Hej på Er!
I samband med ett försök att installera drivrutinet till min Canonscanner fick jag en mapp med ett hänglås på skrivbordet.
Scannerinstallationen misslyckades, men kvar på skrivbordet har jag mappen som jag beskrev. Varje försök att ta bort har misslyckats.
Vad kan man göra? Tacksam för hjälp!
oönskad mapp på skrivbordet
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: oönskad mapp på skrivbordet
Eftersom du antagligen var tvungen att installera skannerna som admin, så tillhör mappen admin. Kommer du in i mappen?
Om det nu är så att det är klokt att ta bort mappen, har jag två förslag.
* Tryck Alt+F2 och skriv 'gksudo nautilus'. Sedan navigerar du till ditt skrivbord och tar bort mappen.
* Eller så öppnar du ett terminalfönster (Program - Tillbehör - Terminal), skriver 'cd Skrivbord'. Sedan skriver du 'sudo rm -r namnet_på_mappen'. Du får då ange ditt lösenord.
Om det nu är så att det är klokt att ta bort mappen, har jag två förslag.
* Tryck Alt+F2 och skriv 'gksudo nautilus'. Sedan navigerar du till ditt skrivbord och tar bort mappen.
* Eller så öppnar du ett terminalfönster (Program - Tillbehör - Terminal), skriver 'cd Skrivbord'. Sedan skriver du 'sudo rm -r namnet_på_mappen'. Du får då ange ditt lösenord.
Tjena
Tack för ditt snabba svar! Gjorde som du skrev, men mappen är kvar. (den är egentligen en genväg från hemmappen).
Ja det går att öppna den. Där ligger hela windowsdrivrutinet till skannern, som jag hoppades installera via Wine.
Hamnade i rooten och till synes gick bra att ta bort men, tyvärr den är kvar på båda hemmappen och på skrivbordet.
Jag vet inte om det är så viktigt att få bort den, mest för ordningens skull. Finns det inte "Felsäkert läge" här som i Windows?
Tack för ditt snabba svar! Gjorde som du skrev, men mappen är kvar. (den är egentligen en genväg från hemmappen).
Ja det går att öppna den. Där ligger hela windowsdrivrutinet till skannern, som jag hoppades installera via Wine.
Hamnade i rooten och till synes gick bra att ta bort men, tyvärr den är kvar på båda hemmappen och på skrivbordet.
Jag vet inte om det är så viktigt att få bort den, mest för ordningens skull. Finns det inte "Felsäkert läge" här som i Windows?
Markera mappen, håll ner shift och tryck på delete. Fungerar det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kan du avinstallera allt från Wine? Då borde du få bort även mappen på skrivbordet.