Postfix för dummies?

xrvjorn

Postfix för dummies?

Inlägg av xrvjorn »

Jag hat förstått av diverse forum, att sendmail är ett härke att confa. Vad jag vill göra, är knappast raketvetenskap; all post som sänds ska helt enkelt skickas vidare till smtp.bredband.net. Någon som har en lämplig config-fil att utgå ifrån som exempel?

Om man använder postfix i stället, kan man då helt brutalt ange path:en till postfix i de program (t ex php) som förväntar sig en path till sendmail?

I det senare fallet vore det förstås roligare med en config-fil för postfix...
Senast redigerad av 1 xrvjorn, redigerad totalt 5 gånger.
cul8r
/Jörn
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Sendmail för dummies?

Inlägg av tann »

i fallet med att skicka vidare så brukar det vara lite problematiskt eftersom din ISP till 99% har blocket utgående e-post (jag vet att BBB har det). använd smtp.bredband.net direkt i din mail-programvara istället så fungerar det utmärkt.

postfix brukar installera en "fake"-sendmail som du kan peka till, detta är egentligen en symbolisk länk som pekar till ngn form av "sendmailkompatibel" wrapper för postfix.
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
xrvjorn

Inlägg av xrvjorn »

tann skrev:
i fallet med att skicka vidare så brukar det vara lite problematiskt eftersom din ISP till 99% har blocket utgående e-post (jag vet att BBB har det).
Men postfix måste väl kunna skicka vidare till smtp.bredband.net? Så har jag sett att andra har gjort eftersom man inte kan köra mailserver rakt av.
använd smtp.bredband.net direkt i din mail-programvara istället så fungerar det utmärkt.
Problemet är att programmet (Photopost) använder php:s mailfunktion och php i sin tur använder sendmail.
postfix brukar installera en "fake"-sendmail som du kan peka till, detta är egentligen en symbolisk länk som pekar till ngn form av "sendmailkompatibel" wrapper för postfix.
Bra, då var det ett problem mindre!
cul8r
/Jörn
Användarvisningsbild
tann
Kontakt:

Inlägg av tann »

1. finns det någon anledning, resultatet blir ju detsamma? :p

2. ja, men eftersom det finns ett "program (eller en wrapper)" som fungerar på samma sätt som sendmail så kan du ändra sendmail path i php.ini till det programmet istället

3.  :)
xrvjorn

Inlägg av xrvjorn »

1. Anledningen är att BBB inte låter mig ha en mailserver, däremot släpper de in mig på smtp.bredband.net om jag autenticerar mig. Autenticeringen är f ö i klartext av texten på BBBs hemsida att döma, dumt nog.

2. Min ursprungsfråga var "Om man använder postfix i stället, kan man då helt brutalt ange path:en till postfix i de program (t ex php) som förväntar sig en path till sendmail?", så jag förmodar att jag ska tolka detta som "Ja" på den frågan. Iofs redan besvarat genom pkt 3 :).

Därmed har frågan glidit över till att bli "postfix för dummies", så jag ändrar trådrubrik och frågan blir i stället om någon har en lämplig config-fil för postfix som exempel att utgå från.
cul8r
/Jörn
Användarvisningsbild
tann
Kontakt:

Inlägg av tann »

xrvjorn skrev: 1. Anledningen är att BBB inte låter mig ha en mailserver, däremot släpper de in mig på smtp.bredband.net om jag autenticerar mig. Autenticeringen är f ö i klartext av texten på BBBs hemsida att döma, dumt nog.

2. Min ursprungsfråga var "Om man använder postfix i stället, kan man då helt brutalt ange path:en till postfix i de program (t ex php) som förväntar sig en path till sendmail?", så jag förmodar att jag ska tolka detta som "Ja" på den frågan. Iofs redan besvarat genom pkt 3 :).

Därmed har frågan glidit över till att bli "postfix för dummies", så jag ändrar trådrubrik och frågan blir i stället om någon har en lämplig config-fil för postfix som exempel att utgå från.
om du försöker skicka via smtp.bredband.net och sitter på en bbb-uppkoppling så ska du inte behöva autentisiera dig. iaf behöver inte jag det. :)

ja, det kan du. som du sa själv :p
xrvjorn

SV: Postfix för dummies?

Inlägg av xrvjorn »

Om man antar att min site/domän heter acme.se, borde det alltså räcka med det här i /etc/postfix/main.cf:

Kod: Markera allt

# Debian specific:  Specifying a file name will cause the first
# line of that file to be used as the name.  The Debian default
# is /etc/mailname.
myorigin = acme.se

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no

relayhost = [smtp.bredband.net]
Det där är resultatet av diverse googlingar. Behövs hakarna runt [smtp.bredband.net]? Blir inte riktigt klok på vad de gör (dummy som jag är!).
cul8r
/Jörn
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"