Mini-Ubuntu för gamla och trötta datorer?
Mini-Ubuntu för gamla och trötta datorer?
Hej!
Jag en gammal dator i "garderoben", 500Mhz och 1GB internminne. Kommer det då att bli seeeeegt som tusen med senaste Ubunbtu? Eller finns det någonstans en mini-Ubuntu?
Jag har kikat lite på DSL(Damn Small Linux http://www.damnsmalllinux.org/) där systemkraven är minst en 486:a med 16MB i internminnne!! Visserligen ganska trevlig dist. Men efter att testat Ubuntu ett tag så gillar jag U skarpt. Dessutom har jag fått mycket hjälp(och snabb) på mina(kanske lite dumma) nybörjarfrågor på detta forum.
/Thomas
ps det dyker säkert upp fler frågor ds
Jag en gammal dator i "garderoben", 500Mhz och 1GB internminne. Kommer det då att bli seeeeegt som tusen med senaste Ubunbtu? Eller finns det någonstans en mini-Ubuntu?
Jag har kikat lite på DSL(Damn Small Linux http://www.damnsmalllinux.org/) där systemkraven är minst en 486:a med 16MB i internminnne!! Visserligen ganska trevlig dist. Men efter att testat Ubuntu ett tag så gillar jag U skarpt. Dessutom har jag fått mycket hjälp(och snabb) på mina(kanske lite dumma) nybörjarfrågor på detta forum.
/Thomas
ps det dyker säkert upp fler frågor ds
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Mini-Ubuntu för gamla och trötta datorer?
Det finns ju Ubuntu JeOS, se den här tråden. Men det innehåller inget grafiskt gränssnitt om jag har förstått saken rätt.
Annars så finns ju Xubuntu som kräver mindre resursen än Ubuntu och Kubuntu, testa och se! Men en sådan maskin fungerar ju i alla fall utmärkt som server.
Annars så finns ju Xubuntu som kräver mindre resursen än Ubuntu och Kubuntu, testa och se! Men en sådan maskin fungerar ju i alla fall utmärkt som server.
Xubuntu kan gå. Har kört den på 400mhz med 192 mb minne. OBS. Liveskivan kräver mera minne. Går fortare installerad. 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Har du en 1GB i den där lär vanliga ubuntu flyta på rätt bra.
Rättelse: ang. mitt indägg.
Systemkrav
Xubuntu finns för PC miljö, 32 samt 64 bitar
CDn behöver 128 MB RAM för att köras, 192MB RAM för installation. En standardinstallation behöver minst 1.5 GB ledigt hårddiskutrymme.
Systemkrav
Xubuntu finns för PC miljö, 32 samt 64 bitar
CDn behöver 128 MB RAM för att köras, 192MB RAM för installation. En standardinstallation behöver minst 1.5 GB ledigt hårddiskutrymme.
Skillnaden mellan XUbuntu och Ubuntu? Bara mindre pgm att tillgå, eller?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Xubuntu använder skrivbordsmiljön XFCE istället för Gnome. Den har andra (mindre resurskrävande) program installerade som standard, men man kan fortfarande lägga till alla vanliga program om man saknar något.
Jag drog in http://myah.org/ på den bärbara datorn för att testa lite och det var bra mycket mer fart i det än xubuntu.
Jag kör UBUNTU 7.04 på en gammal PACKARD BELL Pentium2 450MHz och 375MB minne från 1998... fungerar bra förutom att datorn varnar vid uppstart att mitt BIOS är äldre än år 2000... (Jag har inte uppdaterat denna dator ännu till 7.10. Jag började med 5.04, men körde redan REDHAT 5 i slutet av 90-talet på den...)
Bara riktigt minneskrävande program kan vara lite seg och ibland kraschar dom, tex OPERA. Men jag kör SKYPE, PIDGIN, THUNDERBIRD, FIREFOX mm samtidigt utan problem!
Se dock till att använda ALTERNATIVE CD när du installerar...
Bara riktigt minneskrävande program kan vara lite seg och ibland kraschar dom, tex OPERA. Men jag kör SKYPE, PIDGIN, THUNDERBIRD, FIREFOX mm samtidigt utan problem!
Se dock till att använda ALTERNATIVE CD när du installerar...
Ubuntu 6.06 på Mac PowerBook G4 samt Pentium 2 @ 450MHz.
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!