Problem med evolution, kan ej läsa mottagna brev

Keldo

Problem med evolution, kan ej läsa mottagna brev

Inlägg av Keldo »

Hej
Jag har ett problem med mitt epostprogram, Inget av de brev som laddas ner till min inkorg går att läsa. Om man använder sök verktyget i menyn kan man hitta inkomna brev, men det går fortfarande inte att öppna dem. En ikon för min inkorg har jag funnit och kan se att  den innehåller ett antal brev (En print screen är bifogad för att vissa hur jag menar) .
Mappen (.evolution/mail/local/Inbox.sbd) som jag tror är den mapp där posten ska sparas i är helt tom vilket jag tycker är lite märkligt.

Det ser också lite märkligt ut i mappen (.evolution/mail/pop) där det har skapas två mappar med snarlika namn
Var av den ena som heter (”min email adress”@home.se@pop.home.se) vilket jag tycker ser lite konstigt ut.
Den andra kallas (”min email adress”@pop.home.se) och det verkar mer logisk.
Jag tog bort den mapp som jag tyckte såg konstig ut. Men problemet kvarstod plus att mappen återuppstod. Har någon något tips på vad jag kan prova här näst?
Kommer att bli väldigt glad för hjälp
/Martin
Bilagor
Skärmbild.png
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Problem med evolution, kan ej läsa mottagna brev

Inlägg av alatariel »

hur många konton har du lagt upp?

det ska egentligen bara finnas en mapp i stil med
användarnamn@server
t ex epost@pop.server

det är inte så att du försökte att ställa in ett konto först där du angav användarnamnet till användarnamn@home.se med servern pop.home.se?

Under evolution - preferences - användarkonton kan du kolla vilka du ställt in ... dubbelkolla så det bara är ett konto där och att
- du har rätt användarnamn (oftast bara användarnamn)
- du har rätt server
- och rätt uppgifter från din epostleverantör i övrigt ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Keldo

Inlägg av Keldo »

Tack alatariel för hjälp

Har ett vag minne av att jag inte var konsekvent med användarnamnet när jag gjorde mina inställningar. Det var nog där felet låg. Men det var lite svårt att veta när jag började den här tråden för det var bland annat sånt som jag försökte ändra för att få det riktigt på egen hand. Fast utan framgång så jag bestämde mig för att ta bort evolution tidigare i dag och i stället använda thunderbird.
Nu har jag ett fungerande e-post program i alla fall.
Tänker ge evolution en ny chans någon annan gång.

/Martin
Får se problemet som löst nu.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Problem solved, finemang!  ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"