Går det att läsa odt.-filer i Windows?

Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Går det att läsa odt.-filer i Windows?

Inlägg av Hylas »

Om man skriver dokument i Open Office och sparar dessa i odt. Går det att läsa filerna på en windows-dator (XP) sedan?
Jag vet att man kan spara dokumenten som doc.-filer i Open Office, men de förändras lite om man har bilder i dokumenten. Alla bilder visas inte ens då man går från odt. till doc. Kan möjligen ha att göra med filformaten på bilderna.

Tyvärr har jag bara Windows på jobbet...
känn dig själv!
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

SV: Går det att läsa odt.-filer i Windows?

Inlägg av Pinky »

Open Office går ju att installera även i windows. M$ office kan nog däremot inte läsa .odt-filer.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Openoffice finns för windows.

Dessutom har windows släppt en odt till docomvandlare som fungerar som ett plugin till office (hur det funkade minns jag inte, den kanske omvandlade separat, dåligt minne har jag) via en "tredje part". Anledningen till att de gjort så är för att de som verkligen behöver denna typ av verktyg ska kunna ha det, men inte behöva stödja det med support eller ge anledning till att bygga in stödet i office (det skulle motverka deras kamp med att få ooxml som ny dokumentstandard).

Ok, texten låter något konspiratorisk... Jag orkat inte skriva om den.

Svaret är alltså ja: du kan installera openoffice i windows eller leta reda på verktyg för att göra om odt till doc (i eller utanför ms office). 
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Pinky skrev: Open Office går ju att installera även i windows. M$ office kan nog däremot inte läsa .odt-filer.
Mekaniserad Apelsin skrev: Openoffice finns för windows.

Dessutom har windows släppt en odt till docomvandlare som fungerar som ett plugin till office (hur det funkade minns jag inte, den kanske omvandlade separat, dåligt minne har jag) via en "tredje part". Anledningen till att de gjort så är för att de som verkligen behöver denna typ av verktyg ska kunna ha det, men inte behöva stödja det med support eller ge anledning till att bygga in stödet i office (det skulle motverka deras kamp med att få ooxml som ny dokumentstandard).

Ok, texten låter något konspiratorisk... Jag orkat inte skriva om den.

Svaret är alltså ja: du kan installera openoffice i windows eller leta reda på verktyg för att göra om odt till doc (i eller utanför ms office). 
Ok, det låter bra. Då ska jag försöka installera Open Office på jobbet. Tack för hjälpen  :)
känn dig själv!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Mekaniserad Apelsin skrev: Dessutom har windows släppt en odt till docomvandlare som fungerar som ett plugin till office
Du tänker nog på Sun ODF Plugin for Microsoft Office. Jag har testat version 1.0 och den var fruktansvärt buggig, det slutade med att MS Word krashade. Senare versioner kanske fungerar bättre.

Men, som sagt, OpenOffice finns för Windows också.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Lars skrev: Du tänker nog på Sun ODF Plugin for Microsoft Office. Jag har testat version 1.0 och den var fruktansvärt buggig, det slutade med att MS Word krashade. Senare versioner kanske fungerar bättre.
Nope... men den där verkar intressantare. Den jag tänkte på var absolut inte gjord av sun och hade "inget" med staroffice att göra.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"