Matlab installation. Vägrar mata ut skivan
Matlab installation. Vägrar mata ut skivan
Håller på att installera matlab. Laddade ner och brnde tre skivor, och fick igång installationen bra. Nu har den kommit så långt att den säger att jag skall byta till cd 2, men datorn vägrar att mata ut den första skivan.
Hur gör jag nu?
Hur gör jag nu?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Matlab installation. Vägrar mata ut skivan
Det beror förmodligen på att något program använder någon fil eller katalog på den. Du kanske har en terminal öppen som står i /media/cdrom? Om du har lsof installerat så kan du kolla det med kommandot "lsof /media/cdrom" (observera att lsof skiljer på /media/cdrom och /media/cdrom/).
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
matlab ska väl finnas i dvd-version också? isf kanske den versionen finns för nedladdning?
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
Vad jag vet har jag inget program som använder den. Inge terminal som står i /media/cdrom i alla fall.Lars skrev: Det beror förmodligen på att något program använder någon fil eller katalog på den. Du kanske har en terminal öppen som står i /media/cdrom? Om du har lsof installerat så kan du kolla det med kommandot "lsof /media/cdrom" (observera att lsof skiljer på /media/cdrom och /media/cdrom/).
Förstår inte riktigt hur jag använder lsof.
Skriver jag in "lsof /media/cdrom" eller "lsof /media/cdrom/" i en terminal så kommer jag bara tillbaka till prompten.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
prova kommdot eject. Det har hjälp mig ett par gånger.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Hittade bara den här varianten. Allt annat var för windows. Men jag kanske letade dåligt.tann skrev: matlab ska väl finnas i dvd-version också? isf kanske den versionen finns för nedladdning?
Säger bara att enheten är upptagen och avmonteringen misslyckades.mcNisse skrev: prova kommdot eject. Det har hjälp mig ett par gånger.
- tann
- Kontakt:
jag har installerat det med dvd-version iaf (under linux) 

-
Det ska ge en lista på alla program som använder enheten, men uppenbarligen är listan tom. Fast jag kom på att du nog inte kan se vad andra användare gör om du inte kör "sudo lsof /media/cdrom".Emmy skrev: Förstår inte riktigt hur jag använder lsof.
Skriver jag in "lsof /media/cdrom" eller "lsof /media/cdrom/" i en terminal så kommer jag bara tillbaka till prompten.
ok. Den varianten gerLars skrev:Det ska ge en lista på alla program som använder enheten, men uppenbarligen är listan tom. Fast jag kom på att du nog inte kan se vad andra användare gör om du inte kör "sudo lsof /media/cdrom".Emmy skrev: Förstår inte riktigt hur jag använder lsof.
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
install 6038 root cwd DIR 11,0 2048 4672 /media/cdrom0
xsetup 6124 root cwd DIR 11,0 2048 4672 /media/cdrom0
Men jag förstår inte riktigt vad det innebär.
-
Det där innebär förmodligen att du stod i /media/cdrom när du startade installationsprogrammet (eller du kanske dubbelklickade från filbläddraren). Installationsprogrammet har nämligen /media/cdrom som sin aktuella katalog (cwd, current working directory), och det hindrar dig från att mata ut skivan. Jag skulle rekommendera att du startar om installationsprogrammet från ett terminalfönster med kommandot /media/cdrom/install (eller vad det heter) när du står i din hemkatalog (~). Det borde fungera tycker jag.
Hm, det här var ju ett intressant problem ju
Jag vet inte om man ska skylla på Mathworks eller Gnome eller Linux eller ...
Hm, det här var ju ett intressant problem ju

Lars skrev: Det där innebär förmodligen att du stod i /media/cdrom när du startade installationsprogrammet (eller du kanske dubbelklickade från filbläddraren). Installationsprogrammet har nämligen /media/cdrom som sin aktuella katalog (cwd, current working directory), och det hindrar dig från att mata ut skivan. Jag skulle rekommendera att du startar om installationsprogrammet från ett terminalfönster med kommandot /media/cdrom/install (eller vad det heter) när du står i din hemkatalog (~). Det borde fungera tycker jag.
Hm, det här var ju ett intressant problem juJag vet inte om man ska skylla på Mathworks eller Gnome eller Linux eller ...
Aha. Ja, jag stod i /media/cdrom när jag startade installationen.
Jag provar med att börja om då

När jag står i /media/cdrom startar jag installationen med "sh ./install"
Men hur gör jag när jag står i hemkatalogen? Jag får inte igång det.
Men hur gör jag när jag står i hemkatalogen? Jag får inte igång det.
- tann
- Kontakt:
sh /media/cdrom/install borde fungera bra
sh media/cdrom/install fungerade alldles utmärkt. Tack.
Nu har installationen kört klart och det såg ut att gå bra.
I terminalen jag startade det hela ifrån står det dock:
The following messages were written to standard error
while running 'xsetup' the X Window System version
of 'install'.
sh: /media/cdrom0/update/install/backend: Permission denied
-------------------------------------------------------------------
exec: 301: /media/cdrom0/install: Permission denied
Och jag vete tusan hur jag får igång programmet. När jag startar det i skolan skriver jag bara matlab i ett terminalfönster så går det igång. Men det fungerar inte här.
Nu har installationen kört klart och det såg ut att gå bra.
I terminalen jag startade det hela ifrån står det dock:
The following messages were written to standard error
while running 'xsetup' the X Window System version
of 'install'.
sh: /media/cdrom0/update/install/backend: Permission denied
-------------------------------------------------------------------
exec: 301: /media/cdrom0/install: Permission denied
Och jag vete tusan hur jag får igång programmet. När jag startar det i skolan skriver jag bara matlab i ett terminalfönster så går det igång. Men det fungerar inte här.
-
Jag tror att anledningen till det är att en CD normalt inte monteras med exekveringsrättigheter (d.v.s. man kan inte köra program direkt därifrån). Det kan man komma runt med kommandot "sudo mount -o remount,exec /media/cdrom".
Föra att kunna köra kommandot "matlab" måste det finnas med i din $PATH. Var är det installerat?
Föra att kunna köra kommandot "matlab" måste det finnas med i din $PATH. Var är det installerat?
Nu är jag inte säker på om jag hänger med. Borde jag ha gjort "sudo mount -o remount,exec /media/cdrom".Lars skrev: Jag tror att anledningen till det är att en CD normalt inte monteras med exekveringsrättigheter (d.v.s. man kan inte köra program direkt därifrån). Det kan man komma runt med kommandot "sudo mount -o remount,exec /media/cdrom".
innan jag körde igång installationen och när jag byter skiva? Bör jag göra om installationen då, för att det är något fel nu?
Jag har installerat i usr/local/matlab7.
-
Jo, du borde nog ha kör mount-kommandot innan/under installationen, för att slippa de där felmeddelandena.
Jag kommer inte ihåg hur Matlab lägger sina filer. Om det finns matlab7/bin, matlab7/lib o.s.v. i stil med vad som finns under /usr/local så hade du kunnat installera direkt i /usr/local. Om man gör på det sättet så fungerar det direkt eftersom /usr/local/bin ligger i $PATH.
Annars så kan du skapa en symbolisk länk till matlab i /usr/local/bin, typ "ln -s /usr/local/matlab7/matlab /usr/local/bin/matlab". Sedan ska det fungera att bara köra kommandot matlab.
Jag kommer inte ihåg hur Matlab lägger sina filer. Om det finns matlab7/bin, matlab7/lib o.s.v. i stil med vad som finns under /usr/local så hade du kunnat installera direkt i /usr/local. Om man gör på det sättet så fungerar det direkt eftersom /usr/local/bin ligger i $PATH.
Annars så kan du skapa en symbolisk länk till matlab i /usr/local/bin, typ "ln -s /usr/local/matlab7/matlab /usr/local/bin/matlab". Sedan ska det fungera att bara köra kommandot matlab.
Jag gjorde om installationen med mountkommandot innan och nu fungerade det, och jag kan få programmet att starta med /usr/local/matlab7/bin/matalb
Men jag förstår inte det sista du skrev om hur jag gör för att kunna starta med bara "matlab". Hur skapar jag en länk?
Men jag förstår inte det sista du skrev om hur jag gör för att kunna starta med bara "matlab". Hur skapar jag en länk?
Lars skrev: Annars så kan du skapa en symbolisk länk till matlab i /usr/local/bin, typ "ln -s /usr/local/matlab7/matlab /usr/local/bin/matlab". Sedan ska det fungera att bara köra kommandot matlab.