Vilket språk kör du Ubuntu på?
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Vilket språk kör du Ubuntu på?
Vilket språk kör du din Ubuntu-installation på?
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
SV: Vilket språk kör du Ubuntu på?
Engelska (självklart?). Svenska känns lite konstigt/förvirrande.
När jag hade Windows körde jag alltid på svenska då det kändes mest naturligt där.
När jag hade Windows körde jag alltid på svenska då det kändes mest naturligt där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det går aldrig att översätta alla ord till motsvarande i ett annat språk.. vad gör du om du måste fråga en icke-svensk om hjälp? Klart man har engelska!
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Jag har "alltid" kört Windows på engelska, men när jag kom in i Ubuntusvängen bestämde jag mig för att prova på svenska (egentligen för att kunna vara med i översättarteamet, amerikan som jag är, men det har jag ju inte gjort någonting av), och med den adekvata nivån på översättningen som oftast är så går det riktigt bra... Inte tänker jag byta tillbaka nu i alla fall 

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Av den anledningen har jag för första gången ever fått köra ett OS på svenska nu, annars blir det för mkt strul i kontakten med kunderna som kör Ubuntu på svenska... Annars har jag alltid kört alla OS och app's på engelska - mitt XP (och programmen) jag kör under VBox är En-Us...rahmen skrev:Det går aldrig att översätta alla ord till motsvarande i ett annat språk.. vad gör du om du måste fråga en icke-svensk om hjälp? Klart man har engelska!
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- DeepThought
Svenska, så klart! När vi dessutom har en hårt arbetande översättare bland oss känns det ännu mer motiverat. Det kan hända att jag kör vissa program eller sessioner på engelska (tillfälligt) om jag behöver internationell hjälp, men annars kör jag så mycket som möjligt på svenska (även Battle for Wesnoth).
Tips: om man vill köra ett terminalkommando och istället få felmeddelandet på engelska (så lättare att söka efter det på internationella/engelskspråkiga sidor) kan man ändra en miljövariabel tillfälligt.
Jämför:
tar
Med:
LANG=en_GB.UTF-8 tar
För grafiska applikationer kan man vid inloggning välja engelska som språk (vid ett enstaka tillfälle), och jag vet faktiskt inte om det finns något lättare sätt att lösa det. Någon annan kanske vet?
Tips: om man vill köra ett terminalkommando och istället få felmeddelandet på engelska (så lättare att söka efter det på internationella/engelskspråkiga sidor) kan man ändra en miljövariabel tillfälligt.
Jämför:
tar
Med:
LANG=en_GB.UTF-8 tar
För grafiska applikationer kan man vid inloggning välja engelska som språk (vid ett enstaka tillfälle), och jag vet faktiskt inte om det finns något lättare sätt att lösa det. Någon annan kanske vet?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
Man kan göra på samma sätt med grafiska program, t.ex. "LANG=en_GB.UTF-8 gedit".
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag kör både engelska och svenska! Beror helt enkelt på vilken dator jag loggar in på. 

Jag har engelska på min stationära dator och svenska på min laptop. Vilket språk operativsystemet kör spelar mig ingen större roll, men det är helt klart lättare att hitta hjälp på engelska.

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Såklart man kör svenska ... man är ju svensk.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Svenska. Bra jobbat Daniel! 

- vulfgar
- ung forumnörd
Instämmer!DeepThought skrev: Svenska, så klart! När vi dessutom har en hårt arbetande översättare bland oss känns det ännu mer motiverat.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Me2vulfgar skrev:Instämmer!DeepThought skrev: Svenska, så klart! När vi dessutom har en hårt arbetande översättare bland oss känns det ännu mer motiverat.![]()
Käns lite taskigt att köra på eng när det fins folk som jobbat bara för att vi ska kunna få systemet på det egna språket.
- grepapär
- Utgåva: 8.04 Hardy LTS
svenska. 

-
Engelska här... känns bättre på något vis 

Engelska, för att jag aldrig använt något OS eller program överhuvudtaget på svenska så datortermer på svenska låter helt främmande i mina öron.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jag kör ju Ubuntu Studio (7.10) och den verkar vara på svengelska. Exempelvis System→Inställningar→Main Menu... och en massa annat i samma stil.
Man kan ju byta språk vid inloggningssidan, så det är väl bara att byta till engelska om man vill ha support från engelskspråkiga Ubuntuanvändare. Eller det kanske inte fungerar så? Har inte provat, faktiskt.
J.R.
Man kan ju byta språk vid inloggningssidan, så det är väl bara att byta till engelska om man vill ha support från engelskspråkiga Ubuntuanvändare. Eller det kanske inte fungerar så? Har inte provat, faktiskt.
J.R.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Gå in i System>administration>Språkstöd för att installera fullständigt språkstödJohnny Rosenberg skrev: Jag kör ju Ubuntu Studio (7.10) och den verkar vara på svengelska. Exempelvis System→Inställningar→Main Menu... och en massa annat i samma stil.
J.R.

- Dennis
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svenska!
/Må Väl!
/Må Väl!
Ubuntu Linux
Registered Linux User # 450012
Using Linux on & off seens 1993
----------------------------------------
Registered Linux User # 450012