Ubuntu för en gammal Mac iBook "Dasslock".
Ubuntu för en gammal Mac iBook "Dasslock".
Jag undrar vilken version man kan köra på ett gammal "dasslock"? G3 366Mhz med 320Mb internminne.
SV: Ubuntu för en gammal Mac iBook "Dasslock".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack! Det var rekordsnabbt svar! 
Jag laddar ner och ser om jag kan komma igång på min gammla G3:a. Jag är fullständig blåbär på Linux, men det ska bli roligt att testa.

Jag laddar ner och ser om jag kan komma igång på min gammla G3:a. Jag är fullständig blåbär på Linux, men det ska bli roligt att testa.
Fast jag tror nog du ska använda dig av Alternate versionen, själva installationen är textbaserad och fungerar mkt smidigare på en äldre dator.
Okej! Laddar ner den åxå!
Jag har laddat ner och bränt på skiva, men det går inte att starta från skivan. Hur gör man?
Jag vill minnas att man måste hålla ner en knapp på Macen om den ska boota från skivan? 

Japp. C är det på min MacBook Pro. Tror att det alltid har vart så. Eller så går du in i "System Preferences" och väljer Ubuntu CDn i "Startup Disk"Hund skrev: Jag vill minnas att man måste hålla ner en knapp på Macen om den ska boota från skivan?![]()
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Har för mig att det är "option"-knappen som gäller när man skall starta från något annat än systemdisken.Hund skrev: Jag vill minnas att man måste hålla ner en knapp på Macen om den ska boota från skivan?![]()
/PB
Det är "alt" knappen man ska hålla nertryckt. Men den botar inte upp från CD:n. Jag tankade ner iso-filen på min iMac med 10.4 på. Packade upp filen och brände den på en skiva. Är det något särskilt sätt man ska bränna skivan på. Jag brände den som "Mac/PC-kompatibel" i Toast.
Nu har jag instalerat Ubuntu 5.10 som jag har på en gammal CD-skiva som jag beställde en gång i tiden. Det gick att instalera hur smidigt som helst. Men CD:n med det nyaste systemet går inte att boota med detta systemet heller.
Nu har jag instalerat Ubuntu 5.10 som jag har på en gammal CD-skiva som jag beställde en gång i tiden. Det gick att instalera hur smidigt som helst. Men CD:n med det nyaste systemet går inte att boota med detta systemet heller.
Senast redigerad av 1 Cygni, redigerad totalt 13 gånger.
Vad händer om du testar via "Startup Disk" i "Systemsettings"?Cygni skrev: Det är "alt" knappen man ska hålla nertryckt. Men den botar inte upp från CD:n. Jag tankade ner iso-filen på min iMac med 10.4 på. Packade upp filen och brände den på en skiva. Är det något särskilt sätt man ska bränna skivan på. Jag brände den som "Mac/PC-kompatibel" i Toast.
Var hittar jag det på Ubuntu 5.10?Emil.s skrev:Vad händer om du testar via "Startup Disk" i "Systemsettings"?Cygni skrev: Det är "alt" knappen man ska hålla nertryckt. Men den botar inte upp från CD:n. Jag tankade ner iso-filen på min iMac med 10.4 på. Packade upp filen och brände den på en skiva. Är det något särskilt sätt man ska bränna skivan på. Jag brände den som "Mac/PC-kompatibel" i Toast.
Det hittar du i OS X 10.4 och 5.Cygni skrev:Var hittar jag det på Ubuntu 5.10?Emil.s skrev:Vad händer om du testar via "Startup Disk" i "Systemsettings"?Cygni skrev: Det är "alt" knappen man ska hålla nertryckt. Men den botar inte upp från CD:n. Jag tankade ner iso-filen på min iMac med 10.4 på. Packade upp filen och brände den på en skiva. Är det något särskilt sätt man ska bränna skivan på. Jag brände den som "Mac/PC-kompatibel" i Toast.

- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
über fü på dig. man säckar inte upp iso filer. gör om gör rätt. bränn cd avbild eller liknande borde det heta.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
ibland är t9 bara för härligt.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Men gisten var korrekt. Välj bränn image-fil, CD-avbild eller liknande i Toast's menyer nånstans - packa upp & bränna fungerar inte...Smygis skrev: über fü på dig. man säckar PACKAR inte upp iso filer. gör om gör rätt. bränn cd avbild eller liknande borde det heta.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 14 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag har lyckats få fram en cd som jag kan starta ifrån och kan köra igång instalationen, men kommer bara halvägs in i instalationen. Det är stopp efter det jag bestämmer vilken skärmupplösning det ska vara. Då börjar något som heter "instalerar x-server"-någonting, sen står det "please wait" och den kommer bara till 6% och sen står den bara och hackar. Jag har försökt 2 gånger men jag kommer bara dit.
När jag klickar på "mount disk-image" i Toast så lägger den upp två st image på skrivbordet. Den ena heter "Ubuntu 7.10 ppc" och den andra "Ubuntu power pc gutsy". Den senare går att starta ifrån men inte den andra.
När jag klickar på "mount disk-image" i Toast så lägger den upp två st image på skrivbordet. Den ena heter "Ubuntu 7.10 ppc" och den andra "Ubuntu power pc gutsy". Den senare går att starta ifrån men inte den andra.
Testat en tredje gång och det är samma sak. "installera x-server xorg! sen är det stopp!
Har du bränt skivan efter konstens alla regler? Du kan även kontrollera skivan vid start så den inte innehåller felaktigheter.
Hur gör jag det?