Boota från LAN

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
stason

Boota från LAN

Inlägg av stason »

Nu ska jag testa något som jag aldrig testat förut, nämligen att köra en tunn klient. Jag ställer frågan här först eftersom ni vanligtvis är snabba med svar. Tanken är att jag i första skedet ska köra WinXP (f'låt...) som bootserver och att jag ska använda en hd-lös burk som tunnis. Är ni med..? Bra.

Vilket program behövs i XP för att skapa en separat Ubuntu-partition som sedan ska kunnas bootas från tunnisen?
Slänger in några schyssta förkortningar också, mest för namedroppingens skull: PXE, BOOTP och DHCP.  ;D
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Boota från LAN

Inlägg av tann »

du skulle även kunna testa att köra med iSCSI (då slipper du begränsningen med att hålla allt i internminne).

det du gör isf är att du PXE-bootar en iSCSI-initiator på klienten som ansluter till XP-maskinen som kör iSCSI-target. ett bra iSCSI-target är Rocketwind, har kört med det här på jobbet. Det finns även nätverkskort med inbyggd iSCSI-initiator som kan boota direkt, men de är rätt dyra. :)
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Du glömde en förkortning: tftp. Ska du pxe'a med bootp-protokollet från din favvo-dhcp-server så ska den hämta din pxelinux.0 från en tftp-server.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

tann skrev: ett bra iSCSI-target är Rocketwind, har kört med det här på jobbet.
Var hittar jag Rocketwind? Är det dyrt? Jag är Googlare men hittar bara skumma Kina-sidor...
Användarvisningsbild
tann
Kontakt:

Inlägg av tann »

ojdå, programmet heter starwind och företaget som gjort det heter rocketdivision. sorry =)

tror det är ett demo tyvärr, minns inte riktigt. det som är bra är att du kan antingen göra en fil som agerar iscsi-disk eller så kan den köra direkt mot en fysisk disk.
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

Ok, nu är jag på väg att börja förstå hur det funkar. En ny tanke:

Jag drar igång en Ubuntu-burk som ska agera target för en initiator-dator utan hårddisk som ska boota Windows med NIC. Vilket targetprogram är att föredra för Ubuntu?

OCH

Vad är det den initierade datorn använder för att starta operativsystemet? Om det ligger en Winpartition på hdd'n, går det att koppla på den?

Ursäkta om jag är ute och flaxar men jag försöker förstå...
Senast redigerad av 1 stason, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
tann
Kontakt:

Inlägg av tann »

nu ska vi se ifall jag är med här.

1. du har en windowsdator som ska va server (iSCSI-target)?

isf kan du köra en enkel initiator som du PXE-bootar, kör från skiva eller vad du nu vill som kopplar upp dig mot windows-datorn (targeten) och sen bootar OS:et via iSCSI. va det det du hade tänkt? =)
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

Det var en av varianterna jag hade tänkt mig, ja.

Variant 2 var det jag skrev i min sista post och är väl egentligen den variant som jag eftersträvar. Dvs att köra en dator med Ubuntu (servern) och en hd-lös dator som bootar WinXp via nätverket.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"