Försöker få ordning på upplösningen på min widescreen skärm 1680x1050. Jag skriver in gksudo.....bla bla....xorg.conf och ändrar i raderna och lägger till min upplösning. Spara, går ut, startar om och bilden blir fin. Stänger jag av datorn och startar upp försvinner allt jag gjort och det ser ut som från början???????????? vad gör jag för fel? jag vill också passa på och höra om någon vet hur man får rätt upplösning på en Toshiba 37" den skall ha 1360x768.
Tack på förhand
Emil
Inställningsproblem. Widescreen skärm och HD-TV.
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
Inställningsproblem. Widescreen skärm och HD-TV.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 9 gånger.
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Inställningsproblem. Widescreen skärm och HD-TV.
Du har rätt (grafik)drivrutin och allt sånt?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
-
vet inte, Ubuntu kände av mitt kort aut. ett 6800GT så jag har inte tankat in något utöver. Behöver man det?
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Prova att köra nvidias eget grafiska inställningsprogram med kommandot sudo nvidia-settings.
Där har du fliken/rubriken X Server Display Configuration där du kan ändra upplösning och frekvens, tryck "Apply" för att testa inställningen och "Save to xorg.conf" för att spara så borde allt vara OK därefter.
Där har du fliken/rubriken X Server Display Configuration där du kan ändra upplösning och frekvens, tryck "Apply" för att testa inställningen och "Save to xorg.conf" för att spara så borde allt vara OK därefter.
Senast redigerad av 1 Eric Tranehag, inAbsurdum, redigerad totalt 9 gånger.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
-
Jag har löst det nu, enda sättet var att göra det i gksudo xorg.conf , där var jag tvungen att ändra upplösningen men jag fick göra det flera gånger innan det lagrades??? Tyvärr kommer det inte fram i menyn där man ändrar upplösning. Det ligger som förinställt i menyn...nu blev det rörigt att förklara....
system-skärm så kommer menyn upp, överst står det vilken typ av skärm, jag valde då LCD 1680x1050, under står det vilken upplösning man kör på, i mitt fall har jag lyckats att få fram den upplösningen jag vill ha. Under sedan finns scrollmenyn som man kan välja olika upplösningar och där får jag inte min 1680x1050 eller 1360x768 att lägga sig. Jag hade velat ha alternativet i scrollmenyn också eftersom jag växlar datorn mellan min widescreeen och min LCD TV. Som det är nu måste jag gå in i gksudo varje gång, där ändrar jag "mode 1400 1024" eller vad det står till det jag vill ha. Jag har också lagt till raden som en "modeline" med alla uppgifter något i stil med "1680x1050@60 .......massa syncsiffror och -vsync +hsync" Denna modeline raden borde kännas av av både av skärminställningen på datorn och av "nvidia-settings" och komma fram som en valmöjlighet?? eller?
Tack
Emil
system-skärm så kommer menyn upp, överst står det vilken typ av skärm, jag valde då LCD 1680x1050, under står det vilken upplösning man kör på, i mitt fall har jag lyckats att få fram den upplösningen jag vill ha. Under sedan finns scrollmenyn som man kan välja olika upplösningar och där får jag inte min 1680x1050 eller 1360x768 att lägga sig. Jag hade velat ha alternativet i scrollmenyn också eftersom jag växlar datorn mellan min widescreeen och min LCD TV. Som det är nu måste jag gå in i gksudo varje gång, där ändrar jag "mode 1400 1024" eller vad det står till det jag vill ha. Jag har också lagt till raden som en "modeline" med alla uppgifter något i stil med "1680x1050@60 .......massa syncsiffror och -vsync +hsync" Denna modeline raden borde kännas av av både av skärminställningen på datorn och av "nvidia-settings" och komma fram som en valmöjlighet?? eller?
Tack
Emil