Öppna en redan öppnad session av program

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Öppna en redan öppnad session av program

Inlägg av Erikw »

Om ett CLI eller ett TUI program startas med systemet; hur öppnar jag då den sessionen av programmet? Vill inte starta programmet en gång till med en ny session utan den som startades med systemet. Det rör sig om torrent-klienten rTorrent. Skulle vara trevligt om den kunnde starta med systemet och man sedan kunnde öppna programmet.

Tacksam för hjälp. /Ballena
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Zhaozhou
Kontakt:

SV: Öppna en redan öppnad session av program

Inlägg av Zhaozhou »

Kolla in screen. (:
"screen -d -m -a -S SoMeShElL command" (:

sedan kan du gå till den igen med "screen -R SoMeShElL" (:
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Ska jag lägga till screen -dmaS rtorrent till Sessions eller behöver jag bara köra det en gång och sedan fungerar det alltid? Testade att första dmaS:a och sen skriva "screen ktorrent" men det vrkar som en ny session öppnades då :/
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ballena skrev: Ska jag lägga till screen -dmaS rtorrent till Sessions eller behöver jag bara köra det en gång och sedan fungerar det alltid? Testade att första dmaS:a och sen skriva "screen ktorrent" men det vrkar som en ny session öppnades då :/
Du lär använda "-r". Manualen har hyffsade exempel. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
guldis

Inlägg av guldis »

Jag använder
"screen -dmS namn" för att starta screen,
"screen -x namn" för att reattacha, riktigt smidigt eftersom -x gör att screen struntar fullständigt i om screenen är öppen någon annanstans. Perfekt över ssh alltså. Även riktigt smidigt när man behöver hjälp av nån polare som har konto på burken, med screen -x kan man ju ansluta flera gånger till samma screen.

Själv startar jag upp detta manuellt när jag startar datorn, än så länge.
tips för användande med rtorrent:
Kan bli konflikt mellan terminalkommandon och rtorrentkommandon när man kör screen, står om det i rtorrents userguide.
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentUserGuide
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

guldis skrev: [...]
Även riktigt smidigt när man behöver hjälp av nån polare som har konto på burken, med screen -x kan man ju ansluta flera gånger till samma screen.
[...]
++
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"