hej har ett par problem som jag hoppas ni kan hjalpa mig med

Dharma

hej har ett par problem som jag hoppas ni kan hjalpa mig med

Inlägg av Dharma »

Nyligen tankt dra igang med ubuntu seriost men som sagt som ni redan kan se, redan borjats  brottas med nagra 'mindre' problem som ar makta irrationsmoment, blandannat att standard layouten pa tagentbordet vagras andras fran engelsk  till svensk, varit inne pa undermenyn pa tagenbordet men av nagon anleddning  sa vagrar datorn andra, detta efter en mindre uppdatering av systemet och sa jakla frustrerarande att halla pa skriva sa har som ni kanske kan se  kanns jag testat allt som gar aven startat om datorn.

problem 2, kanske ar av en mindre bagatell men skulle fortfarande vara kanon om ni kunde hjalpa mig med det, nar man ska dra muspekaren at venster riktning  (at hoger reagerar den direkt(  sa reagerar inte muspekaren forren du rort muspekaren 3bindestreck4 millimeter innan den drar ivag som en kula fran gynningen p[ en pipa, for att sen fungera helt okej utan fordrojningar. (hardvaru fel kanske( ?

problem 3, muspekaren sitter och flytter runt pa skarmen hemskt irreterande, speciellt om man sitter te.x. i oppenoffice, och knallrar pa lite oskyldigt sadar med sina uppgifter sa kan helt plotsligt muspekaren borja flyta forsiktigt runt pa skarmen lite sadar majestetiskt, ibland surfa direkt over texten dar man hallar pa att skriva for att sen klistra sig fast pa flacken dar.  :'( 

osaker pa om det var datorrelatterat eller om det kanske var dags att kalla in Bill Murray fran ghost busters? nummer nogon?
;)

problem 4 *som inte 'r sa mycket som ett problem utan bekv'mlighetsatgjord, eftersom jag har utvecklat ett mindre visuelt komplex for menyer och dess funktioner (formodligen en kvarleva av alla dessa ar med xp (  ::)  undrar jag om det finns antingen en inbyggd funktion eller 3d parts/ motsvarande7liknande vistas&xp index (fast kr'vs att du laddar ner den till xp( dar man kanske trycker ner en knapp kombination for att se kunna skriva ner ett kommando for att tex komma direkt till en mapp som kanske te.x. ligger djupt begraven under stackar av undermenyer genom att skriva in filnamnet, alternativt direkt starta upp filen om inte filenamnet har nogon motsvarighet pa annat hall pa systemet, och helst inte allt for resurs kravande  ;)

sen problem 5. for ett tag sen forsokte jag fa ett ikon baserat bladdringsystem ovanfor den nedre panelen (typ som osx fast ar inte intresserad av deras 'native' uttseende( men som sagt det slutade att jag lyckades krascha hela systemet, och vart tvungen att installera om hela systemet (kanske for att jag har ati som grafikkort( fragetecken. so undrar om ni har nogot tips pa kanske en bra guide fragetecken, forsokt tittat runt men ar lite osaker pa vad jag ska soka efter.

problem 6, har inte so mycket med ubuntu att gora tror jag, men ditt som datt borjar firefox scrolla upp och ner okontrollerat tankte lika bra att fraga meddans jag ar i farten hander inte allt for ofta, men tillrackligt for att ta in slaggen fran garaget i hopp om fortbattring.

ps nogon som vet om det finns en svensk rattstavningsfunktion till firefox frogetecken

mvh&& kim
med basta forhoppningar, om en spok(ghost)fri, virusfri, krongelfri narvaro och om ett framtida lagre blodtryck
Senast redigerad av 1 Dharma, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Chippen

SV: hej har ett par problem som jag hoppas ni kan hjalpa mig med

Inlägg av Chippen »

har bara ett lösnings förslag till ditt första problem:
Prova öppna terminalen och skiva

sudo gnome-keyboard-properties

och sedan skriver du ditt lösenord och avslutar med enter... då kommer samma program som du körde tidigare att startas, dock kommer du köra det som root användare och då borde dina ändringar fastna bättre.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Dharma skrev: problem 2, kanske ar av en mindre bagatell men skulle fortfarande vara kanon om ni kunde hjalpa mig med det, nar man ska dra muspekaren at venster riktning  (at hoger reagerar den direkt(  sa reagerar inte muspekaren forren du rort muspekaren 3bindestreck4 millimeter innan den drar ivag som en kula fran gynningen p[ en pipa, for att sen fungera helt okej utan fordrojningar. (hardvaru fel kanske( ?
vilken typ av mus har du?
om det är en gammal kul-baserad mus kanske det är dags att skruva upp den, göra rent kulan och de två-tre styrrullar den sitter i och plocka ihop den igen?

har du däremot typ en trådlös mus - kolla batterierna!

en del av dina andra problem skulle jag tro att de går att fixa i KDE, men då du inte kör kde är det lite svårt att fundera på lösningar ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Annat tips med mus, om du har optisk, är såklart att kolla så du inte har skit (oftast ett hårstrå) som ligger vid "lampan" och stör...
Dharma

Inlägg av Dharma »

Chippen skrev: har bara ett lösnings förslag till ditt första problem:

och sedan skriver du ditt lösenord och avslutar med enter... då kommer samma program som du körde tidigare att startas, dock kommer du köra det som root användare och då borde dina ändringar fastna bättre.
Chippen

testat i både textredigeraren samt oppen office nu, och där verkar den svenska layouten fungera hur bra som helst, men problemet kvarstår konstigt nog fortfarande i firefox (kopierar det här direkt ur textredigeraren till firefox, blir mer lättläst så :)  )  några idéer?

mvh // kim
med bästa förhoppningar om en mer lättläst och lättskriven framtid
Senast redigerad av 1 Dharma, redigerad totalt 8 gånger.
Dharma

Inlägg av Dharma »

alatariel skrev:
Dharma skrev: problem 2, kanske ar av en mindre bagatell men skulle fortfarande vara kanon om ni kunde hjalpa mig med det, nar man ska dra muspekaren at venster riktning  (at hoger reagerar den direkt(  sa reagerar inte muspekaren forren du rort muspekaren 3bindestreck4 millimeter innan den drar ivag som en kula fran gynningen p[ en pipa, for att sen fungera helt okej utan fordrojningar. (hardvaru fel kanske( ?
vilken typ av mus har du?
om det är en gammal kul-baserad mus kanske det är dags att skruva upp den, göra rent kulan och de två-tre styrrullar den sitter i och plocka ihop den igen?

har du däremot typ en trådlös mus - kolla batterierna!

en del av dina andra problem skulle jag tro att de går att fixa i KDE, men då du inte kör kde är det lite svårt att fundera på lösningar ...

Hej Alatariel

förlåt, glömde att nämna att det här gäller en touchpaden på en bärbar dator, Fujutsy siemens amilo. alltså ingen mus, men kan vara kanske värt att nämna att själva trådlösa musen från logitech inte verkar dras med några problem som helst, förrutom att vara allmänt värdelös, precisionsmässigt alltså  ;).

mvh // kim
med bästa förhoppningar om en ak, mindre bekymmersam framtid.
Senast redigerad av 1 Dharma, redigerad totalt 8 gånger.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

farmfield skrev: Annat tips med mus, om du har optisk, är såklart att kolla så du inte har skit (oftast ett hårstrå) som ligger vid "lampan" och stör...
Det kan vara så, men det kan även vara IR dioden som är av ett "billigare" märke och som skapar reflektioner i plast/glaset. Men om du inte hade problemet innan tippar jag på smuts.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Gör så att du går in i system/adminietration/språkstöd och ser till att alla svenska språkfiler är laddade, kan ju vara så att dom inte plockades ner i sin helhet under installationen, något jag råkat ut för ibland... Kan det vara där problemen har sin botten tro?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Dharma skrev:
Chippen skrev: har bara ett lösnings förslag till ditt första problem:

Chippen

testat i både textredigeraren samt oppen office nu, och där verkar den svenska layouten fungera hur bra som helst, men problemet kvarstår konstigt nog fortfarande i firefox (kopierar det här direkt ur textredigeraren till firefox, blir mer lättläst så :)  )  några idéer?

mvh // kim
med bästa förhoppningar om en mer lättläst och lättskriven framtid
Jag tycker det låter som att det råkat bli en felaktig teckenkodning i firefox...
I firefox tryck redigera/inställningar sedan innehåll/teckensnitt och färger/avancerat där kan du längst ner välja filken teckenkodning du vill använda... för att använda vanlig teckenkodning så väljer du "västeuropeisk (ISO-8859-1)"

MVH
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"