[Omröstning] Linuxanvändarens inställning till kommersiella spel (och program)?
- PureW
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
[Omröstning] Linuxanvändarens inställning till kommersiella spel (och program)?
Hej, funderar på att utveckla spel för linux men funderar lite på hur benägna linuxanvändare är att
köpa programvara. GNU/Linux förespråkar ju fri mjukvara som alla ska ha möjlighet att ändra som de vill
men kommersiella spel innebär ofta stängd källkod pga diverse anledningar.
Nåväl, är det skillnad på windows/mac-människor och linuxfolk?
Obs: Jag pratar om programvara ni använder i linux, inte när ni dualbootar till OSX/Windows.
Edit: la till 1500kr.
Edit 2: Ändrade till GNU/Linux.
köpa programvara. GNU/Linux förespråkar ju fri mjukvara som alla ska ha möjlighet att ändra som de vill
men kommersiella spel innebär ofta stängd källkod pga diverse anledningar.
Nåväl, är det skillnad på windows/mac-människor och linuxfolk?
Obs: Jag pratar om programvara ni använder i linux, inte när ni dualbootar till OSX/Windows.
Edit: la till 1500kr.
Edit 2: Ändrade till GNU/Linux.
Senast redigerad av 1 PureW, redigerad totalt 10 gånger.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: [Omröstning] Linuxanvändares inställning till kommersiella spel (och program
Kan bara svara för egen del, och det läggs inte speciellt mycket pengar per år på programvaror.
Sista gången jag köpte något måste ha varit Symantec Internet Security 2003.
Var många år som jag köpte Norton för att jag inbillade mig att jag var säkert mot virus då. Däremot så segade det ner systemet våldsamt mycket.
Däremot så har jag aldrig officiellt ägt en Windows-skiva.
Total Commander skulle jag ha köpt eftersom det var så bra program, men det var inte lätt att betala genom internet.
Är det ett bra program så kan jag tänka mig att lägga en slant på det.
Sista gången jag köpte något måste ha varit Symantec Internet Security 2003.
Var många år som jag köpte Norton för att jag inbillade mig att jag var säkert mot virus då. Däremot så segade det ner systemet våldsamt mycket.
Däremot så har jag aldrig officiellt ägt en Windows-skiva.
Total Commander skulle jag ha köpt eftersom det var så bra program, men det var inte lätt att betala genom internet.
Är det ett bra program så kan jag tänka mig att lägga en slant på det.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SV: [Omröstning] Linuxanvändarens inställning till kommersiella spel (och progra
Nu kommer lite ordmärkeri:PureW skrev: Linux förespråkar ju fri mjukvara som alla ska ha möjlighet att ändra som de vill
Linux är kärnan i ett operativsystem och kan därmed inte förespråka någonting.
Kan det vara FSF (http://www.fsf.org/) du menar när du skriver Linux?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
- PureW
SV: [Omröstning] Linuxanvändarens inställning till kommersiella spel (och progra
Kanske detHakanS skrev:Nu kommer lite ordmärkeri:PureW skrev: Linux förespråkar ju fri mjukvara som alla ska ha möjlighet att ändra som de vill
Linux är kärnan i ett operativsystem och kan därmed inte förespråka någonting.
Kan det vara FSF (http://www.fsf.org/) du menar när du skriver Linux?

- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
men jag är helt fel målgrupp då jag inte spelar alls ... frånsett några små spel (som tetris, gnotravex och kanske en handfull till) ...
och har kört FreeBSD/Linux så länge så jag inte köpt några program på myyycket länge
och har kört FreeBSD/Linux så länge så jag inte köpt några program på myyycket länge

~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- DeepThought
Jag köper en del spel, även om de är proprietära. Dock inte så mycket, men det blir ändå några per år (om det finns linux-klienter!).
Sedan är det väl samtidigt så att jag förespråkar fri mjukvara, och försöker i största möjliga mån att använda fri mjukvara. Jag känner att jag ger betydligt mer stöd till fri mjukvara (t.ex. genom felrapporter) än till proprietär mjukvara. Det du heller inte får glömma är att det går alldeles utmärkt att sälja fri mjukvara! Bara för att det råkar vara licensierat under GNU GPL betyder inte det att det inte får säljas. Man kan komma långt med trevlig artwork och tilltalande kartong..
Sedan är det väl samtidigt så att jag förespråkar fri mjukvara, och försöker i största möjliga mån att använda fri mjukvara. Jag känner att jag ger betydligt mer stöd till fri mjukvara (t.ex. genom felrapporter) än till proprietär mjukvara. Det du heller inte får glömma är att det går alldeles utmärkt att sälja fri mjukvara! Bara för att det råkar vara licensierat under GNU GPL betyder inte det att det inte får säljas. Man kan komma långt med trevlig artwork och tilltalande kartong..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Blir mest Schack och patients för min del. Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig köpt någon mjukvara alls någongång, om det inte följer med till hårdvaran förstås. 

Jag köper en del spel, men det blir inte många. Max en 2-3 om året. Det är vad studiebidraget tillåter.
En del spelföretag har ju faktiskt öppnat ögonen för en spelmarknad under Linux, se t.ex. ID software, Epic, Frictional Games och S2games. Jag hoppas definitivt att det kommer fler Linuxspel!
En del spelföretag har ju faktiskt öppnat ögonen för en spelmarknad under Linux, se t.ex. ID software, Epic, Frictional Games och S2games. Jag hoppas definitivt att det kommer fler Linuxspel!
Boldly going nowhere
Jag köper gärna stängda ofria program som bringar underhållning! 
Nu senast var det dock ET:QW som jag iofs inte kommer att utnyttja mina rättigheter för fem öre, enbart logga in och lira.
Däremot ser jag fram emot eventuella modifikationer av spelet, kanske vi kan få FOSS-motsvarigheten av Half Life med CS och allt det snart?

Nu senast var det dock ET:QW som jag iofs inte kommer att utnyttja mina rättigheter för fem öre, enbart logga in och lira.
Däremot ser jag fram emot eventuella modifikationer av spelet, kanske vi kan få FOSS-motsvarigheten av Half Life med CS och allt det snart?
Valet "0 kr" borde finnas med. Annars kan inte jag rösta.
Jag använder bara OSS och FOSS mjukvara. På 10 år har jag köpt 1 spel för 80 kr.
Vore intressant att veta hur alla spenderar pengar på program och spel för sig.
Jag använder bara OSS och FOSS mjukvara. På 10 år har jag köpt 1 spel för 80 kr.
Vore intressant att veta hur alla spenderar pengar på program och spel för sig.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Köper de program/spel som jag är i behov av. Skänker en slant till olika utvecklare. Tycker det känns trevligt att kunna stödja programvaruutvecklingen för det OS jag själv föredrar.
Senast inköpta programvara var Nero Linux och kommer att införskaffa ET:QW.
Senast inköpta programvara var Nero Linux och kommer att införskaffa ET:QW.
Om det hade funnits _bra_ spel till GNU/Linux så hade jag definitivt köpt dessa!
typ Oblivion, Morrowind (...)
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Bara att köra igång den senare med wine verkar det som: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3383gasol skrev: Om det hade funnits _bra_ spel till GNU/Linux så hade jag definitivt köpt dessa!

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Jag har köpt ett och annat spel som jag vet i stort kommer funka i med Linux under wine, ex. farcry, morrowind, warcraft3 etc.
Väldigt få är villiga att betala för vanliga program, men spelmarknaden tror jag har stor potential.
Väldigt få är villiga att betala för vanliga program, men spelmarknaden tror jag har stor potential.
Abusus non tollit usum
SV: [Omröstning] Linuxanvändarens inställning till kommersiella spel (och program)?
Hm, hade jag haft pengar att strö runt mig hade det garanterat blivit lite spel som UT3, ET-QW, och några andra moderna spel som funkar på GNU/Linux.
Men då jag spelar så sällan numer så blir det att ladda ner, spela, kasta...
Sist jag köpte ett spel var nog HL2/CS:s några dagar efter release. Är riktigt sugen på UT3 och QW, men det får framtiden se.
Tabellen blir väl lite konstig om man kör tex WoW också... Man betalar ju för att spela i månaden.
Och som de flesta andra säger, program skulle jag aldrig betala för. Finns ingen anledning... GPL!
Men då jag spelar så sällan numer så blir det att ladda ner, spela, kasta...
Sist jag köpte ett spel var nog HL2/CS:s några dagar efter release. Är riktigt sugen på UT3 och QW, men det får framtiden se.
Tabellen blir väl lite konstig om man kör tex WoW också... Man betalar ju för att spela i månaden.
Och som de flesta andra säger, program skulle jag aldrig betala för. Finns ingen anledning... GPL!

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har 2 tonårssöner, så visst lägger vi en del pengar på spel. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Från samma sida...upnorth skrev:Bara att köra igång den senare med wine verkar det som: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3383gasol skrev: Om det hade funnits _bra_ spel till GNU/Linux så hade jag definitivt köpt dessa!
typ Oblivion, Morrowind (...)![]()
Installing and starting the game works, but the FPS are much lower compared to Windows. Music is cutted off.
Men iofs så äger jag redan Morrowind och har spelat igenom det förut när jag körde Windows.
Var kanske lite otydlig i min post, det jag menade var, att om det kommer ut kvalitetsspel till GNU/Linux, dvs inte tuxracer och dylikt så skulle jag köpa dem, att köpa spel som är gjorda till Windows känns ju ganska kontraproduktivt.
Jo, jag vill också att kommersiella spel ska komma till Linuxgasol skrev: Från samma sida...
Installing and starting the game works, but the FPS are much lower compared to Windows. Music is cutted off.
Men iofs så äger jag redan Morrowind och har spelat igenom det förut när jag körde Windows.
Var kanske lite otydlig i min post, det jag menade var, att om det kommer ut kvalitetsspel till GNU/Linux, dvs inte tuxracer och dylikt så skulle jag köpa dem, att köpa spel som är gjorda till Windows känns ju ganska kontraproduktivt.

Det är väl bara att lira EVE Online och ET:QW tillsvidare...
jao, är dock sugen på ett nice RPG, well well, kanske kommer något... har hört rykten att 2008 kommer att vara året GNU/Linux slår igenom riktigtupnorth skrev:Jo, jag vill också att kommersiella spel ska komma till Linuxgasol skrev: Från samma sida...

- PureW
upnorth skrev: Jo, jag vill också att kommersiella spel ska komma till Linux
EVE-Online körs dock inte native, utan genom Wine.