Vilka skrivare funkar bra med ubuntu 7.10?

Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Vilka skrivare funkar bra med ubuntu 7.10?

Inlägg av Hylas »

Ja, är det något speciellt man ska tänka på här? Alltså, vilka fällor kan man gå i? (För fällor finns det alltid!) Jag har tänkt mig en standardskrivare som man klarar sig med i vardagslivet, om ni förstår vad jag menar. Priset har jag heller ingen koll på. Vad är rimligt här?

Tacksam för hjälp
känn dig själv!
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Vilka skrivare funkar bra med ubuntu 7.10?

Inlägg av alatariel »

själv är jag VÄLDIGT nöjd med den Brother-skrivare jag köpte på Ellos ...
Brother-DCP 330C ... men jag kolllade upp innnan att den skulle gå att få igång under Linux - och det gjorde den utan större besvär än att jag fick
a) ladda ned drivisar (i form av .deb-paket!) från brothers hemsida
b) skriva ut en steg-för-steg-guide vad gäller några småsaker de hade missat speciellt för (K)ubuntu ...

kan både skriva ut, skanna och skanna till det SD-kort jag köpte, kan också läsa och skriva till SD-kortet utan problem från datorn! ...
det enda som irriterar lite är att om jag har SD-kortet i så blinkar skrivaren och meddelar "connecting to pc" - men jag har helt enkelt övergått till att ta ut kortet då jag inte behöver det ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... tsPrinters

Jag tror HP är populära skrivare som har bra stöd för Linux?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Hylas skrev: Ja, är det något speciellt man ska tänka på här? Alltså, vilka fällor kan man gå i? (För fällor finns det alltid!) Jag har tänkt mig en standardskrivare som man klarar sig med i vardagslivet, om ni förstår vad jag menar. Priset har jag heller ingen koll på. Vad är rimligt här?

Tacksam för hjälp

Jag har en gammal HP Laserjet 5 L som funkar perfekt. HP deskjet 640C bläckstråle går också bra.  :)
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

Brother bör uppdateras - de har ju ryckt upp sig rejält sen 2006!
http://solutions.brother.com/linux/en_us/index.html

myyycket trevligt för övrigt att se pingvinen där :)
http://welcome.solutions.brother.com/BS ... cp330c_all
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Ok, jag ska kolla lite på förslagen. Tack för hjälpen, folks! :)
känn dig själv!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag tror mycket på Brother. Speciellt eftersom jag har skrivit ut ofantligt många sidor på den, uppskattningsvis c:a 10000 sidor.
En annan aspekt är att Brother skriver på sin hemsida att skrivarna fungerar till Windows, Mac och Linux. Detta uppskattar jag.
Går man till HP:s hemsida så skriver dom att skrivaren fungerar till Win98, Win2000, WinXP och nu även WinVista. Inte ett ord om Linux.
turbo skrev:
Hylas skrev: Ja, är det något speciellt man ska tänka på här? Alltså, vilka fällor kan man gå i? (För fällor finns det alltid!) Jag har tänkt mig en standardskrivare som man klarar sig med i vardagslivet, om ni förstår vad jag menar. Priset har jag heller ingen koll på. Vad är rimligt här?

Tacksam för hjälp

Jag har en gammal HP Laserjet 5 L som funkar perfekt. HP deskjet 640C bläckstråle går också bra.  :)
Jag hade en HP Laserjet 5L förut, men tyckte rent ut sagt att det var rena rama skräpet (förlåt om jag låter brysk, men detta är sanning).
Efter c:a 1 år så drog skrivaren pappren snett och dessutom så blev det ofta två sidor som matades samtidigt.
Detta är många som har haft problem med. Har pratat med en som brukade använda dessa på sitt företag och alla skrivarna fick detta symtom.
Gäller även 6L och några efterföljare. Det visar sig att rullarna inte håller speciellt länge utan torkar. Min kompis fick denna skrivaren av mig för något år sedan då han saknade en. Jag sa precis hur det låg till, men han tog den ändå. Sedan sa han att det gick bra att skriva ut på skrivaren om man matade med ett papper åt gången.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

alatariel skrev:
Brother bör uppdateras - de har ju ryckt upp sig rejält sen 2006!
http://solutions.brother.com/linux/en_us/index.html

myyycket trevligt för övrigt att se pingvinen där :)
http://welcome.solutions.brother.com/BS ... cp330c_all
Jag har en Brother HL-1450 som köptes runt år 2001 och den har aldrig strejkat. Testade den med RedHat runt denna tidpunkt och det fungerade klockrent.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

kan du förstå tyska? 
en ovärderlig hjälp är i så fall
http://wiki.ubuntuusers.de/Drucker
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

alatariel skrev: kan du förstå tyska? 
en ovärderlig hjälp är i så fall
http://wiki.ubuntuusers.de/Drucker

Tyvärr inte om det var mig du menade? :(
Bild
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

ZX Spectrum skrev: Tyvärr inte om det var mig du menade? :(
menade den som ursprungligen ställde frågan :)

men det kanske finns dem som kunde översätta "rubbet"? ;)  ;D
(med hänsyn till det som sägs om licensen förstås ...http://ubuntuusers.de/lizenz/)
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 24 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

ZX Spectrum skrev: Jag tror mycket på Brother. Speciellt eftersom jag har skrivit ut ofantligt många sidor på den, uppskattningsvis c:a 10000 sidor.
En annan aspekt är att Brother skriver på sin hemsida att skrivarna fungerar till Windows, Mac och Linux. Detta uppskattar jag.
Går man till HP:s hemsida så skriver dom att skrivaren fungerar till Win98, Win2000, WinXP och nu även WinVista. Inte ett ord om Linux.
turbo skrev:

Tacksam för hjälp

Jag hade en HP Laserjet 5L förut, men tyckte rent ut sagt att det var rena rama skräpet (förlåt om jag låter brysk, men detta är sanning).
Efter c:a 1 år så drog skrivaren pappren snett och dessutom så blev det ofta två sidor som matades samtidigt.
Detta är många som har haft problem med. Har pratat med en som brukade använda dessa på sitt företag och alla skrivarna fick detta symtom.
Gäller även 6L och några efterföljare. Det visar sig att rullarna inte håller speciellt länge utan torkar. Min kompis fick denna skrivaren av mig för något år sedan då han saknade en. Jag sa precis hur det låg till, men han tog den ändå. Sedan sa han att det gick bra att skriva ut på skrivaren om man matade med ett papper åt gången.

Jo, jag matar också med ett papper i taget. Tänkte närmast på att den funkar ihop med linux.  Nyare HP laser kanske håller högre kvaltet.  :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

turbo skrev:
ZX Spectrum skrev: Jag tror mycket på Brother. Speciellt eftersom jag har skrivit ut ofantligt många sidor på den, uppskattningsvis c:a 10000 sidor.
turbo skrev:

Tacksam för hjälp

Jo, jag matar också med ett papper i taget. Tänkte närmast på att den funkar ihop med linux.  Nyare HP laser kanske håller högre kvaltet.  :)
Man får hoppas det. Lite synd att alla skrivartester som görs går på utskriftskvalitet och inte hållbarhet. (är väl svårt att genomföra)
Nackdelen med Brother är att trumman inte byts när man byter toner, men i gengäld så brukar tonern bli billigare.
Med HP så ingår trumman varje gång tonern byts. Har inte kollat på priser, men borde vara lite dyrare.
Själv är jag i behov av att byta trumman, men det kommer att bli dyrt (c:a 1500 kr.) men med tanke på att jag har skrivit ut såpass många sidor så är det ingen skrämmande kostnad.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hur är det med Canon Pixma tro? Och någon som vet om man kan få igång CD-utskrifter på bläckstråleskrivarna?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev: Hur är det med Canon Pixma tro? Och någon som vet om man kan få igång CD-utskrifter på bläckstråleskrivarna?
Den ska fungera
http://openprinting.org/show_printer.cg ... anon-PIXMA
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
marming

Inlägg av marming »

Jag har en HP CLJ1600 som fungerar perfekt. Det enda var att man fick gå in i inställningar och ändra till color för att få färgutskrift.
Okänd

Inlägg av Okänd »

HP laserjet 3200, som funkar utmärkt direktkopplat samt över nätverk.
LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har en Lexmark c522n, en färglaser som går på nätverket. Det finns linux-drivare till den så den funkar perfekt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

HP-skrivarna har säkert blivit bättre nu för tiden. Jag och min brors skrivare drog pappret snett. Hade till och med glömt att han hade en hp-skrivare. Har för mig att den hade modellen 1030 eller något i den stilen. Är väl i alla fall efterföljaren till 6L.
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"