flashplugin-nonfree problem. [LÖST]
flashplugin-nonfree problem. [LÖST]
Scenario.
1. Jag går in på Youtube.
2. Hittar en cool video.
3. Jag får fram att jag måste ha en flashplugin.
4. Jag väljer Adobes flash plugin.
5. Den säger att den har blivit installerad och att jag ska starta om firefox.
6. Jag går tillbaka till videon och får samma medelande om flash igen så jag väljer Gnash flash den här gången.
7. Skiten funkar dock värdelöst. (förvrängd storlek på videorutan, volume och tids visaren ligger på samma plats osv..)
Varför funkar inte flashplugin-nonfree för mig?
1. Jag går in på Youtube.
2. Hittar en cool video.
3. Jag får fram att jag måste ha en flashplugin.
4. Jag väljer Adobes flash plugin.
5. Den säger att den har blivit installerad och att jag ska starta om firefox.
6. Jag går tillbaka till videon och får samma medelande om flash igen så jag väljer Gnash flash den här gången.
7. Skiten funkar dock värdelöst. (förvrängd storlek på videorutan, volume och tids visaren ligger på samma plats osv..)
Varför funkar inte flashplugin-nonfree för mig?
Senast redigerad av 1 Linkert, redigerad totalt 13 gånger.
SV: flashplugin-nonfree problem.
prova skriv about:plugins i firefox och se om firefox äns hittar ditt adobe flash.
Underligt att inte Adobes blev aktiverad...
Nåja, gå in i Redigera > Inställningar > Filtyper (Redigera) och kolla vad som står vid Flash SWF
Där ska du kunna välja vilken fil som ska användas.
Du hittar flashplugin-nonfree i /usr/lib/flashplugin-nonfree/libflashplayer.so
Firefox samt Mozilla ska ha denna fil inlänkad (automagiskt efter installation) till sina egna plugin-mappar.
Hoppas att det här hjälper
Nåja, gå in i Redigera > Inställningar > Filtyper (Redigera) och kolla vad som står vid Flash SWF
Firefox samt Mozilla ska ha denna fil inlänkad (automagiskt efter installation) till sina egna plugin-mappar.
Hoppas att det här hjälper

Jag verkar inte ha mina filer under /usr/lib/flashplugin-nonfree/
Min .so och .xpt ligger endast under /home/"min användare"/.mozilla/plugins/
eller så letar jag dåligt. men så tycks det vara...
Jag har faktiskt inga plugin alls där vad det verkar, måste bero på olika installationssätt?Chippen skrev: Jag verkar inte ha mina filer under /usr/lib/flashplugin-nonfree/
Det står att den använder insticksmodulen Shockwave Flash och jag hittar inget sätt att ändra det.upnorth skrev: Underligt att inte Adobes blev aktiverad...
Hoppas att det här hjälper![]()
jag antar det. Jag kör 7.04 på den dator som är tillgänglig för undersökning just nu... minns inte hur jag installerade men har för mig att jag installerade genom synaptic... Dock installerade jag med .tar.gz från adobes hemsida på en DSL för ett par dagar sen med samma resultat...Men kanske installationen anpassar sig till hur firefox är konfigurerat... dock ligger alla mina andra .so i /usr/lib/... så det är lite märkligt 
Linkert: markera SWF och välj redigera markera sedan "Öppna med detta program" och leta reda på din libflashplayer.so

Linkert: markera SWF och välj redigera markera sedan "Öppna med detta program" och leta reda på din libflashplayer.so
Har testatLittle John skrev: Kanske kolla här också:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:7
LJ
Men det funkar intetype # rpm -Uvh </home/lundgren/Skrivbord/flash-plugin-9.0.115.0-release.i386(2).rpm>
Gjorde en sökning över hela filsystemet och den hittade ingen fil vid det namnet.Chippen skrev: jag antar det. Jag kör 7.04 på den dator som är tillgänglig för undersökning just nu... minns inte hur jag installerade men har för mig att jag installerade genom synaptic... Dock installerade jag med .tar.gz från adobes hemsida på en DSL för ett par dagar sen med samma resultat...Men kanske installationen anpassar sig till hur firefox är konfigurerat... dock ligger alla mina andra .so i /usr/lib/... så det är lite märkligt
Ok, gå till huvudmenyn, välj Program > Lägg till/ta bort... och sök på "flash".
"Macromedia Flash plugin" bör dyka upp, testa att installera det.
redan installerad..upnorth skrev: Ok, gå till huvudmenyn, välj Program > Lägg till/ta bort... och sök på "flash".
Prova att installera om.Linkert skrev:redan installerad..upnorth skrev: Ok, gå till huvudmenyn, välj Program > Lägg till/ta bort... och sök på "flash".
Nopp funkar ej.. Kommer strax, måste rasta odjuret..upnorth skrev:Prova att installera om.Linkert skrev:redan installerad..upnorth skrev: Ok, gå till huvudmenyn, välj Program > Lägg till/ta bort... och sök på "flash".
En fråga:
Kör du 64 bitars Ubuntu?
LJ
Kör du 64 bitars Ubuntu?
LJ
Illa, någon annan som har någon idé?
Mina är slut...
LJ: Jag kör det, har inga problem med flash.
Mina är slut...
LJ: Jag kör det, har inga problem med flash.
om filerna ligger i din home mapp (som på i min dator) så ligger dem i .mozilla vilket betyder att dem är dolda och kan såledet inte hittas via sökning. Öppna din home mapp (/home/"din användare"/) och tryck ctrl+h för att visa gömda filer... då ska .mozilla finnas där gå sedan in i plugins och se om filen ligger där.
nopp inte där..Chippen skrev: om filerna ligger i din home mapp (som på i min dator) så ligger dem i .mozilla vilket betyder att dem är dolda och kan såledet inte hittas via sökning. Öppna din home mapp (/home/"din användare"/) och tryck ctrl+h för att visa gömda filer... då ska .mozilla finnas där gå sedan in i plugins och se om filen ligger där.
Någon som vet någon alternativ webläsare??