Har tröttnat på att morsan ringer och har problem med virus, spyware, konstiga inställningar etc etc, och tänkte försöka konvertera dem till Ubuntu Linux nu när jag är på besök vid jul. Har upptäckt att Ubuntu faktiskt är lättare och säkrare än windows för någon som inte vet någonting över huvud taget om datorer ...
Till mina frågor:
1. Morsan har "mobilt bredband" från Telia. Till detta har hon en liten 3G dosa samt ett program. Är det möjligt att använda detta med Ubuntu? Har frågat Telia kundtjänst över mail, men inte fått svar efter en vecka. Tröttnade också att sitta i kö efter 20 minuter i telefon...
2. De har en Dell "allt-i-ett" skrivare/scanner. Fungerar dessa felfritt i Ubuntu? Inte helt 100 på exakt modell, men en en par år gammal modell.
3. Finns det något färdigt tema eller liknande som påminner mer om Windows? Detta för Gnome (avskyr personligen KDE). Har inte tid att sitta och mixtra med sådant, så någonting mer eller mindre självinstallerande hade varit bra.
4. Finns det DVD-skivor någonstans att ladda ned med program? Jag tänker mig något liknande vanliga "lägg till/tabort program", men som plockar paket från CD/DVD istället. Anledningen är den inte så snabba internetanslutningen naturligtvis...
Anledningen till att jag frågar är att jag inte kommer ha speciellt lång tid på mig att sitta och testa grejjer (kanske 1½-2 timmar) och därför måste veta om det kommer funka redan innan eller inte

All hjälp motages tacksamt!