Grub, error 22. Nu har jag klantat mig rejält... [LÖST]

daddyX

Grub, error 22. Nu har jag klantat mig rejält... [LÖST]

Inlägg av daddyX »

Nu har jag klantat mig rejält... På min gamla laptop utan CD/DVD-spelare lyckades jag efter viss möda installera Ubuntu 7.04 med hjälp av UNetbootin(dual-boot). När jag sedan försökte uppdatera till 7.10 hängde sig datorn. Prövade två gånger med samma resultat. Fick den briljanta idéen att ta bort 7.04 och försöka att lägga in 7.10 direkt(trots tidigare misslyckanden). Hur göra? Självklart plockar jag bort hela partitionen. Borde ju funka... Funderade på att även plocka bort Grub, men.. ähh det funkar nog ändå... Vilket det alltså inte gör! När jag bootar så stratar Grub försöker hitta Ubuntu 7.04, som jag alltså raderat, misslyckas och meddelar:

error 22

Så nu sitter jag med en bärbar dator med W2K Pro och en massa ledigt hårddiskutrymme som skriker efter Ubuntu men jag kommer inte in eftersom Grub är sur.

Vad göra? Har en diskettstation som jag borde kunna boota ifrån. Jag antar att jag borde boota med en diskett som fixar MBR så att jag kommer in i W2K Pro och sedan ta bort Grub(för att därefter på nytt försöka installera Ubuntu). Eftersom, som ni säkert förstått vid det här laget, är en komplettt idiot behöver jag hjälp!!

Hur kommer jag förbi Grub? Hur tar jag bort Grub?

Hjälp mig så att jag slipper fortsätta utsätta min dator för plågsamma datorförsök...
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: Grub, error 22. Nu har jag klantat mig rejält...

Inlägg av TForsman »

Du kan testa ändra i bios på datan, ändra om hur dina hårddiskar ska startas. Alltså ändra ordningen på dem.

Om du har flera hårddiskar än 1.

Felmeddelandet beror på att GRUB inte kan hitta sina konfigurationsfiler som fanns på ubuntus root partition.
mer info om grub här:
http://grumpymole.blogspot.com/2007/05/ ... eters.html
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
daddyX

Inlägg av daddyX »

Har bara en hårddisk.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

men flera partitioner?
kolla i länken jag skickade i föregående post, tror du ska koncentrera dig på detta: root (hd0,0)
(hd0,1) = första hårddisken men andra partitionen
(hd0,2) = första hårddisken men tredje partitionen
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
daddyX

Inlägg av daddyX »

OK.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Som jag förstår dig så har du tagit bort 7.04 partitionen och nu försöker komma in i Win för att installera 7.10 mha Unetbootin då du inte har en CD-spelare.

Den enklaste vägen då blir nog att använda Supergrub för att starta upp ditt Win.
Den kan läggas på och bootas från på CD, floppy eller USB.

Här en sida att ladda ner från
http://supergrub.forjamari.linex.org/
och en sida som kanske kan vara till hjälp
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ ... kPage.html
daddyX

Inlägg av daddyX »

Bowmore, du har förstått helt rätt. Ska ta en titt på SuperGrub. SuperGrub borde ju kunna övertrumfa Grub... ;)
daddyX

Inlägg av daddyX »

Har en fraga. Ni har val inte glomt att jag ar en riktig, riktig nyborjare...

Laser detta om SuperGrub och hur man anvander SuperGrub pa ett USB-minne:

"This archive helps you to add Super Grub Disk to a USB pendrive without loosing its data.

* Super Grub Disk USB TAR.gz

* Super Grub Disk USB Tar.gz (#1 Mirror)

* Super Grub Disk USB Tar.gz (#2 Mirror)

In order to use this archive you will have to run a linux or a linux live cd. Identify your usb pendrive device. (E.g. it is called /dev/sdc) Untar the file in the usb so that you see the folder boot in it. Open a terminal and type: $ sudo grub grub> device (hd3) /dev/sdc grub> root (hd3,0) grub> setup (hd3) grub> quit $ sync "

Skriver jag bara

$ sudo grub grub> device (hd3) /dev/sdc grub> root (hd3,0) grub> setup (hd3) grub> quit $ sync

i terminalen? Eller ska jag satta in beteckningen som mitt USB-minne har nagonstans?? Och sedan laddar jag alltsa bara ner filen till mitt USB-minne och jag ska kunna boota fran den?

EDIT

Om ni undrar varfor jag inte har nagra prickar ovanfor o och a sa beror det pa att jag skriver detta fran en annan dator pa vilken jag nyss installerat Ubuntu 7.10... Nagot verkar inte fungera...
Senast redigerad av 1 daddyX, redigerad totalt 12 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kan du boota från USB?

Men varför göra det svårt för sig ???
Enklast är att köra LiveCDn, hämta hem den opackade floppyversionen (...0.9673.iso) och skapa floppyn med kommandot

Kod: Markera allt

dd if=super_grub_disk_0.9673.iso of=/dev/fd0
Sen bara att boota om.
daddyX

Inlägg av daddyX »

Tack!

Problemet löst. Fixade SuperGrub på diskett med hjälp av rawritewin. Bootade från disketten och tog bort Grub. Installerade sedan Ubuntu 7.10 på en partition med hjälp av UNetbootin. Allt fungerade utan problem.

Bara en sak återstår; att fixa så att datorn hittar mitt trådlösa nätverkskort så att jag kan koppla upp mig... Hur? Aktivera? Behöver jag installera drivrutiner?

Tacksam för hjälp!!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"