Ny glad användare, med 3 frågor
Ny glad användare, med 3 frågor
hejsan, skaffade mig nyligen ubuntu i samband med att jag formaterade burken. Tänkte det va dags iomd att alla lärare/kompisar osv tjatade så om de, och jag hade hört att ubuntu skulle vara bra för en nybörjare.
Nu blev det dock så att det gick utmärkt att installera ubuntu i samband med windows, men windows haverera. inga drivare till nått och min skiva med dom försvunnen, inga drivare till ens nätverkskortet, så att fixa detta skulle bli lite jobbigt, så pass jobbigt så jag itne fixat det än! 5 månader utan windows! bara ubuntu, en hård men bra start på min linux-karriär tror jag:)
Gillar det skarpt och har fått ordning och koll på de mesta.
Men jag har lite små problem som stör och som jag itne lyckats hitta nån lösning till på goggle:(
tänkte om nån hade tid här?
1. Ljudet,
Sitter med ett Realtek ALC880 i min ASUS-laptop och lyssnar på musik/film 99% av min tid vid datorn, Hade stora problem i början då jag itne fick ljud genom stationära högtalare/hörlurar utan bara ur datorns inbyggda. det fixades dock efter mycke googling. (kan dock inte ha igång mic-ingången då hela datorn låter som en mistlur, nån slags rundgång antar jag).
Nu funkar det, men ljudet är kasst på högre volymer, och man kan inte höja nog mycke:S
nån som har nån aning?
2. Flash/film osv i firefox
Många av dessa applikationer funkar dåligt eller inte alls. ibland hackar bilden, ibland ljudet, ofta båda. och då menar jag inte så mycke så det blir störande, utan så mycke så man inte kan se alls. för flash gäller desamma. Vanligt problem? är inte tanken med flash att det ska vara plattforms-oberoende?:S
3. Datorn hänger sig.....för att sedan ångra sig.
Det i särklass jobbigaste problemet. har varit sedan jag skaffade ubuntu.
All aktivitet avstannar i ett eller flera fönster (eller va de kan tänkas heta i linux-sammanhang) och blir grått. musen funkar fint och allt annat, bara ett eller flera program. Detta verkar ske helt random. Ibland sker det bara nån gång på dag, ibland 2 gånger på en minut. Det rör sig bara om kanske 5-15 sekunder, men sjukt jobbigt när man tex. kollar film. när datorn har slutat hänga sig spelar märkligt nog filmen/låten fram till det ställe där den borde vara om den inte hängt sig....
nån som vet något?
Nu låter det som jag bara klagar, men jag är faktiskt jättenöjd med ubuntu, kan dock bli lite mer nöjd om nån orkat läsa ända ner hit och har idéer:)
tack på förhand!
Nu blev det dock så att det gick utmärkt att installera ubuntu i samband med windows, men windows haverera. inga drivare till nått och min skiva med dom försvunnen, inga drivare till ens nätverkskortet, så att fixa detta skulle bli lite jobbigt, så pass jobbigt så jag itne fixat det än! 5 månader utan windows! bara ubuntu, en hård men bra start på min linux-karriär tror jag:)
Gillar det skarpt och har fått ordning och koll på de mesta.
Men jag har lite små problem som stör och som jag itne lyckats hitta nån lösning till på goggle:(
tänkte om nån hade tid här?
1. Ljudet,
Sitter med ett Realtek ALC880 i min ASUS-laptop och lyssnar på musik/film 99% av min tid vid datorn, Hade stora problem i början då jag itne fick ljud genom stationära högtalare/hörlurar utan bara ur datorns inbyggda. det fixades dock efter mycke googling. (kan dock inte ha igång mic-ingången då hela datorn låter som en mistlur, nån slags rundgång antar jag).
Nu funkar det, men ljudet är kasst på högre volymer, och man kan inte höja nog mycke:S
nån som har nån aning?
2. Flash/film osv i firefox
Många av dessa applikationer funkar dåligt eller inte alls. ibland hackar bilden, ibland ljudet, ofta båda. och då menar jag inte så mycke så det blir störande, utan så mycke så man inte kan se alls. för flash gäller desamma. Vanligt problem? är inte tanken med flash att det ska vara plattforms-oberoende?:S
All aktivitet avstannar i ett eller flera fönster (eller va de kan tänkas heta i linux-sammanhang) och blir grått. musen funkar fint och allt annat, bara ett eller flera program. Detta verkar ske helt random. Ibland sker det bara nån gång på dag, ibland 2 gånger på en minut. Det rör sig bara om kanske 5-15 sekunder, men sjukt jobbigt när man tex. kollar film. när datorn har slutat hänga sig spelar märkligt nog filmen/låten fram till det ställe där den borde vara om den inte hängt sig....
nån som vet något?
Nu låter det som jag bara klagar, men jag är faktiskt jättenöjd med ubuntu, kan dock bli lite mer nöjd om nån orkat läsa ända ner hit och har idéer:)
tack på förhand!
- Konservburk
SV: Ny glad användare, med 3 frågor
Lite som när jag lärde mig touchtype... bytte till dvorak för att det varRegen skrev: windows haverera. inga drivare till nått och min skiva med dom försvunnen, inga drivare till ens nätverkskortet, så att fixa detta skulle bli lite jobbigt, så pass jobbigt så jag itne fixat det än! 5 månader utan windows! bara ubuntu, en hård men bra start på min linux-karriär tror jag:)
mindre jobbigt än att vänja mig av med pekfigervalsen på qwerty.

Gissningsvis vill du sänka PCM-reglaget i ljudmixern. Ljudet brukar bliRegen skrev: 1. Ljudet,
nån som har nån aning?
dåligt om man har det reglaget för högt ställt.
Jag citerar mig själv från en annan tråd: "Flash är djävulens påfund ochRegen skrev: 2. Flash/film osv i firefox
det sämsta som hänt webben sedan animerade gif-bilder och webbsidor
som spelar upp jud utan att man har bett om det."
Jag har varken flash eller något annat videouppspelningsmojs installerat
i mitt firefox, så jag kan tyvärr inte hjälpa.
Ingen aning vad det där beror på. Men det skulle kunna vara grafikkortetRegen skrev: 3. Datorn hänger sig.....för att sedan ångra sig.
nån som vet något?
eller fönsterhanteraren som strular.
Ang tredje frågan:
När det händer kolla loggen efteråt. Då kan du få en aning om vad det är som strular.
Det här kanske du behöver göra flera gånger.(Det kan stå mycket i loggen) När det hänt några gånger så kanske du kan hitta en gemensamnämnare.
//Anders
När det händer kolla loggen efteråt. Då kan du få en aning om vad det är som strular.
Det här kanske du behöver göra flera gånger.(Det kan stå mycket i loggen) När det hänt några gånger så kanske du kan hitta en gemensamnämnare.
//Anders
1. Gäller detta alla program du använder eller tex bara när du spelar musik (anledningen till att jag frågar är att det finns en bugg (iaf i tidigare versioner, vet ej om den ännu finns kvar) i bla XMMS som gör att ljudet blir jätte dåligt om man har på 100 % volym i programmet men blir bra om man sänker volymen till ca under 80 % (Volym reglaget i XMMS och liknande winamp cloner är ju oftast separat från datorns "huvud reglage"
2. Skriv about:plugins i firefox så får du upp en lista med vilken flash plugin du använder för tillfället. Om du använder adobe flash så kanske det är värt att prova med Gnash, och använder du Gnash så är det programmet kanske inte riktigt jätte bra än (vill inte dra skam över den öppna mjukvaran, men vi vet alla vad detta fenomen beror på), då är det nog värt att prova med adobe istället.
3. I ca 4 av 5 fall så beror det du beskriver på värme problem i datorn. Med en bärbar dator är detta förstås kanske inte lika troligt, men chansen är ändå ganska stor. Just vid belastning så som film tittande och spelande brukar värmeproblem arta sig på så sätt att datorn börjar hacka och hänger sig eller startar om sig beroende på vad man har för hårdvara (och till viss del mjukvara)... Att testa hurvida du har värmeproblem är förståss lite knepigare på en laptop än på en stationär (där det bara är att öppna burken och kyla extra med en bordfläckt eller liknande. Det enda tips jag kan komma på nu är att gå ut på balkongen och prova lite (det är ju vinter
).
Det kan vara värt att mäta temperaturen i datorn också... detta finns det förståss små fina program till, men jag har tyvärr aldrig hållt på med det, men om du söker i forumet så kan du nog hitta något ska du se.
Hur man löser värmeproblem på en laptop (om det visar sig vara problemet, jag lovar inget
) har jag inge aning om.
MVH
EDIT:
Hittade en howto om att mäta temp. Den är kanske inte så nybörjar vänlig, men fråga om det är något du inte förstår eller vill ha förklarat.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#How_to_detect_CPU_temperature.2C_fan_speeds_and_voltages_.28lm-sensors.29
2. Skriv about:plugins i firefox så får du upp en lista med vilken flash plugin du använder för tillfället. Om du använder adobe flash så kanske det är värt att prova med Gnash, och använder du Gnash så är det programmet kanske inte riktigt jätte bra än (vill inte dra skam över den öppna mjukvaran, men vi vet alla vad detta fenomen beror på), då är det nog värt att prova med adobe istället.
3. I ca 4 av 5 fall så beror det du beskriver på värme problem i datorn. Med en bärbar dator är detta förstås kanske inte lika troligt, men chansen är ändå ganska stor. Just vid belastning så som film tittande och spelande brukar värmeproblem arta sig på så sätt att datorn börjar hacka och hänger sig eller startar om sig beroende på vad man har för hårdvara (och till viss del mjukvara)... Att testa hurvida du har värmeproblem är förståss lite knepigare på en laptop än på en stationär (där det bara är att öppna burken och kyla extra med en bordfläckt eller liknande. Det enda tips jag kan komma på nu är att gå ut på balkongen och prova lite (det är ju vinter

Det kan vara värt att mäta temperaturen i datorn också... detta finns det förståss små fina program till, men jag har tyvärr aldrig hållt på med det, men om du söker i forumet så kan du nog hitta något ska du se.
Hur man löser värmeproblem på en laptop (om det visar sig vara problemet, jag lovar inget

MVH
EDIT:
Hittade en howto om att mäta temp. Den är kanske inte så nybörjar vänlig, men fråga om det är något du inte förstår eller vill ha förklarat.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#How_to_detect_CPU_temperature.2C_fan_speeds_and_voltages_.28lm-sensors.29
Senast redigerad av 1 Chippen, redigerad totalt 13 gånger.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
upplever själv det problemet fast i Audacios, nya XMMS. kring 80 = bra.Chippen skrev: 1. Gäller detta alla program du använder eller tex bara när du spelar musik (anledningen till att jag frågar är att det finns en bugg (iaf i tidigare versioner, vet ej om den ännu finns kvar) i bla XMMS som gör att ljudet blir jätte dåligt om man har på 100 % volym i programmet men blir bra om man sänker volymen till ca under 80 % (Volym reglaget i XMMS och liknande winamp cloner är ju oftast separat från datorns "huvud reglage"
undra hur det blir med nya ljudsaken som kommer med HH.
fd. Shadow här på forumet
Det beror som sagt på PCM. Se:Shadow skrev:upplever själv det problemet fast i Audacios, nya XMMS. kring 80 = bra.Chippen skrev: 1. Gäller detta alla program du använder eller tex bara när du spelar musik (anledningen till att jag frågar är att det finns en bugg (iaf i tidigare versioner, vet ej om den ännu finns kvar) i bla XMMS som gör att ljudet blir jätte dåligt om man har på 100 % volym i programmet men blir bra om man sänker volymen till ca under 80 % (Volym reglaget i XMMS och liknande winamp cloner är ju oftast separat från datorns "huvud reglage"
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation
Använder man mjukvarumixern så är det ingen fara.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
ah. thanksEmil.s skrev:Det beror som sagt på PCM. Se:Shadow skrev:upplever själv det problemet fast i Audacios, nya XMMS. kring 80 = bra.Chippen skrev: 1. Gäller detta alla program du använder eller tex bara när du spelar musik (anledningen till att jag frågar är att det finns en bugg (iaf i tidigare versioner, vet ej om den ännu finns kvar) i bla XMMS som gör att ljudet blir jätte dåligt om man har på 100 % volym i programmet men blir bra om man sänker volymen till ca under 80 % (Volym reglaget i XMMS och liknande winamp cloner är ju oftast separat från datorns "huvud reglage"
Använder man mjukvarumixern så är det ingen fara.

fd. Shadow här på forumet
Först och främst tack alla som villjat hjälpa mig! Har hört mycket om linux-forumens snabba och hängivna "rävar", bra att det itne var en myt!
fin-fin länk, tackarKonservburk skrev:Testade nu de här och ja, det låter mycket bättre! problemet är dock att ljudet redan innan var lågt, eller mja, inte lågt men nog lågt för att man ska dra sig från att lyssna i hörlurar och istället brassar på i högtalarna, vilket kanske inte alltid uppskattas av grannskapet.Regen skrev:Gissningsvis vill du sänka PCM-reglaget i ljudmixern. Ljudet brukar bliRegen skrev: 1. Ljudet,
nån som har nån aning?
dåligt om man har det reglaget för högt ställt.
Alltså...den där loggen låter juh trevlig...var hittar man den? kan kanske hjälpa mig med flera mindre problem!:)skaggapa skrev: Ang tredje frågan:
//Anders
Låter det inte lite konstigt att det skulle vara värmeproblem när inte hela datorn hänger sig? när man gamla stationära vart varm gick den segt som sirap snarare, bara börja fläkta med en tidning då...Chippen skrev: 3. I ca 4 av 5 fall så beror det du beskriver på värme problem i datorn. Med en bärbar dator är detta förstås kanske inte lika troligt, men chansen är ändå ganska stor. Just vid belastning så som film tittande och spelande brukar värmeproblem arta sig på så sätt att datorn börjar hacka och hänger sig eller startar om sig beroende på vad man har för hårdvara (och till viss del mjukvara)... Att testa hurvida du har värmeproblem är förståss lite knepigare på en laptop än på en stationär (där det bara är att öppna burken och kyla extra med en bordfläckt eller liknande. Det enda tips jag kan komma på nu är att gå ut på balkongen och prova lite (det är ju vinter).
Men jag ska självklart kolla upp det hela!
Emil.s skrev:Det beror som sagt på PCM. Se:Shadow skrev:upplever själv det problemet fast i Audacios, nya XMMS. kring 80 = bra.Chippen skrev: 1. Gäller detta alla program du använder eller tex bara när du spelar musik (anledningen till att jag frågar är att det finns en bugg (iaf i tidigare versioner, vet ej om den ännu finns kvar) i bla XMMS som gör att ljudet blir jätte dåligt om man har på 100 % volym i programmet men blir bra om man sänker volymen till ca under 80 % (Volym reglaget i XMMS och liknande winamp cloner är ju oftast separat från datorns "huvud reglage"
Förvisso, dock är linux system för att hantera processer väldigt annorlunda. Det är byggt just för att inte hela datorn ska hänga sig när en process har problem... Men det är sant att detta kanske inte skulle gälla värme... vet inte riktigt... Låt säga att det är värme problem och du arbetar i tex GIMP då när datorn klockar ner sig så kommer det inte finnas tillräckligt med kräm för att köra GIMP processen, däremot har X högre prioritet och har större rätt till procesorkraften.Låter det inte lite konstigt att det skulle vara värmeproblem när inte hela datorn hänger sig? när man gamla stationära vart varm gick den segt som sirap snarare, bara börja fläkta med en tidning då...
Men jag ska självklart kolla upp det hela!
Om man tex säger att du har 100% processorkraft, sedan går kapaciteten ner till 70% då kommer tex X fortfarande ha tillgång till så mycket kraft det behöver eftersom kraften tas ifrån program längre ner i proriteringen...
Man skulle kunna säga att olika processer ligger som som isbitar i ett smalt glas, om du fyller på med saft och låter saften symbolisera processorkraft. då Kan du hälla ut ganska många % av din processorkraft (saft) innan isbiten längst ner inte längre har tillräckligt för att täcka toppen...
JAg vet att denna förklaring kanske var lite väl lång och över pedagogisk. Men ha i åtankarna att jag inte gjorde detta för att jag tror du är korkad och inte förstår utan för det hjälpte mig få en klarare bild över (iaf hur jag har uppfattat) hur det fungerar.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
En teori är att Ubuntu "gör dig en tjänst" och indexerar alla filer på din hårddisk, se http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,20433.0.html för hur du stänger av det.Regen skrev: [...]
[...]
/Per
PS: För att kolla lite mer i detalj kan du till exempel lägga till programmet "htop" i synaptic (eller från terminal köra "sudo apt-get install htop"). Sen kan du köra htop från program menyn under system tools, eller köra htop från terminalen. Sortera på processorn eller om det är cpu.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Jag skulle vilja be om din dators specifikationer.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
-
"(Volym reglaget i XMMS och liknande winamp cloner är ju oftast separat från datorns "huvud reglage")"
I min XMMS så är volymreglaget samma som pcm-reglaget i Volume Control. Och det blir distorsion om jag sätter den över ca 78%.
Apropå att den hänger sig, blir det bättre om du stänger av compiz? (Väljer inga specialeffekter i sista fliken i utseendeinställningar)
I min XMMS så är volymreglaget samma som pcm-reglaget i Volume Control. Och det blir distorsion om jag sätter den över ca 78%.
Apropå att den hänger sig, blir det bättre om du stänger av compiz? (Väljer inga specialeffekter i sista fliken i utseendeinställningar)
* FRA har redigerad detta meddelande *
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Distortionen beror på att alsa har gjort dig "otjänsten" att höja volymen över 0dB (inte absoluta decibel).David Andersson skrev: I min XMMS så är volymreglaget samma som pcm-reglaget i Volume Control. Och det blir distorsion om jag sätter den över ca 78%.
När du mixtrar med volymreglagen på datorn så är det egentligen så att så länge du inte kör reglagen som max så sänker du volymen på det som spelas. Oftast så tillåter dock hårdvarutillverkarna en att köra en liten "boost" vilket gör att om ljudet redan var högt så kommer det klippas och låta förjävligt. Därför tillåter inte windows användaren att utnyttja hela skalan. Utvecklarna till alsa tycker inte det är deras problem (de har användare som vill kunna boosta) och utvecklarna för gnome's verktyg har jag itne den blekaste varför de inte sätter dit en liten "knapp" för att ställa in vad max vid reglagen är.
Ok, slut på svammel: Om man startar alsamixer i en terminal och sätter alla reglagen på 0dB (leta efter dB högst upp) och sedan kollar på MASTER (eller "övergripande" kanske den heter på svenska) så kommer den antagligen ha 0dB högst upp. Lämna resten av reglagen på 0dB (det borde vara ca 80% på vissa och 100% på nästan alla andra), högerklicka på gnome's volymknapp, och se till att den är på "övergripande", nu bör du kunna ändra på den utan att ljudet blir hemskt.
Somliga program är onda och använder PCM-reglaget, vilket gör att programmet kan se till att du återigen får distortion: Byt det dåligt skrivna programmet mot ett bättre!
Jag håller just på att skriva en guide för att installera flash för de som installerat ubuntu efter den 4 december (adobe släppte en ny version av sin flashspelare och tog bort den gamla från att laddas ner).
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 21 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.