Fråga om fläkt [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Fråga om fläkt [LÖST]

Inlägg av Zazza »

Hej!

Det här har inte något med Ubuntu att göra men jag chansar iaf. Min dator har varit väldigt högljudd en tid och nu har jag skaffat mig en ny fläkt. En sådan här för att vara exakt:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312473

Fläkten sitter nu i och efter att startat datorn så vet jag att den iaf fungerar. Det stora "men":et i detta är dock att datorn inte startar som den ska. Det vanliga "pipet" hörs inte då datorn startas och skärmen känner inte av någon signal från grafikkortet. Jag har kollat minnena och grafikkortet säkert 1000 gånger nu (känns det iaf som) och allt sitter som det ska.

Det jag undrar över är följande: på min gamla fläkt satt det en kontakt med fyra små hål i, alltså för fyra piggar. Likadant är det i moderkortet som är ett ASUS PSPL2 från förra året. I den nya fläkten däremot är det kontakt med tre hål i. Denna passar dock eftersom de två små "plasthållarna" bara omfattar tre av piggarna på moderkortet. Knepig förklaring, men jag tror ni förstår ungefär vad jag menar. Så frågan är om det har någon betydelse hur kontakten ser ut på fläkten i det här läget eller om något i min dator plötsligt gått sönder efter pillet med att sätta i den nya fläkten?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Fråga om fläkt

Inlägg av farmfield »

Det kan vara en säkerhetsfuktion på moderkortet som gör att datorn vägrar starta om den inte känner av en fläkt på CPU-fläkt kontakten (vilket jag tror den 4'e strömpiggen är till för på cpu-fläktarna) - så det kan helt enkelt vara så at6t ditt moderkort tror din fläkt pajat & därför vägrar dra igång datorn för att skydda CPU'n...

Lösning? Jag har dessvärre ingen men kolla på fabrikantens hemsida, faq, sök på moderkortsnamnet på google o.s.v...
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Vi provar, tack! :)
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Den där funktionen borde gå att avaktivera i bios.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Om du har den gamla fläkten kvar så kunde du tillfälligt sätta tillbaka den och kolla om allt blir normalt igen.  Annars så har det blivit något fel.  :-\
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Det har löst sig nu. Tack alla som engagerat sig. Problemet var patetiskt enkelt och fick mig att rodna som en tomat. Jag hade helt enkelt glömt kabeln till den extra strömmatningen till CPU:n. Så klart datorn inte startar utan CPU! Verkar som att tekniken sprungit ifrån mig lite eftersom jag inte ens tänkte på den där lilla kabelstumpen. :)
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Zazza skrev: Det har löst sig nu. Tack alla som engagerat sig. Problemet var patetiskt enkelt och fick mig att rodna som en tomat. Jag hade helt enkelt glömt kabeln till den extra strömmatningen till CPU:n. Så klart datorn inte startar utan CPU! Verkar som att tekniken sprungit ifrån mig lite eftersom jag inte ens tänkte på den där lilla kabelstumpen. :)
Alla gör vi små misstag. Inte minst jag. Kul att det löste sig  ;D
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Bra att det löste sig :)
Blev den nåt tystare då?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Zazza skrev: Det har löst sig nu. Tack alla som engagerat sig. Problemet var patetiskt enkelt och fick mig att rodna som en tomat. Jag hade helt enkelt glömt kabeln till den extra strömmatningen till CPU:n. Så klart datorn inte startar utan CPU! Verkar som att tekniken sprungit ifrån mig lite eftersom jag inte ens tänkte på den där lilla kabelstumpen. :)
He he, en klassiker... :)
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

SV: Fråga om fläkt [LÖST]

Inlägg av Zazza »

nicefinger: tja, problemet med min förra fläkt var att nog var ett kullager i den (eller nåt) som pajat för när CPU:n blev varmare så spann fläkten på som en liten tok och lät därefter. Så ja, datorn är tystare och har ett mycket stabilare fläktljud. Dock så har jag inte kopplat in fan mate:n så fläkten går på full speed så det är ju klart att det låter lite. Ska försöka koppla in den nu när jag vet att allt funkar och testa lite.

Dessutom har jag en chassi-fläkt som antagligen förstör en del av det hela för den är billig och inte särskilt diskret. Så den ska jag nog också försöka byta ut.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"