Ny dator för ubuntu

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
mrmozart

Ny dator för ubuntu

Inlägg av mrmozart »

Hej alla!
Jag tänkte ge mig på Ubuntu igen och se om jag kan få en server att snurra felfritt. Tanken är en server hemma där jag kan lagra musik, filmer, foton etc. Den ska ha FTP och lite sådant, men de frågorna tar jag när de dyker upp :)

Första frågan är hårdvaran. Jag tänkte köpa en ny burk för detta och har sammanställt en enklare server på komplett.se med följande innehåll:

Moderkort: MSI P31 NEO-F, Socket 775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN (RealTek 8111/8111C), ICH7, PCI-Ex16, SATA2 (http://global.msi.com.tw/index.php?func ... incat_no=1)
Grafikkort: Gainward GeForce 8400GS 256MB DDR2, PCI-express, DVI/TV-out, SilentFX
Minne: Corsair TWIWN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,GHz Socket LGA775, 8MB
HDD: 2x Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
DVD: Samsung DVD-brännare SH-S203N SATA

Är det några kända problem med denna hårdvara och Ubuntu? Är det något mer jag bör tänka på?

Tack på förhand!
mrmozart

SV: Ny dator för ubuntu

Inlägg av mrmozart »

Hm, ska jag tolka att ingen svarar som att ingen vet eller som att det inte är några kända problem med denna hårdvara? :)
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Grafikkortet är väl det som brukar krångla mest, men Nvidias kort brukar fungera utan problem.

Ser på rak arm inget som kulle kunna krångla.
Bild
mrmozart

Inlägg av mrmozart »

OK, det låter bra! Då ska jag försöka få till en Ubuntu-installation igen!
Tack så mycket för ditt svar Jarulf!!!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mrmozart skrev:Moderkort: MSI P31 NEO-F, Socket 775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN (RealTek 8111/8111C), ICH7, PCI-Ex16, SATA2 (http://global.msi.com.tw/index.php?func ... incat_no=1)
Grafikkort: Gainward GeForce 8400GS 256MB DDR2, PCI-express, DVI/TV-out, SilentFX
MSI är ett "nja"-märke för mig, föredrar Gigabyte - men det kan vara en ren smaksaksgrej i dagsläget...

Gainward är också ett märke jag inte är bekant med vilket skrämmer mig lite, men det är inte spec. stor skillnad på grafikkorten i den klassen...
mrmozart skrev:Minne: Corsair TWIWN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Blir inte bättre kvalitét än Corsair men är dom inte schweindyra? Kan vara overkill, minnen är mkt sällan problem oavsett märke...
mrmozart skrev:CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,GHz Socket LGA775, 8MB
Rätta mig om jag har fel men är inte dual core nästan overkill redan, kan burkarna egentligen göra nåt av fyra kärnor? Kärnorna styrs iof delvis av moderkortet men för att verkligen få ut kraften så behövs stöd hos applikationen? ...eller har jag fel?
mrmozart skrev:HDD: 2x Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Aah, skräck... Dom kanske blivit bättre dom senaste åren med WD är min personliga nemesis som märke...
mrmozart skrev:DVD: Samsung DVD-brännare SH-S203N SATA
Den är också najs men är inte det Lightscribe-brännaren? Dom brukar ligga minst en hundring dyrare än utan lightscribe så behöver man inte funktionen så gå på en Optiarc... Som med minnen är brännarna rätt jämna i kvaliten oavsett märke...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Gainward är också ett märke jag inte är bekant med vilket skrämmer mig lite, men det är inte spec. stor skillnad på grafikkorten i den klassen...
Gainward Nvidia 5200 funkade för mig, min dotter har den lådan just men jag har inte hört om några problem..
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Gainward Nvidia 5200 funkade för mig, min dotter har den lådan just men jag har inte hört om några problem..
Nä jag snackade endast & allena på byggkvalitet och känner inte till märket så kan inte avgöra den, det var bara det jag menade...  :-X
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

@Farmfield: baby, det var ingen kritik. ;D Jag ville bara bidraga med egen erfarenhet. Jag köpte ett hembyggeskit av Komplett för  ett par år sen och den var medskeppad. Asus var moderkortet som jag klämde fast kortet på förresten..
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:@Farmfield: baby, det var ingen kritik. ;D Jag ville bara bidraga med egen erfarenhet. Jag köpte ett hembyggeskit av Komplett för  ett par år sen och den var medskeppad. Asus var moderkortet som jag klämde fast kortet på förresten.
Tog det inte som kritig grannen min, bara klargjorde att jag personligen är färgad av faktum att jag inte hört nåt om märket - vilket inte betyder nåt egentligen - finns ju en massa fabrikat som bara är små i Swedala men stora utanför...  ;D

Man kan dock bli lurad av det också, det här med märken... Asus - som du tog som exempel - har ju gjort kanonbra moderkort i alla år, men har för tillfället lite problem (det är mkt returer på deras grejer just nu) så det kan dessutom gå i vågor det där med kvalitet...
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

Citat från: mrmozart skrivet 02 December, 2007, 13:01
HDD: 2x Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Aah, skräck... Dom kanske blivit bättre dom senaste åren med WD är min personliga nemesis som märke...
har själv aldrig haft problem med någon WD disk. polarn fick problem med sin 80GB disk efter 1år och 10 mån. han skickade in den till WD och fick tillbaka en 200GB efter mindre än en vecka. annars är ju segate ett bra alternativ. de har 5 års garanti på SATA diskar =)
i mina ögon verkar deet lite overkill för en server. kör fortfarande med gamla ATI rage PCI kort i mina servrar. vad ska man med 3D kort i en server till??? drar bara en massa onödig ström.
Citat från: mrmozart skrivet 02 December, 2007, 13:01
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,GHz Socket LGA775, 8MB

Rätta mig om jag har fel men är inte dual core nästan overkill redan, kan burkarna egentligen göra nåt av fyra kärnor? Kärnorna styrs iof delvis av moderkortet men för att verkligen få ut kraften så behövs stöd hos applikationen? ...eller har jag fel?

på en desktop kan det tyckas vara overkill men på en server är det en helt annan sak. server applikationer har trådats hur länge som helst. låter helt rätt i min mening.
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Deras s.k. Quad modeller är väl bara PR grejer? Dvs inge äkta quad?

Jag skulle satsa på Seagate ist för WD diskar som har erkända problem. Jag har 7 Seagate hårddiskar, varav den äldsta är en gammal PATA som är nästan 8 år gammal, den lever på som vanligt i min server.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"