Problem med nästan hela ubuntu känns det som!!

Majskorven

Problem med nästan hela ubuntu känns det som!!

Inlägg av Majskorven »

Hej!!

För några dagar sen installerade jag WoW med wine och det gjorde så att när jag startade någon wine applikation så startades mitt X om... Och så lyckades jag lösa detta problem på nåt höger (minns ej hur riktigt) men det här gjorde så att mitt compiz fusion slutade fungera... Och nu idag utan en enda jävla aning så har mitt trådlösa nätverk och ljud slutat fungera... Någon som har en idé hur jag ska lösa alla dessa problem ??

PS. WoW hackar riktigt jävla mycket...

Dator:
Compaq 6510b
Intel(R) Core(TM) DUO CPU
T7100 @ 1.80GHz
1.99Gbyte RAM

Bildskärmskort/Grafikkort:
Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family

Bildskärm:
Plug and Play-bildskärm

Hårddisk:
Fujitsu MHW2080BH PL

DVD-/CD-Rom:
TssTcorp CD/DVDW TS-L632D
Majskorven

SV: Problem med nästan hela ubuntu känns det som!!

Inlägg av Majskorven »

26 jävla visningar o inget svar? Fan är det här?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Har jag förstått det hela rätt?

Compiz funkar - Om det funkar och WoW hackar, prova att stänga av allt ögongodis innan du startar WoW.
Trådlöst ej
Ljud ej
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Jag spelar WoW i Ubuntu på min laptop som är betydligt sämre än din (PIII 1,13 GHz, 512 meg RAM och Nividia grafik på 32 meg) och det laggar inte nämnvärt mycket. Ja, när man är i nån stad med mycket folk går det väl sådär... Har du gjort alla ändringar i config.wtf som beskrivs i guiden? http://ubuntu-se.org/Wiki/wow Sedan finns ett litet registerhack som gjorde susen på min laptop. (Samma guide.)
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Majskorven skrev: 26 jävla visningar o inget svar? Fan är det här?
Tänk på att sökmotorer går in och drar upp antal visningar. Sen är det många som ser ämnet men kan inget om tex wow, jag är en av dem.

När det gäller trådlösa nätverkskortet, funkar det nu?
Tänkte om det var bara tillfälligt eller om det orsakade av nån uppdatering.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vårda ditt språk.

Du gjorde inlägget igår. Rubriken är inte informativ så det är klart folk kollar vad det är tråd, och som ovan sagt så kan inte alla allting.

En bättre topic, ett bättre humör och lite mer tålamod så ska du se att du säkerligen kommer få hjälp med det du eftersöker. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Eftersom du verkar ha gjort en massa saker med systemet, men inte riktigt minns vad, så kan det vara svårt att komma på exakt vad som ställer till det för dig. Det kan då också vara svårt att "backa" de steg som du har gjort, tyvärr. Men om jag förstått det rätt så installerade du ganska nyligen, så förhoppningsvis har du inte jättemycket som måste sparas (om du har valt separat /home-partition är det ännu mindre ett problem) och då kanske ominstallation är en bättre lösning?

En installation tar inte jättelång tid (dessutom går det nog fortare än att felsöka, i det här fallet?), och det händer ofta att personer som är nya tvingas göra ett par installationer innan det blir bra. Inte för att de är dumma, inte för att Ubuntu är svårt, utan helt enkelt för att man är nybörjare, och det är alltid svårt att veta vad som skall göras första gången man gör något. Det är helt enkelt lätt att det blir fel. Efter ett par gånger är det oftast lite lättare, och man blir bättre på att sortera ut vad som är relevanta åtgärder när något inte fungerar, och vad som mest skulle resultera i strul.

EDIT: Hm, det är väldigt sällan jag rekommenderar ominstallationer, insåg jag nu...
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 4 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Majskorven

Inlägg av Majskorven »

axel112 skrev: Har jag förstått det hela rätt?

Compiz funkar - Om det funkar och WoW hackar, prova att stänga av allt ögongodis innan du startar WoW.
Trådlöst ej
Ljud ej
Nae mitt compiz fusion har slutat fungera... Jag kom på nu att jag avsintallerade några nvidia drivrutiner så fungerade WoW och compiz fusion en stund... Sen slutade compiz fungera.. och mitt internet och ljudet har inte jag pillat det minsta med... Det märkte jag att det inte fungerade när jag satt i skolan...
Majskorven

Inlägg av Majskorven »

Hund skrev:
Vårda ditt språk.

Du gjorde inlägget igår. Rubriken är inte informativ så det är klart folk kollar vad det är tråd, och som ovan sagt så kan inte alla allting.

En bättre topic, ett bättre humör och lite mer tålamod så ska du se att du säkerligen kommer få hjälp med det du eftersöker. ;)
Jag får väl be om urskäkt nu men du kanske förstår att jag börjar bli lite sur på det här... Suttit hela helgen o förskökt få igång mitt wow och compiz fusion så det ska fungera och sen märker man att internet och ljudet okcså slutat fungera av nån lustig anledning...
Majskorven

Inlägg av Majskorven »

Dick Lundberg skrev: Jag spelar WoW i Ubuntu på min laptop som är betydligt sämre än din (PIII 1,13 GHz, 512 meg RAM och Nividia grafik på 32 meg) och det laggar inte nämnvärt mycket. Ja, när man är i nån stad med mycket folk går det väl sådär... Har du gjort alla ändringar i config.wtf som beskrivs i guiden? http://ubuntu-se.org/Wiki/wow Sedan finns ett litet registerhack som gjorde susen på min laptop. (Samma guide.)
Jaa, jag har konfigurerat den.. men hjälper inte :/
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

Har du testat att ominstallera systemet?
Som någon sa innan i tråden så fungerar inte wine när compiz är aktiverat så man måste stänga av det när man kör något i wine tyvärr.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Majskorven skrev: Jag får väl be om urskäkt nu men du kanske förstår att jag börjar bli lite sur på det här...
Ge mig hundra spänn i timman efter skatt så kommer jag använda sökfunktionen åt dig.

Det är fullkomligt onödigt att installera om systemet.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Majskorven

Inlägg av Majskorven »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Majskorven skrev: Jag får väl be om urskäkt nu men du kanske förstår att jag börjar bli lite sur på det här...
Ge mig hundra spänn i timman efter skatt så kommer jag använda sökfunktionen åt dig.

Det är fullkomligt onödigt att installera om systemet.
Fan googlat en hel helg utan att få fram nåt som hjälper mig... Hittar massa saker men inget hjälper mig..
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Majskorven skrev: Fan googlat en hel helg utan att få fram nåt som hjälper mig... Hittar massa saker men inget hjälper mig..
Om du söker i forumet här så lär du hitta en del kommandon som används för att berätta för felsökarna (dvs oss) hur ditt system fungerar (eller rättare sagt är inställt).

Om du vill göra en felrapport hos "amatörer" (i ursprungsbetydelsen amatör=icke betald, profissionell=betalt) så krävs det givetvis inte, utan vi har återkommande kommit med samma frågor: "vad står det när du kör det här kommandot" osv... Men kommer du och säger "min bil funkar inte, har petat på den för att kunna köra på lerfält men misslyckades inte, och nu är den konstig", och sedan är förbannad för att folk inte svarar?

Så låt oss ta det från början:

Du har skrivit ner en lång sträcka med hårdvara, och säger att du har problem med ditt trådlösa? Vilket trådlöst nätverkskort har du? Det finns ett kommando som heter iwlist, du lär hitta instruktioner om hur du använder det tillsammans med ifconfig och iwconfig i forumet.

Ljudet har antagligen med esd att göra, eller har du ändrat om wow att använda alsa? sök i forumet efter asoundconf.

Du får alltså wow att fungera? Men slött? Vilken guide använde du? Får du igång compiz i system - inställningar - utseende, om du inte gör det vad händer när du skriver compiz --replace i en terminal?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

jag kan tillägga om du har nån drivare installerat alls, så skriv detta i terminalen:

Kod: Markera allt

dmesg
Spara i en textfil och klistra in tesxtfilen här inne som bifogad fil, eller dubbelposta infot.

Majskorven

Inlägg av Majskorven »

Majskorven skrev: Fan googlat en hel helg utan att få fram nåt som hjälper mig... Hittar massa saker men inget hjälper mig..
Om du söker i forumet här så lär du hitta en del kommandon som används för att berätta för felsökarna (dvs oss) hur ditt system fungerar (eller rättare sagt är inställt).

Om du vill göra en felrapport hos "amatörer" (i ursprungsbetydelsen amatör=icke betald, profissionell=betalt) så krävs det givetvis inte, utan vi har återkommande kommit med samma frågor: "vad står det när du kör det här kommandot" osv... Men kommer du och säger "min bil funkar inte, har petat på den för att kunna köra på lerfält men misslyckades inte, och nu är den konstig", och sedan är förbannad för att folk inte svarar?

Så låt oss ta det från början:

Du har skrivit ner en lång sträcka med hårdvara, och säger att du har problem med ditt trådlösa? Vilket trådlöst nätverkskort har du? Det finns ett kommando som heter iwlist, du lär hitta instruktioner om hur du använder det tillsammans med ifconfig och iwconfig i forumet.

Ljudet har antagligen med esd att göra, eller har du ändrat om wow att använda alsa? sök i forumet efter asoundconf.

Du får alltså wow att fungera? Men slött? Vilken guide använde du? Får du igång compiz i system - inställningar - utseende, om du inte gör det vad händer när du skriver compiz --replace i en terminal?

märkte också att mitt nätverkskort inte står med där men letar efter det.. hittar olika namn över allt så ingen idé att skriva nåt om man inte är 100% lr??

och ljudet har jag fortfarande inte ändrat nåt med som jag har sagt...

https://wiki.ubuntu.com/WoWguideWine-SE läste jag för att installera mitt wow... och har fått lite hjälp av några fadrar och i ett swebitsforum..

om jag skriver compiz --replace hände ringenting det bara blinkar lite.. om jag högerklickar på skrivbordet och tar "change desktop background" och sen "visual effects" och sen "custom" får jag felmeddelandet "Desktop effects could not be enabled"

Skulle kolla i min inkorg efter det jag fått av fadrarna som jag skulle skriva men mina gamla meddelanden var tydligen borta :S men det jag kommer ihåg at tjag skulle skriva var:

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
Majskorven

Inlägg av Majskorven »

Zinden skrev: jag kan tillägga om du har nån drivare installerat alls, så skriv detta i terminalen:

Kod: Markera allt

dmesg
Spara i en textfil och klistra in tesxtfilen här inne som bifogad fil, eller dubbelposta infot.
Bilagor

[Filtypen har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Majskorven skrev: om jag skriver compiz --replace hände ringenting det bara blinkar lite.. om jag högerklickar på skrivbordet och tar "change desktop background" och sen "visual effects" och sen "custom" får jag felmeddelandet "Desktop effects could not be enabled"
Det kommer alltså inte ut någon text alls i den terminal du skrivit kommandot i. (en terminal får du fram genom att köra applikationer - tillbehör - terminal, alltså inte att kommandot ska köras i en terminal från alt-f2 eller liknande, utan du är mycket intresserad av att köra det ordentligt i en terminal.)
Majskorven

Inlägg av Majskorven »

Majskorven skrev: om jag skriver compiz --replace hände ringenting det bara blinkar lite.. om jag högerklickar på skrivbordet och tar "change desktop background" och sen "visual effects" och sen "custom" får jag felmeddelandet "Desktop effects could not be enabled"
Det kommer alltså inte ut någon text alls i den terminal du skrivit kommandot i. (en terminal får du fram genom att köra applikationer - tillbehör - terminal, alltså inte att kommandot ska köras i en terminal från alt-f2 eller liknande, utan du är mycket intresserad av att köra det ordentligt i en terminal.)
Jag skrev det i "alt + F2" ska jag testa det i terminalen ?

edit: skrev det i terminalen och fick ut:

Checking for Xgl: present.
Checking for nVidia: not present.
Checking for Xgl: present.
Enabling Xgl with fglrx ATi drivers...
Starting emerald
/usr/bin/compiz.real (core) - Warn: Unknown option '--'

/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: Support for non power of two textures missing
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Failed to manage screen: 0
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No manageable screens found on display :2.0
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

eth0: Tigon3 [partno(none) rev b002 PHY(5787)] (PCI Express) 10/100/1000Base-T Ethernet 00:1a:4b:5b:41:cd
eth0: RXcsums[1] LinkChgREG[0] MIirq[0] ASF[0] WireSpeed[1] TSOcap[1]
eth0: dma_rwctrl[76180000] dma_mask[64-bit]

ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
tg3: eth0: Link is up at 100 Mbps, full duplex.
tg3: eth0: Flow control is on for TX and on for RX.
ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready
NET: Registered protocol family 17
eth0: no IPv6 routers present

Ser inget skumt med nätverkskortet eth0, men du har 2 nätverkskort i datan?
eller bara trådlösa?

Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"