inget ljud
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
inget ljud
ja har problem med att få igång mitt ljud korekt, de funkade höromdagen men nu är de dött igen.
problemet är att ja har 2 ljudkort å min dator vill bara köra me det "dåliga" kortet.
ja har prövat stänga av det i biosen men får ändå inte igång det andra.
hur tusan ska ja göra?` går ju inte å va utan ljud på datorn ju....
ja har inte en aning om va de är för ljudkort, men någon kan kanske tala om hur ja får reda på det utan å öppna hela datorn.
tacksam för svar.
MrH
problemet är att ja har 2 ljudkort å min dator vill bara köra me det "dåliga" kortet.
ja har inte en aning om va de är för ljudkort, men någon kan kanske tala om hur ja får reda på det utan å öppna hela datorn.
tacksam för svar.
MrH
SV: inget ljud
Tjenare! Öppna terminalen och kör "lspci -v" så ska nog ljudkortet avslöja sig.MrH skrev: ja har problem med att få igång mitt ljud korekt, de funkade höromdagen men nu är de dött igen.
tacksam för svar.
MrH

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
å tack för den hjälpen.
du vet möjligtvis inte hur ja får igång ljudet också?
du vet möjligtvis inte hur ja får igång ljudet också?

Jo, det är möjlagt. Om jag får reda på vad det är för ljudkort.MrH skrev: å tack för den hjälpen.
du vet möjligtvis inte hur ja får igång ljudet också?![]()

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jag har typ samma problem...Mitt ljud som finns på moderkortet är avstängt i bios, men ubuntu insallerar det ändå....jag har valt att köra mitt pci ljud kort som default, men det är tyst....jag har märkt att typ 1 gång av 20 omstarter av ubuntu, så hoppar det igång...så det är lite av lotto varje gång man startar linux....Söker också svar på vad det kan vara för fel...i PCLinuxOS fungerar det super bra.....
Update på ovan....
Ser att ubuntu har problem att priotera flera ljud enheter, så allså varje gång man startar byter ljudenheterna plats...typ " #1 V8237 - #2 UART - #3 Bt878 - #4 Audigy
Efter reboot hamnar dessa i en anna årdning...då funkar inte ljudet...Så det är bara att typ skriva " asoundconf set-default-card Audigy " Då fungerar det igen...
Så...frågan är: hur gör jag för att få "Audigy" Default från början.......efter reboot....
??
Ser att ubuntu har problem att priotera flera ljud enheter, så allså varje gång man startar byter ljudenheterna plats...typ " #1 V8237 - #2 UART - #3 Bt878 - #4 Audigy
Efter reboot hamnar dessa i en anna årdning...då funkar inte ljudet...Så det är bara att typ skriva " asoundconf set-default-card Audigy " Då fungerar det igen...
Så...frågan är: hur gör jag för att få "Audigy" Default från början.......efter reboot....

På svar på ovan igen, så är det att olika moder kort med olika ljud chip har olika bios..."Typ phenix " Dessa har en hög buggar." Ok......det är så....med många i det styr chippet...." Fan vad glad jag blir att höra detta......men klart.....det är linux vi sitter med.....folk som gör allt gratis.....Mmycket bra jobbat .....Ni är Super........
Ok...Det lät lite, typ att jag var hög....Nä, jag kom på massor nya saker och blev lite av exstac......flera saker löser sig ibland om man försöker löasa andra problen.......Häls.... Niclasshastar skrev: På svar på ovan igen, så är det att olika moder kort med olika ljud chip har olika bios..."Typ phenix " Dessa har en hög buggar." Ok......det är så....med många i det styr chippet...." Fan vad glad jag blir att höra detta......men klart.....det är linux vi sitter med.....folk som gör allt gratis.....Mmycket bra jobbat .....Ni är Super........
Då dyker en lista på dina ljudkort fram.asoundconf list
För att välja ett ljudkort som standard skriver du:
Borde väl fungera om du har flera ljudkort och vill sätta ett som standard.asoundconf set-default-card ljudkortet
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jo det gör det...men har märkt att vissa spel kör genom moderkortets ljud chip i allafall...så man får byta med kablarna i datorn....men spm jag har fattat, så gäller det vissa moderkort brara....Något jag får leva med tills ett bättre system att läsa av moderkorten bättre....Hund skrev:Då dyker en lista på dina ljudkort fram.asoundconf list
För att välja ett ljudkort som standard skriver du:
Borde väl fungera om du har flera ljudkort och vill sätta ett som standard.asoundconf set-default-card ljudkortet