En ren ominstallation av ubuntu 7.10 [LÖST]

Rick

En ren ominstallation av ubuntu 7.10 [LÖST]

Inlägg av Rick »

Skulle behöva lite hjälp med en ren ominstallation av ubuntu 7.10, jag har haft lite strul med min zepto znote 3215w. skulle vara bra att någon skulle kunna skriva ganska utförligt, jag har tidigare hållt på med win xp och där kunde jag ominstallera men här är jag helt ny på linux så här behöver det stå ganska utförligt, jag har brännt ner en skiva med ubuntu 7.10 så ni vet det men vad ska jag göra för att få ordning på det, finns det några comandon man kan skriva i terminalen så det skötts atomatiskt eller?

Mvh rick
Senast redigerad av 1 Rick, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: EN REN OMINSTALLATION AV UBUNTU 7.10

Inlägg av Smygis »

Starta om datorn med skivan i.
Då den första startmenyn kommer upp (Start or install ubuntu) tar du och kollar nedre kanten av skärmen. Och kolla vilken av F-knapaprna du ska trycka för att ändra språk till svensk (tror det var F4 men jag är osäker).

Då det är gjort så tar du och trycker enter på starta eller installera ubuntu och efter att du startat installern (som kommer ligga på skrivbordet). Så följer du bara anvisningara och sedan är det klart. Installationen är en simpel peka-och-klicka procedur med en 6-8 simpla steg och om du undrar något under installationens gång så är det bara att rulla igång firefox och surfa in här på forumet och fråga.

Chilla lite med CapsLock också ;). Det blir inte så fint med bara stora bokstäver.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 1 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: En ren ominstallation av ubuntu 7.10

Inlägg av Ulsak »

en sak som du också ska ha koll på, det är att skivan är bränd i rätt hastighet och i ett bra program som verifierar bränningen...
( personlig erfarenhet av motsatsen.. :-[)
Rick

Inlägg av Rick »

Måste man inte radera ubuntu först, kan det inte bli fel om man lägger i ubuntu igen om det redan finns 1 på hårddisken??
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Rick skrev: Måste man inte radera ubuntu först, kan det inte bli fel om man lägger i ubuntu igen om det redan finns 1 på hårddisken??
... Nej.
Kom bara ihåg att göra en backup på alla dina viktiga filer.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Rick

Inlägg av Rick »

Det funkade ju jätte smidigt!
Allt funkar bra med datorn igen skönt!
Tack så mycket för hjälpen!
Mvh Rick
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"