På tal om att använda sökfunktionen...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Bild

;)
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Du har rätt. Men jag måste medge att det tog lång tid för mig, innan jag blev varse den möjligheten för egen del.
I början var det ganska mycket nytt och sök-funktionen ramlade jag över först via ett inlägg i någon tråd.

Kanske man skall ha någon form av "how to" även för den delen? Lite grand likt detta med trådnamn?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck kanske vill göra en guide för hur man använder forumet..? ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Är inte det här bara en tråd för inbördes beundran moderatorer emellan?
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="stoffepojken"]Är inte det här bara en tråd för inbördes beundran moderatorer emellan?[/quote]
Nja, det var i första hand tänkt för att roa, men samtidigt vara en liten pik. Fast det senare vet jag ju ändå inte kommer fungera... :rolleyes:
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

Frågan är ju vad nya Ubuntuanvändare tycker om den här tråden. Vi är nu strax över 1000 personer i det här forumet. Låt folk fråga för fan...
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Som sagt, det var inte tänkt att attackera någon. Bara lite vardaglig satir.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej stoffepojken.

Det är självfallet mycket tråkigt om Du uppfattar inläggen här inne så negativt som du ger uttryck för här ovan. Jag kan försäkra dig om att det inte skulle falla någon av oss moderatorer in att driva med någon användare. Från min sida var det helt och fullt i all välmening mot nytillkomna, som jag föreslog att det skulle kunna tydliggöras vilket fint instrument vi har i funktionen "sök".

I förhoppning om att det underlättar för var och en om man kan göra en sökning i lugn och ro, för att se om det finns tidigare inlägg i samma fråga som jag själv sitter och brottas med. För egen del gjorde jag en del sådana missar med att fråga i fel trådar och fråga om sådant som tidigare besvarats. Mestadels för att jag satt med mina problem och utan att ha sett sök-möjligheten. Därefter, när jag funnit den, var det väldigt mycket enklare för mig att i lugn och ro ta del av det som redan fanns här inne.

Om forumet får allt för många trådar om samma saker, gissar jag att det skulle bli än svårare för nytillkomna att se någon struktur i det som diskuteras här inne. För min egen del hade det nog varit det, tror jag. Då tvingas de att bläddra i än fler, likvärdiga trådar, för att till slut kanske hitta något som ger dem de svar de söker.

Notera att de likvärdiga rubrikerna som visas här ovan i första inlägget, är inlagda i två olika forumdelar. Den ena är en fråga, den andra ett svar. Knappast lätt att se för en nytillkommen.

Ställer man en fråga kan det dröja timmar, dagar och flera dagar i vissa fall, innan man får ett svar. Då skall man under den tiden gå in från och till, för att se om någon hunnit svara. Kan man enkelt få tips om sökfunktionen och använda sig av den, kan det innebära att man får ett omedelbart svar. I just detta fall var lösningen inlagd på natten, klockan oo:44. Frågeställaren lade in sin fråga betydligt senare, kl 06:58.

En sökning på problemet/frågan skulle i detta fall ha varit omedelbart besvarat!!!

Jag tror att den frågeställaren hade varit mycket nöjd om det hade varit resultatet.

Det är med andra ord för att hjälpa dem som har frågor och underlätta för dem, som vi försöker hålla en så tydlig struktur som möjligt. Vi arbetar kontinuerligt på att göra forumet bättre och bättre. Att hjälpa nya användare av Ubuntu till att enklare och mer överskådligt hitta sökfunktionen som finns, gör det ännu lättare för dem att få hjälp. Om och när vi ser sådant som kan förbättras, försöker vi att ta tag i det. Så vi arbetar -försöker i vart fall- att verkligen serva dem som kommer in här.

Även om du kan ha svårt att tro det.

Så, självfallet skall folk få fråga ..... Där har vi sannerligen ingen avvikande åsikt. Det är trist om du uppfattar det tidigare sagda på något annat sätt, än den välmening det trots allt är. Men vi försöker att hjälpa frågeställare framåt och bespara dem onödiga omvägar fram till svaret.

Hälsningar från Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
marwal

Inlägg av marwal »

Att forummedlemmar inte använder sig av sökfunktionen har nog huvudsakligen tre anledningar :
1) brister i forumets design. Istället för att behöva gå till en söksida för att söka kanske en textbox för snabbsökning ska finnas tillgänglig (gärna Ajax). Kanske dynamiska, intelligenta länkar från trådar som berör samma eller liknande ämne.
2) brister i moderatorers pedagogiska ansvar gentemot övriga medlemmar (har vi ett sånt?)
3) en ovana i att söka rätt fakta i ett samhälle där allting levereras.

punkterna 1 och 2 kan vi göra något åt.
Vad man får akta sig för är en RTFM-stämning och istället vänligt upplysa om sökfunktionen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nr 3 ovan är en viktigt del. För många nya användare kan det vara första gången att gå in i ett forum. Kanske vid inregistrering påpeka det kort att Sök funktionen ger möjligtvis snabbaste svar. Föreslår dock att Broder Tuck skriver inte det, jag misstänker att det skulle bli för långt... :D

[quote="Broder Tuck"]Hej stoffepojken.

Det är självfallet mycket tråkigt om Du uppfattar inläggen här inne så negativt som du ger uttryck för här ovan. Jag kan försäkra dig om att det inte skulle falla någon av oss moderatorer in att driva med någon användare. Från min sida var det helt och fullt i all välmening mot nytillkomna, som jag föreslog att det skulle kunna tydliggöras vilket fint instrument vi har i funktionen "sök".

I förhoppning om att det underlättar för var och en om man kan göra en sökning i lugn och ro, för att se om det finns tidigare inlägg i samma fråga som jag själv sitter och brottas med. För egen del gjorde jag en del sådana missar med att fråga i fel trådar och fråga om sådant som tidigare besvarats. Mestadels för att jag satt med mina problem och utan att ha sett sök-möjligheten. Därefter, när jag funnit den, var det väldigt mycket enklare för mig att i lugn och ro ta del av det som redan fanns här inne.

Om forumet får allt för många trådar om samma saker, gissar jag att det skulle bli än svårare för nytillkomna att se någon struktur i det som diskuteras här inne. För min egen del hade det nog varit det, tror jag. Då tvingas de att bläddra i än fler, likvärdiga trådar, för att till slut kanske hitta något som ger dem de svar de söker.

Notera att de likvärdiga rubrikerna som visas här ovan i första inlägget, är inlagda i två olika forumdelar. Den ena är en fråga, den andra ett svar. Knappast lätt att se för en nytillkommen.

Ställer man en fråga kan det dröja timmar, dagar och flera dagar i vissa fall, innan man får ett svar. Då skall man under den tiden gå in från och till, för att se om någon hunnit svara. Kan man enkelt få tips om sökfunktionen och använda sig av den, kan det innebära att man får ett omedelbart svar. I just detta fall var lösningen inlagd på natten, klockan oo:44. Frågeställaren lade in sin fråga betydligt senare, kl 06:58.

En sökning på problemet/frågan skulle i detta fall ha varit omedelbart besvarat!!!

Jag tror att den frågeställaren hade varit mycket nöjd om det hade varit resultatet.

Det är med andra ord för att hjälpa dem som har frågor och underlätta för dem, som vi försöker hålla en så tydlig struktur som möjligt. Vi arbetar kontinuerligt på att göra forumet bättre och bättre. Att hjälpa nya användare av Ubuntu till att enklare och mer överskådligt hitta sökfunktionen som finns, gör det ännu lättare för dem att få hjälp. Om och när vi ser sådant som kan förbättras, försöker vi att ta tag i det. Så vi arbetar -försöker i vart fall- att verkligen serva dem som kommer in här.

Även om du kan ha svårt att tro det.

Så, självfallet skall folk få fråga ..... Där har vi sannerligen ingen avvikande åsikt. Det är trist om du uppfattar det tidigare sagda på något annat sätt, än den välmening det trots allt är. Men vi försöker att hjälpa frågeställare framåt och bespara dem onödiga omvägar fram till svaret.

Hälsningar från Broder Tuck[/quote]
Hoppas Broder Tuck tar inte illa upp :rolleyes:

P.S. Vem modererar moderatorer?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Att frågor ställs som redan besvarats händer ju lite då och då och ur frågeställarens perspektiv är den nog oftast så att den gärna läst svaret istället för att behöva formulera frågan och vänta på svar precis som nämnts här i tråden.

Hittas en tråd där svaret inte riktigt är vad man sökt efter så är ju det bästa för att ha ett så lättanvänd forum som möjligt att fortsätta fråga i samma tråd alltefter trådens namn ger utrymme till, och om trådens namn inte ger utrymme för frågan, starta en ny tråd.

Att råka använda forumet "fel" är däremot aldrig något någon ska behöva vara rädd för då det värsta som kan hända troligtvis är att någon välvillig moderator påpekar att svaret redan fanns :o

Är du osäker så skriv på bara! :) Men tänker vi på sådana här saker så får vi ett mer lättanvänt forum för alla ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Att frågor ställs som redan besvarats händer ju lite då och då och ur frågeställarens perspektiv är den nog oftast så att den gärna läst svaret istället för att behöva formulera frågan och vänta på svar precis som nämnts här i tråden.

Hittas en tråd där svaret inte riktigt är vad man sökt efter så är ju det bästa för att ha ett så lättanvänd forum som möjligt att fortsätta fråga i samma tråd alltefter trådens namn ger utrymme till, och om trådens namn inte ger utrymme för frågan, starta en ny tråd.

Att råka använda forumet "fel" är däremot aldrig något någon ska behöva vara rädd för då det värsta som kan hända troligtvis är att någon välvillig moderator påpekar att svaret redan fanns :o

Är du osäker så skriv på bara! :) Men tänker vi på sådana här saker så får vi ett mer lättanvänt forum för alla ;)
[/quote]
[quote="sebastean"]Broder Tuck kanske vill göra en guide för hur man använder forumet..? ;)[/quote]
Jag har hittils träffat på två Ubuntuanvändare som inte har en aning om hur man använder ett forum och därför inte vågat sig på det. Det är ju så att många inte har använt ett forum tidigare och därför vore en lättförståelig guide något väldigt bra.

[quote="stoffepojken"]Är inte det här bara en tråd för inbördes beundran moderatorer emellan?[/quote]
Tack för kritiken mot oss moderatorer. Att för någon som försöker lära sig hur ett forum fungerar träffa på denna satir skulle nog för en del personer uppfattas negativt, så fastän inget var illa menat på något sätt, så tror jag nog att jag håller med :/
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Hehe, nej vi har ett dolt forum för sådana trådar. :P
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av XeonMasta »

[quote="Retardedpope"][quote="stoffepojken"]Är inte det här bara en tråd för inbördes beundran moderatorer emellan?[/quote]
Hehe, nej vi har ett dolt forum för sådana trådar. :P[/quote]
Haha, "jag älskar dig om du älskar mig" trådar
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

[quote="petri0"]P.S. Vem modererar moderatorer?[/quote]
Det gör jag... :P
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Btw, marwal.

Den dagen någon moderator använder sig av RTFM kan jag i princip lova att den blir fråntagen sitt uppdrag! Den attityden får helt enkelt inte förekomma på detta forum!

Som det ser ut hittills tycker jag vi har lyckats ganska bra med det! :D
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

Så det är inne i moderat forumet ni sitter och skrattar åt oss andra dödliga :rolleyes:
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="CrashLord"]Så det är inne i moderat forumet ni sitter och skrattar åt oss andra dödliga :rolleyes:[/quote]
Nja inte direkt, men det har väl hänt. Vi ägnar oss mer åt varandra, moderatorfrågor och ubuntu sverige frågor...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"