Nätverkskortet funkar inte, hittas av ubuntu men ändå inte

jamjam

Nätverkskortet funkar inte, hittas av ubuntu men ändå inte

Inlägg av jamjam »

Hej Alla! Jag installerade Ubuntu 7.10 och all min hårdvara funkar förutom nätverkskortet som jag misstänkte inte skulle funka, för att det är "inte vanlig" märke.

Datorn är en Dell Latitude C400 med PIII processor.
Extern nätverkskort: Planet WL-3564

Min nätverkskort finns inte med i "network settings", däremot om jag kör komandot "lspci -v | less" så får jag det här:

Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88w8335 [libertas] 802.11b/g Wireless (rev 03)
        Subsystem: Marvell Technology Group Ltd. 88w8335 [libertas] 802.11b/g Wireless
        Flags: 66MHz, medium devsel, IRQ 11
        Memory at 38000000 (32-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=64K]
        Memory at 38010000 (32-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=64K]
        Capabilities: <access denied>

Nu är jag HELT nybörjare och skulle vilja få hjälp med det här. Tack på förhand för alla som försöker  :)
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

SV: Nätverkskortet funkar inte, hittas av ubuntu men ändå inte

Inlägg av jonasbjork »

jamjam skrev: Hej Alla! Jag installerade Ubuntu 7.10 och all min hårdvara funkar förutom nätverkskortet som jag misstänkte inte skulle funka, för att det är "inte vanlig" märke.

Datorn är en Dell Latitude C400 med PIII processor.
Extern nätverkskort: Planet WL-3564

Min nätverkskort finns inte med i "network settings", däremot om jag kör komandot "lspci -v | less" så får jag det här:

Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88w8335 [libertas] 802.11b/g Wireless (rev 03)
        Subsystem: Marvell Technology Group Ltd. 88w8335 [libertas] 802.11b/g Wireless
        Flags: 66MHz, medium devsel, IRQ 11
        Memory at 38000000 (32-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=64K]
        Memory at 38010000 (32-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=64K]
        Capabilities: <access denied>

Nu är jag HELT nybörjare och skulle vilja få hjälp med det här. Tack på förhand för alla som försöker  :)
Du verkar ha ett helskumt WLAN-kort, jag skulle tipsa om att prova NDIS-wrapper. Finns en bra beskrivning på http://wiki.imbumba.se/Ndis_i_ubuntu . Lycka till!
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Hej har ett liknande problem har ett Ralink rt2500 wlankort som sitter i en Packard bell EasyNote laptop. Får inte w-lan att funka, provade guiden Jonas länkade till, kan inte spara drivrutinerna i /lib/firmware vägrar att unzippa till den mappen och flytta dom dit går inte heller. :/
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av jonasbjork »

MarkShelby skrev: Hej har ett liknande problem har ett Ralink rt2500 wlankort som sitter i en Packard bell EasyNote laptop. Får inte w-lan att funka, provade guiden Jonas länkade till, kan inte spara drivrutinerna i /lib/firmware vägrar att unzippa till den mappen och flytta dom dit går inte heller. :/
Du måste nog vara root för att kunna spara filer i /lib/firmware .
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Det verkar finnas stöd för marvell-chipsetet enligt ndiswrappers officiella wiki: http://ndiswrapper.sourceforge.net/joom ... ,list_m-n/
Senast redigerad av 1 Erik Andrén, redigerad totalt 17 gånger.
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

jonasbjork skrev:
MarkShelby skrev: Hej har ett liknande problem har ett Ralink rt2500 wlankort som sitter i en Packard bell EasyNote laptop. Får inte w-lan att funka, provade guiden Jonas länkade till, kan inte spara drivrutinerna i /lib/firmware vägrar att unzippa till den mappen och flytta dom dit går inte heller. :/
Du måste nog vara root för att kunna spara filer i /lib/firmware .
Okej och hur fixar jag det?
Edit: Ah nu funkar det! :)
Senast redigerad av 1 MarkShelby, redigerad totalt 17 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"