Strul med open arena...

För spelentusiaster !
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Strul med open arena...

Inlägg av ehnar »

Jag har inte kommit så långt i mitt spelande, bara till open arena, skoj :)

Jag har dock problemet att efter en stund händer låser sig spelet...

Det blir en liten skärm, jag kan inte göra något mer än trycka på ctrl +alt + backspace för att starta om GUI. Vet inte vad felet är men är väl antagligen något grafik tjafs... syns till vänster vad jag har för grafikkort. Går det att komma runt detta eller är det något som man får leva med, tidsbegränsning i spelandet...
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Strul med open arena...

Inlägg av PappaBj0rn »

Har du Compiz eller liknande aktiverat? Om så, prova att inaktivera effekterna innan du drar igång spelet. Jag hade exakt samma fel vilket försvann när jag stängde av effekterna.
ehnar

Inlägg av ehnar »

Det stämmer att jag har compiz aktiverade... Finns det något smart kommando som stänger av dem temporärt?
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Kontakt:

Inlägg av PappaBj0rn »

Nej inte vad jag har koll på tyvärr. Det jag gjorde var att gå in i inställningarna för effekter och byta från mina custom-inställningar till inga effekter. Jag vet inte vad som händer bakom GUIt när man gör så, men det borde ju inte vara omöjligt att skapa en genväg till nåt kommando som växlar läge, eller att man till och med kunde lägga till det när man startar spelet; att först inaktivera effekter, starta spelet, när spelet stängs av aktiveras effekter igen.
Jag är för ny i Linuxvärlden för att säga hur man skulle kunna göra det men någon annan kanske har koll? Alt starta en tråd om det.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

ehnar skrev: Finns det något smart kommando som stänger av dem temporärt?
metacity --replace i en terminal. För att åter få igång compiz kör man compiz --replace oxå i en terminal.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Kontakt:

Inlägg av PappaBj0rn »

Hittade dem här tråden för att starta flera program: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,13448.0.html
Men i den så startar man ju flera samtidigt, vilket vi inte vill nu, så ta inte med '&'.
Användarvisningsbild
ronax
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronax »

Jag hade samma problem som trådstartaren... för mig räckte det med att stänga av skärmsläckaren, sen funkade det alldeles klockrent. Compiz tutar å kör på utan problem alls när jag spelar Open Arena
Free your mind and your ass will follow.

Nej jag har inget liv för tillfället! Det är därför
jag sitter och spammar forum på nätterna :)
ehnar

Inlägg av ehnar »

ronax skrev: Jag hade samma problem som trådstartaren... för mig räckte det med att stänga av skärmsläckaren, sen funkade det alldeles klockrent. Compiz tutar å kör på utan problem alls när jag spelar Open Arena
Skärmsläckaren?!?!

Hmm... det skulle ju kunna vara en grej också... men... oftast brukar ju datorn känna av musaktiviteter eller knapptryckningar vilket gör att den inte går igång. Fast det är ju klart att det öppnas ju i ett nytt fönster.  Jag har iofs inte testat någon av förslagen än, har inte tagit mig tid att spela...

Ska testa föreslagna lösningar så får vi se vad som fungerar.
Användarvisningsbild
ronax

Inlägg av ronax »

ehnar skrev:

Skärmsläckaren?!?!

Hmm... det skulle ju kunna vara en grej också... men... oftast brukar ju datorn känna av musaktiviteter eller knapptryckningar vilket gör att den inte går igång. Fast det är ju klart att det öppnas ju i ett nytt fönster.  Jag har iofs inte testat någon av förslagen än, har inte tagit mig tid att spela...

Ska testa föreslagna lösningar så får vi se vad som fungerar.
Av nån anledning kände inte min dator av att jag pillade på vare sig mus eller knappar när jag hade Open Arena igång. Nåväl. I vilket fall så avhjälptes felet, i mitt fall, av att jag stängde av just skärmsläckaren.

ehnar

Inlägg av ehnar »

Uppenbarade sig ditt problem på samma sätt som jag beskrivit?

Openarena blir liten skärm, där det fortfarande händer saker fast du är fryst. Färgen på skärmen blir skum, mus funkar inte, syns inte ens, tangenbordskommandon, piltangenter funkar inte, förutom ctrl + alt+ del... Möjligt att F-tangenterna funkar men, men...

Jag ska testa alla förslag så får ser jag vad som funkat :)
Användarvisningsbild
ronax

Inlägg av ronax »

ehnar skrev: Uppenbarade sig ditt problem på samma sätt som jag beskrivit?

Openarena blir liten skärm, där det fortfarande händer saker fast du är fryst. Färgen på skärmen blir skum, mus funkar inte, syns inte ens, tangenbordskommandon, piltangenter funkar inte, förutom ctrl + alt+ del... Möjligt att F-tangenterna funkar men, men...

Jag ska testa alla förslag så får ser jag vad som funkat :)
Japp, exakt likadant. Man kommer lixom inte åt nånting. Hände precis samma sak i Tremulous och även där försvann problemet när jag inaktiverade skärmsläcket.

Pulz

Re: Strul med open arena...

Inlägg av Pulz »

Jag har ett annat problem. Är helt ny med ubuntu(bör nämnas att jag inte är bra på datorer över huvudtaget)

Men när jag ska spela Open Arena så när jag klickar så hamnar muspekaren i högra nedre hörnet. någon som vet om det är enkelt och fixa?
Skriv svar

Återgå till "Spel"