Antivirus

lord

Antivirus

Inlägg av lord »

Hejsan.

Är det någon som vet ett eller flera bra antivirus program till ubuntu? Och hur använder man det/dem? Skulle vara bra att veta.

Bästa hälsningar,
lord.
Användarvisningsbild
Suave
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Antivirus

Inlägg av Suave »

Jag skulle rekommendera Avast. Testa sökfunktionen, du lär hitta massor!

http://www.avast.com/

En väldigt informativ tråd om hur du installerar och placerar ikoner i från startmenyn / skrivbordet

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg141714
Senast redigerad av 1 Suave, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Antivirusprogrammen söker efter windowsvirus, så använder du suspekta windowsprogram i wine, eller använder din dator som lager för windowsanvändare så kan avast vara intressant, annars inte.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Jabberwock
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Jabberwock »

AVG är gratis och brukar alltid hamna högt i oberoende tester också.
Gratis men inte Open Source.

http://ubuntu-se.org/smf/
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

clamav får ej förgätas i uppräkningen
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Personligen använder jag inget antivirus alls. Segar bara ner datorn till ingen som helst nytta. Använde antivirus i Windows (Avast, McAffe, AVG och Norton, dock ej samtidigt...), men de få gånger jag fick virus upptäckte jag dem själv innan antivirusprogrammet hann reagera. Ofta behöver man inget antivirusprogram, om man bara låter bli att vara korkad, men självklart finns det säkert undantag från den "regeln".

Däremot vore det trevligt med något program som letar efter spyware och liknande. Finns något sådant för Linux?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Är det ens någon idé att ha antivirus till Ubuntu? Chansen att man får nån illasinnad mjukvara känns ju så överdrivet liten att antivirus-programmet nog gör mer skada än den förebygger. Spyware vet jag inte om det är så utbrett heller, men visst borde det finns något för GNU/linux? ???
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Johnny Rosenberg skrev: Personligen använder jag inget antivirus alls. Segar bara ner datorn till ingen som helst nytta.
Ofta används det bara till genomsökningar i Linux. Det är alltså inte igång hela tiden, och segar inte ned datorn.
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Mattias skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Personligen använder jag inget antivirus alls. Segar bara ner datorn till ingen som helst nytta.
Ofta används det bara till genomsökningar i Linux. Det är alltså inte igång hela tiden, och segar inte ned datorn.
Lustigt nog så har mina tankegånger om antivirus till Linux varit just detta, att installera ett sådant men inte låta det ligga i bakgrunden eller vara schemalagt på något sätt. Min idé var bara att ha det installerat så att man kan göra en koll då och då, exempelvis om saker strular eller en gång per månad eller så. Eller när andan faller på...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Jabberwock
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Jabberwock »

Jag pratade med en representant för F-Secure förra veckan och han hävdade att virus skrivna för Linux är på stark frammarch medan virus för Mac ligger kvar lågt.

Jag såg för övrigt först nu att min länk till AVG var lite knasig, http://free.grisoft.com ska det såklart vara  :D
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Jabberwock skrev: Jag pratade med en representant för F-Secure förra veckan och han hävdade att virus skrivna för Linux är på stark frammarch medan virus för Mac ligger kvar lågt.
Själv läste jag någonstans (Datormagazin?) att virus för Mac var på stark frammarsch...

Men återigen då, vad skulle ett virus kunna ställa till med i Linux? Förstöra mina dokument och andra filer i Home? Okej, vem bryr sig? Bara att hämta tillbaka dem från backupen.
Någon som kan komma på något annat? Kan virusen knäcka mitt root-lösenord?

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Johnny Rosenberg skrev:
Jabberwock skrev: Jag pratade med en representant för F-Secure förra veckan och han hävdade att virus skrivna för Linux är på stark frammarch medan virus för Mac ligger kvar lågt.
Själv läste jag någonstans (Datormagazin?) att virus för Mac var på stark frammarsch...

Men återigen då, vad skulle ett virus kunna ställa till med i Linux? Förstöra mina dokument och andra filer i Home? Okej, vem bryr sig? Bara att hämta tillbaka dem från backupen.

J.R.
Nja, skulle det läggas ner lika mycket energi på att göra virus till Linux som det nu görs till Windows så kanske . . . . . . ?
Men jag vet vad du menar. Ubuntu har ett annat säkerhetstänkande än vad Winsows har. Svårt för virus att komma åt root.  Kanske det kommer mera virus som lägger sig i webbläsaren?
Annars är väl största risken att användaren laddar hem program från nätet som verkar harmlösa men som innerhåller virus. Via Synaptic lär man inte få några virus.    :)
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Jag skulle inte lita på något uttalande från F-secure eller Symantec. De som är framme jämt och ska skrämma upp folk med att deras dator går åt skogen om man inte köper deras produkt. Kvällstidningar brukar ju hänga på det där tåget och skriva utan något ifrågasättande alls.
lord

Inlägg av lord »

Diskuterade med en kompis. Han hävdade att ubuntu knappast var säkrare än windows, och när jag sa att man måste knappa in ett lösenord för att göra något administrativt, sa han att då finns det program som kan kolla vad man trycker in på tangentbordet och se vad man har för lösen på det sättet... har inte ubuntu något sätt att stoppa det? Jag har för mig att jag läst om det någonstans, men minns bara inte var (bara att det var på det här forumet).
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

ho ho, han menar en keystrokelogger. Det förutsätter att han lyckas med att plantera in en trojan eller backorifice-alike program. Då måste han ha en keystrokelogger för att kunna installera en sådan.Det förutsätter att han lyckas med att plantera in en trojan eller backorifice-alike program. Då måste han ha en keystrokelogger för att kunna installera en sådan.Det förutsätter att han lyckas med att plantera in en trojan eller backorifice-alike program. Då måste han ha en keystrokelogger för att kunna installera en sådan.Det förutsätter att han lyckas med att plantera in en trojan eller backorifice-alike program. Då måste han ha en keystrokelogger för att kunna installera en sådan.Det förutsätter att han lyckas med att plantera in en trojan eller backorifice-alike program. Då måste han ha en keystrokelogger för att kunna installera en sådan......
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

lord skrev: sa han att då finns det program som kan kolla vad man trycker in på tangentbordet och se vad man har för lösen på det sättet...
Men du måste ju få in programmet i datorn på något sätt innan det kan logga din tangentbordsförehavanden ;)
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Fördelen med Ubuntu (och en massa andra distar) gentemot windows är ju att det mesta man behöver finns att hämta via operativets officiella pakethanterare (i det här fallet apt). Är det något man behöver utöver det brukar det finnas paket tillgängliga på getdeb elr liknande som man vet är säkert.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Ulsak skrev:ho ho, han menar en keystrokelogger. Det förutsätter att han lyckas med att plantera in en trojan eller backorifice-alike program.
Njae, han kan mycket väl plantera in en keylogger i /home och köra den därifrån.
lord skrev: [...] program som kan kolla vad man trycker in på tangentbordet och se vad man har för lösen på det sättet... har inte ubuntu något sätt att stoppa det?
Ja det har det. Ubuntu:s gksudo och sudo kollar vad det är som har hand om musen och tangentbordet, och om något annat än det som ska ha koll, har kontroll (dvs existerar en keylogger) så får du inte använda gksudo. Du kan ibland lyckas trigga det "förbudet" om du startar något som kräver lösenord och direkt sätter igång och leker med panelen (Applikationsmenyn) och får du inte skriva in ditt lösenord och heller inte starta programmet.
Roksvamp skrev: Är det något man behöver utöver det brukar det finnas paket tillgängliga på getdeb elr liknande som man vet är säkert.
Getdeb har ingen som helst modererande funktion på det viset. Getdeb kan du inte veta är säkert, tvärtom.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

turbo skrev: Annars är väl största risken att användaren laddar hem program från nätet som verkar harmlösa men som innerhåller virus. Via Synaptic lär man inte få några virus.    :)
Lägg till en rad i sources.list (eller gör motsvarande i synaptic, dvs lägg till ett förråd) och du kan få massor med virus rakt in i synaptic.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Roksvamp skrev: Är det något man behöver utöver det brukar det finnas paket tillgängliga på getdeb elr liknande som man vet är säkert.
Getdeb har ingen som helst modererande funktion på det viset. Getdeb kan du inte veta är säkert, tvärtom.
Så du menar alltså att det är riskfyllt att ladda ner debs från getdeb? Borde inte det upptäckas om programvaran är skadlig med tanke på hur många som använder sidan?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"