/swap?? Hur kan jag använda växlingsutrymmet?

Användarvisningsbild
8301

/swap?? Hur kan jag använda växlingsutrymmet?

Inlägg av 8301 »

Jag sitter och tittar på min systemövervakare och ser att 250 mb ram av 512  upptas av ubuntu när jag inte kör något (förutom compiz och AWN) medan swap bara tar upp 33 mb av 1000 vad är swap bra för???

När jag skulle partitionera hårddisken fick jag som råd att jag skall ha åtminstone ha lika mycket swap som ram på en del andra sidor stod det att jag skulle ha som tumregel att att ha dubbelt så mycket.

ovis som man  ::) är när man ger sig på linux för första gången så chansar man inte.

Dubbelt upp blev det en i början på hårddisken och en före /home.

Men frågan återkommer Vad använder jag /swap till och hur kan jag använda minnet på bästa sätt???
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: /swap?? Hur kan jag använda växlingsutrymmet?

Inlägg av Hund »

Swap (sekundärminnet) var mer till nytta förr när RAM-minnen (primärminnet) kostade skjortan, idag är RAM-minnen billiga så Swap behövs oftast inte.
Swap är en slags utökning av RAM-minnet, om man har dåligt med primärminne kan man dra nytta av sekundärminnet.

Det där med att man ska ha dubbelt så mycket Swap som RAM etc är bara baserat på okunskap.

Nu finns det säkerligen någon annan här som kan förklara på ett mer profesionellt och snyggare sätt än jag, men jag hoppas att jag gjorde dig mer förstådd om saken? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
silfer

Inlägg av silfer »

det är som hund skriver.. men det är fortfarande värt att ha efterssom ubuntu kan dumpa saker som inte används i swapen istället för att låta det ligga i ram minnet.. om du t.ex. spelar ett spel som behöver en massa ram så kan det vara bra om metacity och andra apps ligger i sekundärminnet för du använder ju inte dom för tillfället endå
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Vad jag har läst så gillade 2.4 kärnan att ha swapen dubbelt så stor som ramen, om detta är båg eller inte låter jag någon annan svara på.

Själv kör jag 2gb ram och 2gb swap, och ja, jag kommer nog aldrig ens behöva använda en bråkdel av min swap men har man plats över så skadar det inte att ha en liten större swap.
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

swap används mycket riktigt då allt ramminne är använt. operativet flyttar då ner det som inte används på länge och frigör därmed ram för andra program. eftersom swap ligger på en hårddisk är det flera gånger saktare än ram. precis som påpekats tidigare används det inte så mycket längre när ram är billigt och sällan är fullt.

Nu är det så att linux inte swapar i onödan som ett visst annat operativ. blir lika förbannad varje gång som jag ser i windows att jag har 1.5 GB fritt ram och lik förbannat swapas 700 MB. vansinne. varför flytta data till ett långsammare media när man inte måste?!

Har varit administratör för ett antal servrar sedan 2004 och har ALDRIG sett dem använda swap. brukar ha en partition som är lika med ram. och regeln var väl förut 1.5*ram.
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Använder man hibernate-funktionen så måste växlingsfilen vara minst lika stor som primärminnet. Men det är nog enda gången jag har varit i behov av en så stor växlingsfil.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

Kan man ändra storlek på swapfilen hur som helst eller kan man bara göra det vid installationstillfället?

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Du kan installera gparted (genom att skriva apt:gparted i adressraden i firefox, eller synaptic) därefter får du ett program kallat "partitionshanterare" (har jag för mig), som kan göra sådant. Har du / och swap på samma hårddisk så funkar inte det, utan du måsta använda en liveskiva, där finns partitionseditorn redan med i menyerna (system - administration om jag inte missminner mig). 
More Mekaniserad at http://blippe.se.
marko

Inlägg av marko »

Mekaniserad Apelsin skrev: Du kan installera gparted (genom att skriva apt:gparted i adressraden i firefox, eller synaptic) därefter får du ett program kallat "partitionshanterare" (har jag för mig), som kan göra sådant. Har du / och swap på samma hårddisk så funkar inte det, utan du måsta använda en liveskiva, där finns partitionseditorn redan med i menyerna (system - administration om jag inte missminner mig). 
När man använder gparted i ubuntun, så har den en del buggar.
1 den vill stänga ner sig i tid o otid. ofta efter att den utfört en åtgärd...
2 den visar använt utrymme fel ofta.

Ville bara poängtera det, så man inte står där o grubblar över att nypartitonerad disk visar 33% använt utrymme ;)
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

Tack, tänkte bara om det var lika enkelt som det är med Partition Magic för Windows men det var det tydligen inte. Där är det bara att minska befintligt utrymme på en partition sen öka detta på en annan, klicka accept sen startar datorn om, sen är det klart.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
silfer

Inlägg av silfer »

hm... kan man tvinga in ubuntu i swap om man till exempel vill köra en counterstrike server som båda kan dra väldigt mycket ram och i bland väldigt lite? det tar ju ändå en liten stund att fylla swappen...
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

silfer skrev: hm... kan man tvinga in ubuntu i swap om man till exempel vill köra en counterstrike server som båda kan dra väldigt mycket ram och i bland väldigt lite? det tar ju ändå en liten stund att fylla swappen...
Det hade varit riktigt bra om man kunde bestämma vart vissa program skulle lägga sig.

Beroende hur snabbt man vill att dom ska agera. Vissa saker som man behöver snabbare ligger i RAM och sen saker som inte spelar någon roll hur segt det går tex uppdateraren!! kan ligga på /swap
Senast redigerad av 1 8301, redigerad totalt 26 gånger.
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
silfer

Inlägg av silfer »

precis, även andra saker som ljud uppspelning program, bittorrent clienter etc etc
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

8301 skrev: Det hade varit riktigt bra om man kunde bestämma vart vissa program skulle lägga sig.

Beroende hur snabbt man vill att dom ska agera. Vissa saker som man behöver snabbare ligger i RAM och sen saker som inte spelar någon roll hur segt det går tex uppdateraren!! kan ligga på /swap
Om du tycker att ett visst program inte är lika viktigt som alla andra så
talar du om det för linux genom att ändra det programmets så kallade
"nice"-värde. Det gör man med kommandot renice eller bara nice om
man sätter värdet från början.

Ett högre nice-värde gör att programmet får mindre processortid än vad
andra program får.
silfer

Inlägg av silfer »

DrKonservburk skrev:
8301 skrev: Det hade varit riktigt bra om man kunde bestämma vart vissa program skulle lägga sig.

Om du tycker att ett visst program inte är lika viktigt som alla andra så
talar du om det för linux genom att ändra det programmets så kallade
"nice"-värde. Det gör man med kommandot renice eller bara nice om
man sätter värdet från början.

Ett högre nice-värde gör att programmet får mindre processortid än vad
andra program får.
jag visste redan om hur man ändrar nice värde men de program jag vill ha i swap drar ändå inte så mycket processorkraft...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

silfer skrev: jag visste redan om hur man ändrar nice värde men de program jag vill ha i swap drar ändå inte så mycket processorkraft...
Du försöker vara smartare än linux om du säger att du vill ha ett speciellt
program i swap.  Linux försöker redan optimera vad som hamnar där.  Om
du talar om att ett program är mindre viktigt genom att ge det ett högt
nice-värde så är det större chans att det hamnar i swap än att ett program
med ett lägre nice-värde gör det.  Men så länge som det vanliga ram-minnet
inte är fullt så är det bättre att inget hamnar i swap.
silfer

Inlägg av silfer »

okej, man lär sig något nytt varje dag! tack
Seven8nine

Inlägg av Seven8nine »

Jag la just märke till samma sak; att min swapfil inte används... Det gjorde mig lite orolig eftersom windows som jag annars använt alltid använder en stor del av swaputrymmet.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Om belastningen på primärminnet är låg så ska inte växlingsfilen användas. Att den används ändå i Windows är bara dåligt.
Seven8nine

Inlägg av Seven8nine »

BrigTSD skrev: Om belastningen på primärminnet är låg så ska inte växlingsfilen användas. Att den används ändå i Windows är bara dåligt.
Hmm... Jo den brukar användas... Så därför trodde jag att det var nåt fel på Ubuntu... =)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"