ehnar skrev:
Tja... Familjen är inte helt ubuntu-frälst än... Så det bör gå via samba och smb, till att börja med. Men det jag inte förstår är att det kan funka från den andra till den ena men inte från den ena till den andra. Allt är samma förutom att den ena har en mysko grupp som äger mappen/hdb1 som heter "plugdev". Jag vet inte vad det är för grupp och hur gruppen står som ägare till mappen överhuvudtaget. Hur ändrar jag den till gruppen "root" och kan jag någonstans, i någon fil finna om jag har fler grupper som äger mappar? Och hur ändrar jag grupptillhörigheten?
Grupptillhörighet kan ha med hur disken monteras, Filsystem utan *nix rättigheter, tex ntfs, specas grupptillhörighet vid montering. Plugdev gruppen får monteringar som görs via ett speciellt program (kommer inte ihåg, läste om det i en annan tråd).
Det finns ett terminalprogram
chgrp som kanändra grupp på en fil/katalog. Det finns en fil /etc/group som innehåller grupper och grupptillhörighet. En användares primära grupp ligger i /etc/passwd dock. Att göra chgrp på en ntfs behöver ofta göras om man inte monterar rätt.
Jag tror inte att ditt problem beror på grupptillhörighet utan hur samba är konfigurerat...