Dock till ubuntu?

lord

Dock till ubuntu?

Inlägg av lord »

Hejsan.

Jag gillar dockar. Den från OSX är faktiskt väldigt fin. Vet någon var man kan hitta en bra dock till ubuntu? Behöver inte vara som den i OSX, bara den är bra, fungerar utmärkt och inte knasar sig.

Bästa hälsningar,
lord.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Dock till ubuntu?

Inlägg av upnorth »

Avant Window Navigator är rätt soft...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Avant Window Navigator är rätt soft...
Hmm, jag som också är (f.d?) MacOS X-fan smaskade in AWN och konfigga ihop den perfekt, men jag vet inte varför men eftersom man ändå kör fönstren i helskärm för det mesta - vilket man ju vanligtvis inte gör i MacOS, så tröttnade jag, hehe, så nu kör jag panel uppe & nere igen... Skulle jag köra Leopard skulle jag såklart köra docken alltså...
nosscire

Inlägg av nosscire »

Vad är problemet med att man kör program i fullscreen? Själv har jag inställt att AWN göms när jag inte använder den.  Ser myyyyyycket bättre ut än vanliga tråkiga paneler, och är också funktionellt i många fall.

Som sagt innan, AWN är vad du ska ha som dock. Den överlägset bästa imo
lord

Inlägg av lord »

Ok, tack. I vilket fall, så har jag bara en fråga som kanske verkar konstig. Men jag ställer den ändå. Om jag skulle maximera ett fönster, och sedan ta ner musen till botten av skärmen, och AWN finns precis där jag håller musen, fast på andra sidan fönstret, då hoppar det väl inte fram och lägger sig framför fönstret? Och i så fall går det väl att ta bort just den detaljen? Eller?
lord

Inlägg av lord »

Ok, strunta i frågorna ovan. De får jag upptäcka själv. Men jag har ett liiitet problem. Jag kan inte komma på hur man ska aktivera själva docken. Känner mig lite korkad, men så är det. Kan någon förklara?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det finns massa olika inställningar för göm automatiskt och huruvida den alltid skall vara "on top" eller visa sig när musen är över docken o.s.v...
lord

Inlägg av lord »

Ok, jag har hittat AWN Manager grejen. Men jag får inte AWN att starta över huvud taget. Hur gör man för att starta den?

Och bara så ni vet, alla autohide grejer är avstängda.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Du går in i system - inställningar - sessioner och där kan du lägga till vilka program som ska starta när du loggar in. avant-window-navigator heter programmet.

Jag brukar starta den via en terminal eftersom jag har så mycket problem med den. Du startar upp en terminal och skriver avant-window-navigator i den, om den hänger sig står felmeddelandet i terminalfönstret.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
lord

Inlägg av lord »

Ok. Har också upptäckt att avant window navigator inte är så bra för mig. För att få den att fungera, måste jag slå på compiz-fusion, och just compiz-fusion fungerar inte alls bra på min dator. Finns det någon annan dock man kan använda, som inte kräver composite?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Har inte gDesklets en dock?

Annars tror jag att det finns några KDE-dockor som inte kräver komposit. Finns en tråd om det någonstans? Kooldock, ksmoothdock och någon mer tror jag :-\
http://ksmoothdock.sourceforge.net/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
lord

Inlägg av lord »

Ok, har installerat ksmoothdock (inte kompilerat via källkoden, utan laddade ner ett deb paket och installerade det). Men när jag försöker starta den via terminalen, så får jag upp:
anders@ile4ever:~$ ksmoothdock
ksmoothdock: error while loading shared libraries: libkio.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
Gör jag något fel, eller är det installationen som krånglat eller vad är själva problemet?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Som sagt så är det en KDE-docka, så jag tror att vissa KDE-bibliotek som måste installeras för att det skall fungera. Dumt att .deb-filen inte hade med det i sina beroenden. Kanske är det paketet kdebase-kio-plugins som måste installeras?

Jag skulle dock rekommendera att du testar kooldock först, eftersom den finns i förråden :)

Eller ännu bättre är kanske ändå att du installerar gdesklets (finns i förråden) och lägger till en gdesklet som heter "StarterBar" (kategori: Toolbar/Launchers).
lord

Inlägg av lord »

Egentligen ville jag ha en dock som helt och fullt kunde ersätta gnome panelerna (styra allt från docken är en idé som jag vill pröva på), men det verkar inte vara möjligt. Men enda grejen som fungerar bra (och då menas att den inte stör alltför mycket) är gdesklets grejen. KDE grejerna buggade sig som bara den. Tyvärr har inte gdesklets rätt funtionalitet :(. Så jag antar att jag får klara mig utan den superdock jag vill ha.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tror tyvärr att det bara är AWN som gör det du vill fullt ut, vilket ju kräver någon slags komposithanterare (compiz, xfwm eller xcompmgr, samt att jag tror att Metacity är på väg att få stöd för komposit).

EDIT: Kom på att du skrev att du hade problem med C-F, och inte explicit att det var komposit-utökningen som ställde till det. Har du testat med någon annan komposithanterare?
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 7 gånger.
lord

Inlägg av lord »

Inte riktigt. Det är mitt grafikkort som hatar compiz fusion. Om jag använder det för ofta (går bra om jag använder det ibland) kan datorn kollapsa. Då stannar allt bara upp och det spelar ingen roll vad jag än klickar på, ingenting händer. Och det är inte kul. Men vet du någon composite hanterare som inte slutar fungera p g a ett väldigt dåligt ATI grafikkort?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Du kan ju testa xcompmgr och se om det blir bättre (installera via Synaptic eller genom att köra sudo apt-get install xcompmgr). Jag har tyvärr inte full koll på hur det fungerar eftersom jag kör Xfce, som har en egen komposithanterare.
lord

Inlägg av lord »

Ok, ska testa. Tack.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

lord skrev: Ok. Har också upptäckt att avant window navigator inte är så bra för mig. För att få den att fungera, måste jag slå på compiz-fusion, och just compiz-fusion fungerar inte alls bra på min dator. Finns det någon annan dock man kan använda, som inte kräver composite?
Ett alternativ kan väl vara att slå av alla effekterna i COmpiz och bara använda composite-delan av det, för att du har problem med Compiz är väl förmodligen med kuben eller nåt sånt eller? Man behöver ju inte ha effekterna igång för att ha Compiz igång... Do I make sense or only to myself? xD
viggedi

Inlägg av viggedi »

farmfield skrev:
upnorth skrev:Avant Window Navigator är rätt soft...
Hmm, jag som också är (f.d?) MacOS X-fan smaskade in AWN och konfigga ihop den perfekt, men jag vet inte varför men eftersom man ändå kör fönstren i helskärm för det mesta - vilket man ju vanligtvis inte gör i MacOS, så tröttnade jag, hehe, så nu kör jag panel uppe & nere igen... Skulle jag köra Leopard skulle jag såklart köra docken alltså...
Jag kör nästan aldrig ett program i fullscreen på Ubuntu eller Windows. Varför plottra fullt i fönstret i onödan?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"