Därför hatar jag windows

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Därför hatar jag windows

Inlägg av Dimi »

Japp. Ytterligare än i mängden av alla dessa trådar.

Jag har använt ubuntu i snart ett år, kubuntu i någon vecka. I skolan använder vi windows och ibland måste jag tyvärr använda mig av skoldatorerna. Så var fallet idag och jag vill bara säga usch.

Detta illa fungerande, resurskrävande, uppdateringsfrentiska, pop up betingade, klaustrofobiska magplask till operativsystem. Borde aldrig fått komma till världen överhuvudtaget.

Det första som stör mig är när man har flera lager av fönster på skärmen som är beroende av varandra (när man tex öppnar inställningar i något program). Då kan man inte flytta fönstret som ligger under det översta. Alltså vilken viktigpetter bestämde det? Det är ju helt sinnessjukt!

Klaustrofobin handlar naturligtvis om att det inte finns fler arbetsytor. Hur svårt ska det vara? Om man bedriver någon akivitet som är mer komplicerad än att surfa in på aftonbladets hemsida. Får man ganska ofta fler fönster som tar upp yta på skrivbordet. Var av kanske 3-4 är frekvent använda. Dvs de har man på samma yta. De andra kan man lätt avvara till något annat skrivbord. Vad gör man i windows, jo man grupperar såklart! Fy för satan!!! Det krävs mer energi och tankeverksamhet att hålla koll på alla grupper än att utföra övriga sysslor.

Det finns mycket mycket mer, ni vet själva. Installera drivrutiner, installera mjukvaruprogram, registret mm. Detta vara bara det som fick mig att se rött idag. Men också reflektera över hur snabbt man faktiskt kan vänja sig vid nya saker. För ett år sedan reflekterade jag aldrig över att sakerna ovan ens var något problem.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Därför hatar jag windows

Inlägg av farmfield »

Jag som suttit i åratal & plurat med Windows-problem har inte heller känns så förrän nu efter ett par månader med Ubuntu... Jag får nästan panikångest ibland för att vissa saker är så dumt, flera av sakerna du nämner finns bland dom...

Sedan har vi MacOS som jag iof ofta längtat till när jag retat mig på Windows-idiotgrejer, som jag inte alls längtar till nu... Funderar iof på en iMac ändå men det är för att hårdvaran är snygg, inte för att OS X lockar...

Till sist måste man väl tyvärr erkänna att man saknar program, Photoshop t.ex. som jag efter 16 år inte kan leva utan och där Gimp (även med Gimpshop) är långt ifrån att kunna ersätta... Tack o lov verkar Gimp's utvecklare bestämt sig för att klona PS interfacet till nästa version - ja, PS får räknas som en standard idag...
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

farmfield skrev: där Gimp (även med Gimpshop) är långt ifrån att kunna ersätta...
Vad använder du i Photoshop som du saknar i Gimp?
Hör många säga det där att det inte är likt Photoshop men jag tycker det är så likt att jag häpnar. De verktyg jag använde för fotohantering, illustration m.m. i Photoshop finns där. Det enda jag saknar är möjligen en bra "Save for web..." och stöd för HDR-bilder (vet dock inte om Photoshop har HDR heller utan plugin?).
Det jag saknar är snarare bra ersättare för Illustrator och Indesign (Inkscape och Scribus finns men tycker de är svåra att använda).
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mattias skrev:Vad använder du i Photoshop som du saknar i Gimp?
Nej det är gränssnittet och smågrejer mest, men jag är överindoktrinerad i PS efter alla år, minsta skillnad så grinar jag ur totalt...
Mattias skrev:Det jag saknar är snarare bra ersättare för Illustrator och Indesign (Inkscape och Scribus finns men tycker de är svåra att använda).
Och jag hatar AI, hehe, men älskar FreeHand, så kör gamla MX där - när jag inte leker med Xara LX som förutom att det inte kan öppna eps är himla kul att lattja i... Checka http://www.xaraxtreme.org/about/movies.html om du inte sett dom...  :)
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Hmm... jag använder ett operativsystem som heter Windows på Jobbet. Måste finnas ett annat Windows också, för jag känner inte igen några av de problem Dimi beskriver.

Jag har oftast 5--10 fönster öppna samtidigt, som jag bläddrar emellan med Alt-tab på samma sätt som jag gör hemma i Kubuntu.

Det jag har emot Windows är världsherraväldet, funktionen är definitivt inte sämre.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

farmfield skrev:
Nej det är gränssnittet och smågrejer mest, men jag är överindoktrinerad i PS efter alla år, minsta skillnad så grinar jag ur totalt...
Jag som aldrig varit särskilt förälskad i adobe (lekt mest i en gammal corell-grej jag hade) undrar vad du tycker om att köra photshop i wine? Och varför du inte gör det...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

farmfield skrev: Nej det är gränssnittet och smågrejer mest, men jag är överindoktrinerad i PS efter alla år, minsta skillnad så grinar jag ur totalt...
DET är nog pudelns kärna i så fall :)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Mattias skrev:
farmfield skrev: där Gimp (även med Gimpshop) är långt ifrån att kunna ersätta...
Vad använder du i Photoshop som du saknar i Gimp?
Hör många säga det där att det inte är likt Photoshop men jag tycker det är så likt att jag häpnar. De verktyg jag använde för fotohantering, illustration m.m. i Photoshop finns där. Det enda jag saknar är möjligen en bra "Save for web..." och stöd för HDR-bilder (vet dock inte om Photoshop har HDR heller utan plugin?).
Det jag saknar är snarare bra ersättare för Illustrator och Indesign (Inkscape och Scribus finns men tycker de är svåra att använda).
Kan jag nog svara på. För egen del så saknar jag tillgången till makron i Gimp.
Har för mig att det går att fixa på något sätt i Gimp, men är betydligt bökigare och kräver mer kunskap.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Mekaniserad Apelsin skrev:
farmfield skrev:
Jag som aldrig varit särskilt förälskad i adobe (lekt mest i en gammal corell-grej jag hade) undrar vad du tycker om att köra photshop i wine? Och varför du inte gör det...
Tack för påminnelsen. I senaste wine så fungerar ju Photoshop CS iaf. Vet inte hur det är med CS2 & 3.
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Det som retar mig när jag sitter på jobbet och jag ständigt får upp ”Datorn måste startas om vill du starta om nu?”. Detta när man är mitt uppe i ett lager och orderhanterings program.
I Ubuntu får jag upp ett likande meddelande en gång. och det räcker väl att jag får veta det en gång.
Varför måste jag bli påmind ideligen ? M$ tycks tro att alla datoranvändare är senila eller att de inte kan tänka själva.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

WilhelmBerg skrev: Det som retar mig när jag sitter på jobbet och jag ständigt får upp ”Datorn måste startas om vill du starta om nu?”. Detta när man är mitt uppe i ett lager och orderhanterings program.
I Ubuntu får jag upp ett likande meddelande en gång. och det räcker väl att jag får veta det en gång.
Varför måste jag bli påmind ideligen ? M$ tycks tro att alla datoranvändare är senila eller att de inte kan tänka själva.
Och om man inte svarar på den frågan i Windows så startar den om automatiskt efter en viss tid.
Praktiskt eftersom man själv inte vet sitt bästa.  ::)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

ZX Spectrum skrev: Och om man inte svarar på den frågan i Windows så startar den om automatiskt efter en viss tid.
Just det.. och så sitter man där och skriver ett långt word dokument (eller något liknande) och plötsligt ringer telefonen.
Man reser sig från datorn för att svara, när man kommer tillbaka så.... ?? Oj !! vad tog mitt word dokument vägen ??
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Ja, det händer som sagt alltid när man sitter mitt uppe i något och allra helst när tiden är knapp...

I Vista kan man ju sätta påminnelsen till att dyka upp fyra timmar senare. Varför kan den inte bara ge upp och köra uppdateringarna när man stänger av eller nästa dag när man sätter på datorn igen? Har datorn klarat sig fram till den första tisdagen i varje månad (har för mig att det är då de kommer...) så måste den väl klara sig en dag till...

Frustrerande.
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

ZX Spectrum skrev: Och om man inte svarar på den frågan i Windows så startar den om automatiskt efter en viss tid.
Det här blev jag olyckligt medveten om för en tid sedan då jag startade en stor och mycket viktig nedladdning som skulle vara hemma nästa morgon. Jag gick upp och fick se Windows inloggnings ruta... Blev så där glad...
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Jag kör windows XP på jobbet. Moddat det så gränsnittet är bättre.
I övrigt har jag inte mycket att säga om det, det har sina fördelar och nackdelar.
Men jag skulle aldrig få för mej att betala för ett OS att ha på datorn hemma, när Ubuntu är så pass kompetent som det är.
Så jag hatar inte Windows, (även om jag däremot tycker att Vista suger).
rave_rune

Inlägg av rave_rune »

Måste nog hålla med föregående talare. Har kört XP sen det kom och varit riktigt nöjd med det, men nu när vista kom, så blev det plötsligt dags att börja leta efter ett annat OS. Och det var så jag mötte Ubuntu :P

Ärligt talat så fattar jag inte vad M$ tänkte på när de lanserade Vista; där även de enklaste operationerna blir krångliga och tröga... Tyvärr så är jag låst till windows pga mitt bokföringsprogram annars hade windows åkt ut för länge sen!

Nån som vet om det finns nått bra bokföringsprogram med reskontra och sånt till ubuntu föressten?

/ Niklas
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jag hatar inget operativsystem eftersom alla har sina fördelar och nackdelar. :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

rave_rune skrev: Måste nog hålla med föregående talare. Har kört XP sen det kom och varit riktigt nöjd med det, men nu när vista kom, så blev det plötsligt dags att börja leta efter ett annat OS. Och det var så jag mötte Ubuntu :P

Ärligt talat så fattar jag inte vad M$ tänkte på när de lanserade Vista; där även de enklaste operationerna blir krångliga och tröga... Tyvärr så är jag låst till windows pga mitt bokföringsprogram annars hade windows åkt ut för länge sen!

Nån som vet om det finns nått bra bokföringsprogram med reskontra och sånt till ubuntu föressten?

/ Niklas
Hej och välkommen till forumet rave_rune.
Finns ett program som heter Wine som man lätt kan installera. Efteråt går det att installera Windowsprogram, inte alla men många om det kunde vara intressant?
Bild
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Det djävligaste med windows är dem dära "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] osv. och struntar man bara i dem startar dem om automatiskt  >:(
Men det dära "Säkerhets centret"  ::) är inte långt efter. "Din dator kan vara utsatt för risk flera säkerhetshål hittades" Vaf*n ja har stängt av dem "Säkerhets funktionerna" då det enda dem gör är att ligga och dra 400MB minne UTAN funktion. Och då vill jag inte ha nån j*vla ruta som dyker upp (och drar 200MB minne) som säger att jag är helt du i huvudet för jag vill kunna använda datorn, inte sitta och titta på nån j*kla ladd-symbol bara för att jag klickat på start-menyn.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"