n00b-fråga: Jag vill göra ett bibliotek skriv- och läsbart för en grupp användare, läsbart för en annan grupp och helt oåtkomligt för resten.
Hur kan man åstadkomma detta? Ett bibliotek kan ju, så vitt jag förstår, bara tillhöra en grupp och rättigheterna sätts för ägaren, gruppen resp övriga användare. I Windows skulle man gjort två grupper och tilldelat dem olika rättigheter för det aktuella biblioteket, samt tagit bort alla rättigheter för gruppen "All User". Frågan är hur man gör motsvarande sak i Linux?
Grupp-behörigheter
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Grupp-behörigheter
Det du skriver är omöjligt med den enkla normala behörighetsmodell som finns i *nix system.
Det finns ett program, setfacl. Det ska kunna sätta mer avancerade rättigheter. Jag har inte använt det, jag vet inte hur det fungerar, jag skriver detta bara för att du ska kunna söka vidare.
Det finns ett program, setfacl. Det ska kunna sätta mer avancerade rättigheter. Jag har inte använt det, jag vet inte hur det fungerar, jag skriver detta bara för att du ska kunna söka vidare.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- Konservburk
SV: Grupp-behörigheter
Inte då. Det som krävs är att du monterar filsystemet med acl somxrvjorn skrev: Verkar som om setfacl kräver ett annat filsystem...
mount option (ändra i /etc/fstab).