Hur starta Ubuntu på kraschad dator?
Hej alla,
Hoppas någon av er kan hjälpa mig!
Min hårddisk kraschade i förra veckan, och jag blev tipsad om att jag kan använda Ubuntu live (7.10) för att se vilka filer som eventuellt finns kvar så jag kan rädda dem om möjligt (trots att Windows inte längre fungerar och alla program blivit avinstallerade).
Datorn bootar inte från cd'n när jag sätter in den och startar - så jag vet inte hur jag ska starta upp Ubuntu (utan att installera det, för att inte riskera att programmet skriver över den information jag hoppas kunna hitta).
Kan gå in på cd'n och se filerna. Provade att trycka på "start" - men då fick jag bara upp info om Ubuntu.
Det finns också en fil som heter "wubi-cdboot" - har inte vågat trycka på den - vad är det?
Tips, någon, på hur jag kan boota datorn med cd'n manuellt? Eller hur jag kan få upp Ubuntus filhanterare utan att boota - direkt från någon av mapparna i cd'n?
Även tacksam för tips på hur jag hittar förlorade mailfiler som kanske ännu kan finnas i någon dumpfolder.
Charlotte
Min hårddisk kraschade i förra veckan, och jag blev tipsad om att jag kan använda Ubuntu live (7.10) för att se vilka filer som eventuellt finns kvar så jag kan rädda dem om möjligt (trots att Windows inte längre fungerar och alla program blivit avinstallerade).
Datorn bootar inte från cd'n när jag sätter in den och startar - så jag vet inte hur jag ska starta upp Ubuntu (utan att installera det, för att inte riskera att programmet skriver över den information jag hoppas kunna hitta).
Kan gå in på cd'n och se filerna. Provade att trycka på "start" - men då fick jag bara upp info om Ubuntu.
Det finns också en fil som heter "wubi-cdboot" - har inte vågat trycka på den - vad är det?
Tips, någon, på hur jag kan boota datorn med cd'n manuellt? Eller hur jag kan få upp Ubuntus filhanterare utan att boota - direkt från någon av mapparna i cd'n?
Även tacksam för tips på hur jag hittar förlorade mailfiler som kanske ännu kan finnas i någon dumpfolder.
Charlotte
SV: Hur starta Ubuntu på kraschad dator?
Wubi använder man för att installera Ubuntu i Windows. Tror inte att det hjälper dig dock. Har hårddisken kraschat fysiskt eller är det bara operativsystemet som har slutat fungera?
Frågade nyss detta i en annan del av forumet - sen hittade jag den här rubriken, där frågan kanske passar bättre...
Hej alla,
Charlotte
Hej alla,
Charlotte
Kanske dumt svar men har du varit inne i bios och satt cd läsaren som första val?
Kan du få tag på en annan dator med uppkoppling så ska du ladda hem Hirens boot cd. Det finns en massa gott på den cdn som har räddat mina filer flera gånger
Kan du få tag på en annan dator med uppkoppling så ska du ladda hem Hirens boot cd. Det finns en massa gott på den cdn som har räddat mina filer flera gånger

Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
Bill Vaughan
Jag vet tyvärr inte exakt vad som kraschat.
Stora delar av Windows är borta - så mycket är säkert. Och alla program är avinstallerade, några är helt raderade från disken, och de flesta av dokumenten och alla mailfiler är borta.
Men jag har lyckats ta mig in bakom järnridån (tom blå skärm istället för skrivbord) - och kan komma åt en del saker som sparats på annan plats, men hittar inte mailen - och kan inte spara något, om jag inte installerar en nyinköpt extern hårddisk, och frågan är väl om det går i det här läget...? Den behöver förmodligen Windows för att hittas.
Skulle vilja virusscanna datorn nånstans efter att jag på något sätt förhoppningsvis kan titta in med Ubuntu - innan jag gör något annat.
Har någon tips på en online-site där man kan scanna säkert och gratis - och där man inte behöver ladda ner några filer?
Charlotte
Stora delar av Windows är borta - så mycket är säkert. Och alla program är avinstallerade, några är helt raderade från disken, och de flesta av dokumenten och alla mailfiler är borta.
Men jag har lyckats ta mig in bakom järnridån (tom blå skärm istället för skrivbord) - och kan komma åt en del saker som sparats på annan plats, men hittar inte mailen - och kan inte spara något, om jag inte installerar en nyinköpt extern hårddisk, och frågan är väl om det går i det här läget...? Den behöver förmodligen Windows för att hittas.
Skulle vilja virusscanna datorn nånstans efter att jag på något sätt förhoppningsvis kan titta in med Ubuntu - innan jag gör något annat.
Har någon tips på en online-site där man kan scanna säkert och gratis - och där man inte behöver ladda ner några filer?
Charlotte
Hej - nej inget svar är dumt i detta läge....8301 skrev: Kanske dumt svar men har du varit inne i bios och satt cd läsaren som första val?
Kan du få tag på en annan dator med uppkoppling så ska du ladda hem Hirens boot cd. Det finns en massa gott på den cdn som har räddat mina filer flera gånger![]()
Jag vet inte exakt hur man gör för att ändra detta i BIOS.
Kan man då välja att bara köra Ubuntu utan att installera det? (för det kan jag inte göra innan jag kollat igenom det som finns kvar).
Har för övrigt diskar i NTFS (eller liknande bokstavskombination) - och läste just nånstans att det finns problem mellan dessa diskpartitioner och Ubuntu - så jag vill inte riskera att något sabbas ytterligare p.g.a. det.
Jag har fått låna en annan dator - men den är gammal - den har bara Win 98 - och har inte ens en bredbandskontakt (bara modem)... Finns det skarvsladdar som kan funka mellan gammal modemkontakt och ny bredbandskabel?
Plan B är att försöka koppla in disken i den lånade datorn - om den datorn inte är så gammal att den inte kan se den. Vill helst inte koppla ur den trasiga disken innan jag fått ut allt jag vill spara - eftersom jag tidigare varit med om att en dator inte hittat en disk efter att jag plockat ut den och sen satt tillbaka den (utan att starta datorn däremellan). Så blev jag av med min senaste hårddisk innan den här... :-(
Vill absolut inte bli av med internetanslutningen i detta läge heller....
Charlotte
Försöker den över huvud taget att läsa från skivan när du bootar datorn? Det skulle kunna vara så att du i BIOS måste välja att datorn ska starta från CD-ROM.

Det verkar som att den känner av cd'n - men den bootar inte från den.
Hur ställer man in det i BIOS?
Vill för tillfället bara använda det för att söka efter filer - inte installera det.
Ett problem kan vara att jag har partitioner i NTFS eller vad det heter - läste nånstans på Ubuntu-sidan att det kunde orsaka trassel med Ubuntu.
Om det skulle kunna förstöra diskarna än mer om jag använder Ubuntu om det inte fungerar med partitionerna så vill jag inte riskera det förstås - för det viktigaste är just nu att få ut all info som kan tänkas finnas kvar, innan jag installerar nytt operativsystem...
Charlotte
Hur ställer man in det i BIOS?
Vill för tillfället bara använda det för att söka efter filer - inte installera det.
Ett problem kan vara att jag har partitioner i NTFS eller vad det heter - läste nånstans på Ubuntu-sidan att det kunde orsaka trassel med Ubuntu.
Om det skulle kunna förstöra diskarna än mer om jag använder Ubuntu om det inte fungerar med partitionerna så vill jag inte riskera det förstås - för det viktigaste är just nu att få ut all info som kan tänkas finnas kvar, innan jag installerar nytt operativsystem...
Charlotte
Om du har Live cdn och du ber bios att starta cdn först kommer in i ett ubuntu som bara läser av cdn och kan göra en del saker tex titta igenom hårddiskarna.
För att komma in i bios är det lite olika inställningar. Men du borde se vilken knapp du skall trycka på precis när du startar datorn. Det brukar vara tex. F1 eller Delete broende vilken datortillverkare du har.
Efter det så kommer du till en meny som du navigerar med pil tangenterna ändra inget annat om du inte vet vad du gör. Försök att leta upp BOOT, Startup något som har med vad datorn skall läsa först, om du hittar dit sätter du cdn först.
För att komma in i bios är det lite olika inställningar. Men du borde se vilken knapp du skall trycka på precis när du startar datorn. Det brukar vara tex. F1 eller Delete broende vilken datortillverkare du har.
Efter det så kommer du till en meny som du navigerar med pil tangenterna ändra inget annat om du inte vet vad du gör. Försök att leta upp BOOT, Startup något som har med vad datorn skall läsa först, om du hittar dit sätter du cdn först.
Bill Vaughan
Bill Vaughan
Det tolkar jag som att du kan boota live cd:n och se filerna som finns kvar på din hårddisk med filhanteraren. I det läget så är det väl bara att ansluta ett usb-minne och dra över det du vill ha kvar.Charlotte skrev: Kan gå in på cd'n och se filerna. Provade att trycka på "start" - men då fick jag bara upp info om Ubuntu.
I BIOS brukar det finnas någonting om boot device och där kan man välja om den ska boota från CD, hårddisk, floppy eller nåt annat. Sök runt lite så hittar du det nog.
NTFS i Ubuntu var ostabilt förr men fungerar nu helt perfekt. Dessutom borde hårddiskarna monteras utan skrivrättigheter, och då är risken att nåt förstörs minimal.
NTFS i Ubuntu var ostabilt förr men fungerar nu helt perfekt. Dessutom borde hårddiskarna monteras utan skrivrättigheter, och då är risken att nåt förstörs minimal.

Skrivrättigheter - vad är det?
Jag vet inte hur diskarna är monterade - eftersom jag inte kommer åt info om dem nu.
Så min fråga är kort och gott: kan något på diskarna förstöras ifall jag kör live-skivan från BIOS?
Jag vet inte hur diskarna är monterade - eftersom jag inte kommer åt info om dem nu.
Så min fråga är kort och gott: kan något på diskarna förstöras ifall jag kör live-skivan från BIOS?
Med skrivrättigheter menade jag att Ubuntu inte kommer att kunna skriva något till hårddiskarna. 
Kort svar: Nej, du kommer inte att sabotera någonting.

Kort svar: Nej, du kommer inte att sabotera någonting.

Vet inte än om jag vågar testa det - har NTFS-diskar, och har hört att de inte funkar med Ubuntu....?? I alla fall tidigare?8301 skrev: Om du har Live cdn och du ber bios att starta cdn först kommer in i ett ubuntu som bara läser av cdn och kan göra en del saker tex titta igenom hårddiskarna.
Nej, jag kan inte boota cd'n (än) - men jag kan ta mig in genom resterna av Windows (inte mycket som är kvar, men tillräckligt tydligen).BrigTSD skrev:Det tolkar jag som att du kan boota live cd:n och se filerna som finns kvar på din hårddisk med filhanteraren. I det läget så är det väl bara att ansluta ett usb-minne och dra över det du vill ha kvar.Charlotte skrev: Kan gå in på cd'n och se filerna. Provade att trycka på "start" - men då fick jag bara upp info om Ubuntu.
Vill ha över ganska många GB, usb räcker inte långt - har köpt en extern hårddisk för att få över allt jag hittar - men jag vet inte om datorn kan hitta den disken i det här läget - för den behöver ett fungerande Windows. Har inte vågar koppla in den ifall datorn kraschar än mer av det - det kan finnas virus på den skadade disken, så jag vill inte riskera att föra över det till den externa. Det är en stor disk - medan det i datorn finns två ganska små diskar. Så kan man koppla in tre diskar på en gång - varav en på 500 GB - i det här läget?
Jag vet heller inte hur jag ska hitta mailfilen eftersom det är tomt där den var - hela mappen är raderad.
Jag har inte haft några problem med NTFS diskar i ubuntu 7.10
Jag hade NTFS partition som gemensam disk mellan ubuntu och windows förut och det var inga problem. Jag kunde läsa och skriva på den i ubuntu.
Jag hade NTFS partition som gemensam disk mellan ubuntu och windows förut och det var inga problem. Jag kunde läsa och skriva på den i ubuntu.
Bill Vaughan
Bill Vaughan
1 tråd räcker. Fortsätt i den första tråden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,20344.0
Mvh Hund.
Mvh Hund.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det visade sig nu att den andra datorn jag fått låna går att koppla upp på nätet - men det är en del strul med den med - fast man borde kunna ladda ner en fil kan jag tycka.8301 skrev: Kanske dumt svar men har du varit inne i bios och satt cd läsaren som första val?
Kan du få tag på en annan dator med uppkoppling så ska du ladda hem Hirens boot cd. Det finns en massa gott på den cdn som har räddat mina filer flera gånger![]()
Var på nätet hittar man den filen?
Kan man ladda ner den direkt på en cd - eller ska man först ta den till datorn och sen bränna den?
Vad kan man göra med hjälp av den sen?
Den lånade datorn har bara 56 MB RAM - så tror ni jag kan koppla in den kraschade disken där i nödfall - eller kollapsar det hela då?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har slagit ihop båda trådarna eftersom det fanns svar i båda.Hund skrev: 1 tråd räcker. Fortsätt i den första tråden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,20344.0
Mvh Hund.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Och nu är det visst ingen som hittar till den här tråden, var den nu är.vulfgar skrev:Jag har slagit ihop båda trådarna eftersom det fanns svar i båda.Hund skrev: 1 tråd räcker. Fortsätt i den första tråden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,20344.0
Mvh Hund.
I alla fall svarar ju ingen på frågorna.