Ubuntu server, grafiskt eller prompt?
Ubuntu server, grafiskt eller prompt?
Jag har nu läst sidorna ang installationen av Ubuntu Server och undrar följande: körs serven i prompt-läge eller i grafiskt?
/Thomas
/Thomas
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Ubuntu server, grafiskt eller prompt?
Det kommer utan grafiskt gränssnitt. Det är enkelt att lägga på.thoase skrev: Jag har nu läst sidorna ang installationen av Ubuntu Server och undrar följande: körs serven i prompt-läge eller i grafiskt?
/Thomas
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Intressant!..
hur lägger man på ett grafiskt gränssnitt på Ubuntu Servern?

hur lägger man på ett grafiskt gränssnitt på Ubuntu Servern?

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Först installerar du xorg
sudo apt-get install xorg (kan ha vart xorg-server)
Därefter en fönsterhanterare, alternativt skrivbordsmiljö förslagsvis gnome. Skapa sedan en fil i din hemkatalog som heter .xinitrc
I denna skriver du exec gnome-session
Sedan skall de bara vara att köra startx från kommandopromten för att starta igång X (och det du angett i .xinitrc)
Därefter en fönsterhanterare, alternativt skrivbordsmiljö förslagsvis gnome. Skapa sedan en fil i din hemkatalog som heter .xinitrc
Sedan skall de bara vara att köra startx från kommandopromten för att starta igång X (och det du angett i .xinitrc)
Abusus non tollit usum
- mcNisse
Den late gör så här:
sudo apt-get install kubuntu-desktop
eller
sudo apt-get install xubuntu-desktop
eller
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Bereoende på vilken läggning man har...
Och helt plötsligt har man lagt till en desktop miljö till sin server. Så har jag gjort mina senaste installationer...
eller
eller
Och helt plötsligt har man lagt till en desktop miljö till sin server. Så har jag gjort mina senaste installationer...
Får jag fräga varför?mcNisse skrev: Den late gör så här:
eller
eller
Om man vill ha en desktop, varför inte gå direkt med desktop-versionen? *-desktop-metapaketen installerar ju precis allting som en desktop normalt skulle ha i vilket fall?
- mcNisse
För min del har det handlat om att jag gillar textinstallern bättre än den grafiska och att jag har haft en skiva liggandes.
Har man en server och vill ha en desktop och inte vill pillra är det väl också en bra ide.
Har man en server och vill ha en desktop och inte vill pillra är det väl också en bra ide.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag testade förrut att köra in ubuntu-desktop på min server.
Men man får in en massa program man inte behöver, typ allt ,
men mer lättjobbat för den late.
Vad installeras med xorg och sen tex gnome ?
Nån som har några screenshots?
Men man får in en massa program man inte behöver, typ allt ,
men mer lättjobbat för den late.
Vad installeras med xorg och sen tex gnome ?
Nån som har några screenshots?
Usus P5B, E6600 Core 2 Duo, Nvidia 9800GT, Soundblaster X-FI Extremegamer
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
När du kör server installationen och har tillgång till internet så frågar den dig (samtidigt som den frågar vilka serverfunktioner du vill att datorn ska uppfylla, och därigenom vilka serverpaket som ska installeras) vilka grafiska metapaket du vill ha. Du kan därför enklast installera flerst och mest grafik redan vid installationen med en server-skiva. Fast den är ju inte lika gullig med ett snyggt grafiskt interface vid installationen.thoase skrev: Jag har nu läst sidorna ang installationen av Ubuntu Server och undrar följande: körs serven i prompt-läge eller i grafiskt?
För att med en desktop skiva kan man inte vid installationen installera både massor med grafiska -desktop-miljöer och samtidigt flera server-paket redan vid installationen utan måste meckla på dem senare.Zhaozhou skrev: Får jag fräga varför?
Om man vill ha en desktop, varför inte gå direkt med desktop-versionen? *-desktop-metapaketen installerar ju precis allting som en desktop normalt skulle ha i vilket fall?
Det är alltså lättare att installera massor med grafik och andra paketlösningar med serverversionen än med nån av de desktop-installationer jag testat.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Väcker den här tråden till liv igen...zero gravity skrev: Först installerar du xorg
Om jag skulle vilja installera fönsterhanteraren openbox istället för gnome, hur gör jag då?
https://help.ubuntu.com/community/OpenboxBrigTSD skrev: Om jag skulle vilja installera fönsterhanteraren openbox istället för gnome, hur gör jag då?
Man tackar.andol skrev:https://help.ubuntu.com/community/OpenboxBrigTSD skrev: Om jag skulle vilja installera fönsterhanteraren openbox istället för gnome, hur gör jag då?