Grafikproblem efter grafikkortsbyte

Meerkat

Grafikproblem efter grafikkortsbyte

Inlägg av Meerkat »

Jag bytte ut mitt Radeon 9600 mot ett Radeon 9200 för att testa om elförbrukningen gick ner. Efter bytet så hamnade upplösningen i Ubuntu 7.10 automatiskt på 800 x 600 pixlar och det gick inte att ändra upplösningen. När jag bytte tillbaka till mitt Radeon 9600-kort strax efter så såg det ut så här när jag var inloggad.

Bild: http://www.bildbox.se/srv1/bildbox.se_9 ... 214257.jpg

Tyvärr är det den bästa bilden jag kan komma med. I nerkant ser ni det som ska föreställa menyn. Den är helt omöjlig att tyda. Samma sak med bakgrunden och ikonerna. Det ser ut som allt har hamnat i någons mixer. Helt omöjligt att ändra några grafikinställningar eller göra något annat över huvud taget.
Vid Ubuntus laddningsbild ser allt normalt ut, men så fort inloggningsrutan kommer fram så ser det ut ungefär så där. Jag har provat att använda Radeon 9200 men det ser precis likadant ut med det kortet.
Windows XP startar utan problem med båda korten, så hårdvaran är det inget fel på. Alla hårdvarubyten gjordes självklart när datorn var avstängd och urkopplad.
Jag är rätt ny med Ubuntu så jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig. Jag vill helst undvika ominstallation.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Grafikproblem efter grafikkortsbyte

Inlägg av zenbios »

om du sätter i det nya kortet, testa o starta i recovery mode.
när du e färdig laddad där (om det går som det ska)
testa o reconfigurera x. välj vesa i så fall där. starta om o installera drivarna
för det nya kortet med.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Bild
Meerkat

Inlägg av Meerkat »

När jag väljer recovery så får jag tyvärr samma resultat vid inloggning.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om du drar igång med Live-skivan och tar den xorg.conf-filen du har i Live-sessionen och ersätter den med den som finns på datorn så att säga.

Det kanske fungerar?

Du hittar xorg.conf här: /etc/X11/xorg.conf
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"