Återställa Ubuntu? [LÖST]

Arkenklo

Återställa Ubuntu? [LÖST]

Inlägg av Arkenklo »

Min fråga är om det går, på ett enkelt sätt, återställa Ubuntu 7.10 helt, dvs i samma skick som när det är frächt installerat? Har lekt lite med diverse kommandon i terminal, med följd att jag har tvingats installera om cirka 4 gånger på en tredagarsperiod. Går det att spara en "avbild", likt Vbox? Vore perfekt;D. Svara snabbt e ni snälla, annars måste jag installera om en gång till snart  ;)
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Återställa Ubuntu?

Inlägg av mcNisse »

Om du har lika mycket disk ledigt som hela root-partitionen kan du kopiera undan en kopia med dd. Om du mot förmodan har det gör du så här.

Starta datort från liveCD.

sudo dd if=/dev/RootPartitionen of=DinKopia..

Återskapning går till på samma sätt bara att byta argumenten.

sudo dd if=DinKopia of=/dev/RootPartitionen
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

dd är förmodligen enklast, men tar mycket utrymme.
själv så använder jag partimage, som finns i förråden.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Arkenklo skrev: Min fråga är om det går, på ett enkelt sätt, återställa Ubuntu 7.10 helt, dvs i samma skick som när det är frächt installerat? Har lekt lite med diverse kommandon i terminal, med följd att jag har tvingats installera om cirka 4 gånger på en tredagarsperiod. Går det att spara en "avbild", likt Vbox? Vore perfekt;D. Svara snabbt e ni snälla, annars måste jag installera om en gång till snart  ;)
Du kan ta en back-up på systemet när du har gjort installationen. När du sedan vill återställa det så lägger du tillbaks back-up:en.
Dock kommer ju program som du installerat efter att du gjorde en back-up att försvinna i och med tillbakaläggandet.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Arkenklo

Inlägg av Arkenklo »

Jäklar, det gick fort!  ;D ;D ;D
JO,
Jag har Ubuntus root på en 320a, men använder bara kanske 10 gig tops, kan nog undvara en 250 gigs hdd, räcker det isåfall?
Ska kolla partimage, tack för tipset
Edit: Hittar inte "partimage" i förrådet, vad ska jag söka på?
Senast redigerad av 1 Arkenklo, redigerad totalt 28 gånger.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Arkenklo skrev: Jag har Ubuntus root på en 320a, men använder bara kanske 10 gig tops, kan nog undvara en 250 gigs, räcker det isåfall?
Har du /home på en egen partition?
Om ej, så kommer du vid en ev. tillbakaläggning av back-up:en att förlora alla filer du sparat efter back-up-tagningen.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Arkenklo

Inlägg av Arkenklo »

Nej, jag har allt på en partion. Men det är inget större prob, bara kopierar allt till en annan hårddisk. Men måste jag har 320 gigs ledigt utrymme att kopiera den till, elelr tar det bara så mycket plats som det "är"?

Update: Hittade att kopian atr lika mycket plats som det kopiade är totalt (för er som undrar  :) ). Sökte på partimage, och hittade hemsidan, ska testa =) Men, tillbaka till orginalfrågan, det finns alltså inget sätt att ställa tillbaka ubuntu, man måste installera om?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

Edit: Hittar inte "partimage" i förrådet, vad ska jag söka på?
aktivera universe-förrådet och sök på partimage.

edit: ändrade multiverse till universe.
Senast redigerad av 1 ThinLizzy, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:D
Arkenklo skriver:
Men, tillbaka till orginalfrågan, det finns alltså inget sätt att ställa tillbaka ubuntu, man måste installera om?

Jag må vara ute och cykla nu, jag hade hoppats på att några, mer insatta personer än vad jag är, skulle ha svarat dig tills nu, men jag dristar mig till att göra ett inlägg -det må vara hänt, som sagt, att jag är fel ute, - men det tarvar nog att du kollar upp mina förslag . . . .  ;D  Googla på mina förslag, t.ex..

Det skall ju finnas en möjlighet till att göra OEM-installationer av Ubuntu. Har du sett det?
Där bör väl en del kunna vara ett svar?

I Ubuntus programförråd finns ett annat program som heter aptoncd. .
Gissningsvis är också detta ett lämpligt svar på din fråga. Med ett annat upplägg än föregående tips, iofs..

AptonCd har jag själv använt mig av och är nöjd.

Med detta program får du automatiskt in alla installationer gjorda via Synaptic, apt-get, aptitude etc.. Du slipper därmed göra om programinstalltioner från tidigare installationer, den vägen, installerade program m.m.. Du sparar ner befintlig konfiguration till en ISO-bild/fil, bränner ut den på skiva, använder skivan när du gjort en nyinstallation och sedan, med skivan, väljer du ut det du vill ha åter till den nya installationen.

Kravet, som nämnts, är att förra installationen gjordes via ett av de tre alternativen för installation. apt-get, aptitude eller Synaptic. (Därav programnamnet  apt on CD )

Gäller Ubuntu. Kubuntu o liknande, har kanske lite andra uttryck, men principen bör vara densamma . . . .

Jag är inte klar över huruvida detta (dessa två) förslag gör det du söker, men klart är, att ALLT skall du inte behöva göra om, när du tar hjälp av dessa alternativ.

Förhoppningsvis kommer du att få fler råd och (bättre, förhoppningsvis  ::) ) förslag till dåd.

Jag håller tummarna för dig.

Hälsningar

Broder Tuck
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 28 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

???  ???
*kliar mig i huvudet*  ;D
googlade lite snabbt på partimage ...
och fick upp den här sidan ...
http://blog.taragana.com/index.php/arch ... native/sv/

uj ...

ändring:
aha ... den var visst automat-maskinöversatt ...
lämnar länken i alla fall - om någon vill få sig ett gott skratt ...

jag själv har alltid kört med g4u (http://www.feyrer.de/g4u/ ; netbsd-baserad) men om partimage dessutom kan både bortse från oanvända delar av disken och finns med i förråden är ju valet antagligen givet :)

tillägg:
:( - den (=partimage) har dock dessvärre inte stöd för FreeBSDs filsystemsformat :( ...
nåja, för att backa upp Kubuntu-delen går det väl ändå ...
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 28 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D,,

Den du, alatariel, var sannerligen en skrämselhicka . . . .    ;D  ;D  ;D  ;D

Något för Daniel Nylander att vårda . . .  8) ;) ;D

Nåja, programmet kan ju vara suveränt bra, iofs., om än den som översatt sidan
kanske bättre hade kommit till sin rätt i något annat sammanhang.

För egen del kom jag att tänka på pishing-attackerna mot Nordeabankens kunder för något år sedan.
Det förmodade brevet från Nordea hade väl en liknande översättning (Svenska) och flera kunder klickade ändå . . . .  :-\

Tack för tipset. Det var häftigt.    ;D  ;D  ;D

Ursäkta Arkenklo, att jag gjorde en utsvävning i din tråd . . .  ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Arkenklo

Inlägg av Arkenklo »

Tack för tipsen allihopa! Jag ska kolla vad som händer med aptoncd, systemet är så förstört redan så jag måste nog installera om ändå  ;D men om det funkar är det väl bra. Återkommer med huruvida datorn exploderade eller inte!

Aptoncd funkade inte av nån anledning, tar nog o installerar om sk*ten istället ;D. Annars var det exakt vad jag letade efter, synd bara att jag redan har fipplat sönder datorn ;D. Tack så hemskt mycket för hjälpen, det har gjort så att ja funnit andra grejer jag letat efter ett bra tag as well ;)

I'll be back!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Lycka till.

Ser det  hemskt ut, så är det nog rätt att göra om allt och, förhoppningsvis, det mesta rätt.  ;)  ;)  ;)

Jag hade stora problem med min installation i somras. Åtskilliga gånger tvingades jag till nyinstallationer med ty åtföljande programinstallationer och allt sådant. Tidsödande. Trist.

Efter många sådana rensningar kom jag underfund om att orsaken till mina problem sannolikt låg i en installation av ett enstaka tillägg som jag kontinuerligt bar med mig, från installation till installation. Förmodligen via aptoncd, i mitt fall.

Kontenta:

Precis som med vanlig backup, så är det viktigt att man -oavsett val av hjälpmedel, aptoncd, partimage, OEM-spegling, att välja en rätt tidpunkt för att spara sin konfiguration. När allt är nytt och basen man valt, känns rätt. Spara.

I takt med att man förändrar systemet, gör man nya ISO-filer av det som uppdaterats. Likartat filnamn, kanske med datumtillägg.

Den dag man haft otur och fått något som inte längre lirar som det skall, är det skönt att kunna välja en sparad konfiguration från en tidpunkt man vet att allt var som det skulle vara.

(Jag kör Sbackup på motsvarande sätt (finns även det i Synaptic)).

Då kan det vara läge att bränna skivan med en tidigare sparad ISO-fil och köra om.

Fördelen med Linux är ju också, att så länge man håller sig till (i vårt fall, Ubuntus programutbud) verifierade program, slipper vi den typ av konflikter som gärna uppstår i M$-produkter, där användaren ohämmat kan och får ladda ned vad som helst, var som helst ifrån.

Eventuella konflikter med redan installerade program kan då orsaka systemfall i win-systemet.

I Linux talar systemet om när man riskerar konflikter mellan program. Valet blir då användarens, vilket av alternativen man skall använda. Systemet tvingar fram ett avgörande för bara ett av valen.

Helt klart en stor styrka för Linux.

Att man sedan kan installera tillägg som kanske inte är helt ok för den egna konfigurationen i övrigt, kan ändock bli ett problem. Så hade nog jag det. Men nu är det fixat. (Vad det var, är jag osäker på . .  :-\ ).

Ha det gott, lycka till.
Arkenklo

Inlägg av Arkenklo »

Tack för dessa tankvärda ord, Broder.

Först och främst, förlåt för att jag har låtit er vänta, har glömt bort tråden då allt "bara funkat" (:D), men hur som helst, jag inte allerade om ubuntu från grunden, och det funkar (i princip) perfekt, och jag har nu skapat en backup till min programvara med hjälp av aptoncd, som säkerhet tills nästa gång. Men det jag ville komma till är att datorn funkar och den kommer fortsätta med det tack vare er  ;)

STORT tack till all hjälp!!!1! ;D

Ehmm, jo mod? Du kan ändra till [LÖST] nu, tack så mycket.
Senast redigerad av 1 Arkenklo, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"