Nytt utseende/struktur för ubuntu-se.org är på väg. Ã…sikter?
- Retardedpope
Sedan en tid tillbaka har vi moderatorer diskuterat en förändring av ubuntu-se.org. Meningen är att vi ska likna ubuntu.com mer och att det ska bli lättare att hitta till Ubuntu Sveriges olika delar. Sebastean har tagit fram ett förslag, som jag tänkte att ni kanske skulle vara intresserade av att ta del av. Sen får ni gärna komma med åsikter och konstruktiv kritik.
Egentligen är det två förslag, eftersom att vi var oense om ifall vi skulle ha "linux for human beings"-rutan eller inte.
Utan: http://sebastean.se/ubuntuHTMLskiss/index.html
Med: http://sebastean.se/ubuntuHTMLskiss/index2.html
Jag tyckte att förslaget med "rutan" gjorde sidan snyggare och att den tillförde direkt-länkar till de mest använda delarna på sidan. Dessutomblev sidan mer lik ubuntu.com's sida. Därför propagerade jag för förslaget med "rutan". Sebastean och ozamozi tyckte inte att rutan tillförde något och att den bara var ivägen, så därför propagerade de för förslaget utan "rutan".
Så nu skulle jag vilja ha era åsikter om den här förändringen av ubuntu-se.org och sen skulle jag gärna vilja veta om ni är för eller emot "rutan".
Slutligen, så vill jag att ni ska vara medvetna om att det kan/kommer dröja innan vi uppdaterar ubuntu-se.org med det här nya utseendet.
Egentligen är det två förslag, eftersom att vi var oense om ifall vi skulle ha "linux for human beings"-rutan eller inte.
Utan: http://sebastean.se/ubuntuHTMLskiss/index.html
Med: http://sebastean.se/ubuntuHTMLskiss/index2.html
Jag tyckte att förslaget med "rutan" gjorde sidan snyggare och att den tillförde direkt-länkar till de mest använda delarna på sidan. Dessutomblev sidan mer lik ubuntu.com's sida. Därför propagerade jag för förslaget med "rutan". Sebastean och ozamozi tyckte inte att rutan tillförde något och att den bara var ivägen, så därför propagerade de för förslaget utan "rutan".
Så nu skulle jag vilja ha era åsikter om den här förändringen av ubuntu-se.org och sen skulle jag gärna vilja veta om ni är för eller emot "rutan".
Slutligen, så vill jag att ni ska vara medvetna om att det kan/kommer dröja innan vi uppdaterar ubuntu-se.org med det här nya utseendet.
- XeonMasta
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ser bra ut.
Jag tycker rutan var helt ok. Bara det att killen i supportmic inte såg "helt 100 ut".
Mycket fint annars.
Jag tycker rutan var helt ok. Bara det att killen i supportmic inte såg "helt 100 ut".
Mycket fint annars.
â€Abake babonani bayophine babonani phutiâ€
â€those of us who have truly seen each other will surely see each other againâ€
tycker det ser riktigt snyggt ut.
om det är meningen att den ska likna Ubuntu.com så ha rutan.
annars tycker jag inte den ska vara där tilför inte så mycket.
länkar finns ju i flikarna.
om det är meningen att den ska likna Ubuntu.com så ha rutan.
annars tycker jag inte den ska vara där tilför inte så mycket.
länkar finns ju i flikarna.
// PsyDonia
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag tycker det ser ricktigt bra ut med rutan, det blev på nått sett lite trevligare 

Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Med "Killen i rutan" ser det trevligare ut men det är kanske bättre att vara utan och visa att man är inte ubuntu.com utan en "underavdelning" eller lokalavdelning. Människors förväntningar blir kanske mera rätt då.
Jag tror att det blir lättare för nya att hänga med var man är när man håller på och klickar sig fram i alla länkar. Vad säger ubuntu.com om det ifall man tar med rutan?
Jag tror att det blir lättare för nya att hänga med var man är när man håller på och klickar sig fram i alla länkar. Vad säger ubuntu.com om det ifall man tar med rutan?
Själv gillar jag den som rubriceras som "utan"
Varför? enkelt och stilrent.
Jag föredrar information framför bilder, vill jag se bilder så hoppas jag att det finns ett bildarkiv (screenshots)
Även dem "med" är inte fel då den liknar den officiella sidan lite mer.
Varför? enkelt och stilrent.
Jag föredrar information framför bilder, vill jag se bilder så hoppas jag att det finns ett bildarkiv (screenshots)
Även dem "med" är inte fel då den liknar den officiella sidan lite mer.
Snyggt. Bra att det liknar mer den officiella sidan.
Jag gillar bäst varianten utan rutan.
Jag gillar bäst varianten utan rutan.
[quote="Retardedpope"]Slutligen, så vill jag att ni ska vara medvetna om att det kan/kommer dröja innan vi uppdaterar ubuntu-se.org med det här nya utseendet.[/quote]
Skissen gjorde jag för att Retardedpope är på gång att fräscha upp wikin och då tankar om sajtens framtida utseende kan påverka wikins utformning en del.
Jag har nu lämnat över detta till vår webbansvarige ozamosi och vill påpeka att detta inte är något färdigt utan behöver tid för eftertanke och vidareutveckling och slutligen programmering.
Vad gäller att ha en snabbmeny som ubuntu.com så är det intressant och viktigt att få höra allas synpunkter, men jag vill att det slutligen är ozamosi som avgör detta efter vad han tror är bäst för sajten då han har ansvaret att sätta sig in och se till helheten och har erfarenhet av hemsidesstruktur..
Att sajten fräschas upp kan dröja länge.. men det kommer..
Om någon här i vår gemenskap har erfarenhet kring att bygga webbplatser och vill bidra så hör gärna av dej till mej eller ozamosi..
Skissen gjorde jag för att Retardedpope är på gång att fräscha upp wikin och då tankar om sajtens framtida utseende kan påverka wikins utformning en del.
Jag har nu lämnat över detta till vår webbansvarige ozamosi och vill påpeka att detta inte är något färdigt utan behöver tid för eftertanke och vidareutveckling och slutligen programmering.
Vad gäller att ha en snabbmeny som ubuntu.com så är det intressant och viktigt att få höra allas synpunkter, men jag vill att det slutligen är ozamosi som avgör detta efter vad han tror är bäst för sajten då han har ansvaret att sätta sig in och se till helheten och har erfarenhet av hemsidesstruktur..
Att sajten fräschas upp kan dröja länge.. men det kommer..

Om någon här i vår gemenskap har erfarenhet kring att bygga webbplatser och vill bidra så hör gärna av dej till mej eller ozamosi..
- Retardedpope
Det verkar vara 50% för och 50% mot... 

jag tycker rutan ser mycket proffsig ut, dock lkänns det lite stelt...
Måste bara fråga får ni "stjäla" bilderna ifrån Ubuntus officiella sida?
- Retardedpope
Adam4444: Vi är ju ett officiellt LoCo (Local Community), så det utgår jag ifrån. Annars är det ju väldigt konstigt...
[quote="Adam4444"]Måste bara fråga får ni "stjäla" bilderna ifrån Ubuntus officiella sida?[/quote]
Innan vi använder någon av den grafik som finns på ubuntu.com måste vi be om canonicals tillstånd, förutom logan som vi som LoCo (lokal gemenskap) direkt har tillstånd att använda.
Innan vi använder någon av den grafik som finns på ubuntu.com måste vi be om canonicals tillstånd, förutom logan som vi som LoCo (lokal gemenskap) direkt har tillstånd att använda.
Okej. Då vet jag.
[quote="Adam4444"]Okej. Då vet jag.[/quote]
Bra synpunkt förresten.
Bra synpunkt förresten.
Jag tycker att versionen med rutan är bäst, inte estetiskt (då är den utan bäst) utan för att den ger en enklare och snabbare navigering för alla typer av användare.
- Retardedpope
Äntligen en övervikt av röster för "rutan". 

- XeonMasta
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
[quote="Håkan"]Tycker att sidan med känns bäst men kan vara förvillande lik originalet så någon form av försvenskning kanske behövs. Sidan utan känns lite väl avskalad. Är förmodligen bara en vanesak. Slutsatsen blir att min röst hamnar på sidan med.
//Håkan[/quote]
Om man är ny på sidan så kan det vara skönt att kunna luta sig mot rutan och ha den som en hjälpande hand. Eller nått.
//Håkan[/quote]
Om man är ny på sidan så kan det vara skönt att kunna luta sig mot rutan och ha den som en hjälpande hand. Eller nått.

â€Abake babonani bayophine babonani phutiâ€
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
sidan med tycker jag blir bra.