Bild över hela bildskärmen?

Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Bild över hela bildskärmen?

Inlägg av vidarvega »

Hej jag har en Samsung 19 skärm som fungerar utmärkt både med Ubuntu och XP. Men när "Ubuntu" datorn är inkopplad på min Dell1500FP så är det en svart rand på vänstra sidan av skrivbordet, om jag kopplar in XP burken så är det bild över hela skärmenJag har testat olika upplösningar men med samma resultat. Grafiken är ett i810-Intel intregated Graphics eller det är väl drivrutinen? Intel 845 är kanske själva grafiken...Information från System/Administration/Skärmar och grafik.
(Mina barn vill att XP ska rulla på Samsung skärmen)
Med vänliga hälsningar Andreas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Bild över hela bildskärmen?

Inlägg av Hund »

Själva bildskärmen har ju inställningsmöjligheter. När jag bytte från Windows till Ubuntu så var bildytan felplacerad, jag tröck på en knapp så ordnade den till det själv snyggt. På äldre får man själv flytta bildytan manuellt.

Prövat det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vidarvega

Inlägg av vidarvega »

De knappar som man ska "dra" runt bilden med fungerar inte med Ubuntu inkopplat (jag tror att det fungerar under XP)...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det har inget med Ubuntu att göra. Så länge du har bild, oavsett om det är i BIOS eller något operativsystem osv så ska du kunna ändra i bildskärmens inställningar. ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vidarvega

Inlägg av vidarvega »

ja det är konstigt...Den gröna status lampan blinkar när jag kör med Ubuntu och lyser med fast sken med XP(Bild skärmens staus lampa), intressant är att den dator jag installerade Ubuntu på var det XP innan då fungerade skärmen som den borde, så det kan väl inte vara grafikkortet som spökar.
Jag har nu testat att trycka in bildskärmeninställningar under uppstart, då fungerar det, men jag hinner inte innan skrivbordet visar sig och det går inte att göra någon inställning längre, detta gäller även hjulet som man minskar/ökar ljuset med...
Senast redigerad av 1 vidarvega, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"