen.. Några Förslag?

tack på förhand,

Per
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Ubuntu

Inlägg av MrT »

Välkommen till forumet.

compiz finns från start i 7.10 och då du har ett intel kort borde det fungera utan problem.
Kan dock rekomendera att du installerar compizconfig-settings-manager
detta kan du göra via synaptic som du hittar under System>Admin>synaptic
När det är installerat dyker det upp ett programm för att hantera alla compiz-inställningar under system>Inställningar eller System>Preferences om du har engelska menyer.

Undrar om det inte bara är att installera en bättre flash spelare.
gå in under System>Admin>programvarukällor och bocka i universe samt multiverse.
öppna nu synaptic igen och installera flashplugin-nonfree
Senast redigerad av 1 MrT, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag har kört ubuntu i nåra månader nu, och det finns en sak som jag tycker förenklade en massa för mig: Installerar man "Ubunru retricted extras" så får man installerat inte bara flash-stöd, men stöd för mp3, DVDfilm Java m.m. Men enligt stjärnonrna till höger är inte så värst populär enligt, finns kanske nån bra anlednoing till det men inte som jag vet om.
Lägg till/ta bort > sök efter "ubuntu restricted extras"
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Cadryc skrev: Jag har kört ubuntu i nåra månader nu, och det finns en sak som jag tycker förenklade en massa för mig: Installerar man "Ubunru retricted extras" så får man installerat inte bara flash-stöd, men stöd för mp3, DVDfilm Java m.m. Men enligt stjärnonrna till höger är inte så värst populär enligt, finns kanske nån bra anlednoing till det men inte som jag vet om.
Lägg till/ta bort > sök efter "ubuntu restricted extras"
Finns inget direkt negativt att säga om ubuntu-restricted-extras annat än att det är olagligt att låta de där sakerna vara med på skivan och vara installerade från början i somliga länder, och att de som vill ha ett helt fritt os inte vill använda dem. För dem som går över från windows så är de ganska vana vid att ha massor med (t.ex.) mp3 och java och vill ha dessa direkt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Cadryc skrev: Men enligt stjärnonrna till höger är inte så värst populär[...]
Anledningen till att den inte är så populär är nog att populariteten mäts med ett paket som heter popularity-contest (finns i synaptic), och det är ett riktigt opopulärt litet paket som knappt några vill ha. Det är bara ca en tredjedels miljon människor som hjälper till och berättar vad för paket som är "populära".
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om man bland Programvarukällor bockar i att användarstatistik får skicas, är det popularity-contest eller nåt annat?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Cadryc skrev: Om man bland Programvarukällor bockar i att användarstatistik får skicas, är det popularity-contest eller nåt annat?
Japp, det stämmer, det är samma.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"