farmfield skrev:
Aah, jag vill ha webcam med mic till min burk (+ kanske sälja) - nån som har förslag på någon som dom vet fungerar i Ubuntu?
Sedan, vilka program kan Ekiga kommunicera emot i windows? (päron + son sitter på Windoze)
Har nån fått igång video med Skype betan?
seven8nine: vad händer om du har kamerna ikopplad när du startar datorn? får du någon indikering på att systemet försöker kontakta den?
vad ger kommandot lsusb i en terminal?
och vad får du om du kör
sudo tail -f /var/log/messages
i en terminal och försöker plugga ur den, vänta någon minut och plugga i den igen?
vad gäller resten av frågorna:
på a) svarar jag att min Logitech Quickcam i alla fall i nyaste Ubuntu funkar utmärkt med Kopete i alla fall ... Camorama måste man tydligen återigen mecka med extra plugins för att få den att färgjustera men i Kopete funkar det ... det är dock förstås ett kde-program
på b) svarar jag att tydligen det mesta som stjöder protokollet ... från deras FAQ
---
1.1.4. What is it compatible with?
Ekiga is compatible with any software, device or router supporting SIP or H.323. It includes SwissVoice, CISCO, SNOM, ... IP Phones, but also software like Windows Messenger, Netmeeting, SJPhone, Eyebeam, X-Lite, ... or also the Asterisk popular IPBX, as well as any other commercial or Open Source IPBX. Ekiga is not compatible with Skype and will never be as long as their protocol will stay proprietary. We do not think using closed protocols for communications is a good thing.
---
http://ekiga.org/index.php?rub=3&pos=0& ... html#AEN21
och på c) har inte testat