Pip från okänd källa [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Pip från okänd källa [LÖST]
Så var det dags för nästa pipljud...
Jag var tvungen att flytta min dator efter att min fru vill göra rockad i vardagsrummet. Det kan ha varit nådastöten för någon komponent i min stackars burk. När jag startade den började den ge ifrån sig ett högfrekvent pip, någorlunda i takt med läsningen från hårddisken. Jag drog ur båda diskarna och satte i en annan men pipet var kvar.
Jag kan inte bli klok på vart det kommer ifrån. Det piper från och till när jag använder datorn, ibland även när skärmsläckaren går igång. Kan det vara nätagget, grafikkortet eller CPU'n?!
Jag var tvungen att flytta min dator efter att min fru vill göra rockad i vardagsrummet. Det kan ha varit nådastöten för någon komponent i min stackars burk. När jag startade den började den ge ifrån sig ett högfrekvent pip, någorlunda i takt med läsningen från hårddisken. Jag drog ur båda diskarna och satte i en annan men pipet var kvar.
Jag kan inte bli klok på vart det kommer ifrån. Det piper från och till när jag använder datorn, ibland även när skärmsläckaren går igång. Kan det vara nätagget, grafikkortet eller CPU'n?!
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 2 gånger.
SV: Pip från okänd källa
Jag vet faktiskt nätverkskort som har tjutigt.
Svårt att sätta tummen på en sak.. Enklast är nog att göra byta ut del för del, om du har möjlighet till att pröva med hårdvara som fungerar?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Lite tråkigt att nätverksporten sitter på moderkortet... Ska testa att stänga av den i BIOS.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nån av fläktarna kanske?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag startade om datorn och gick in i BIOS. Där såg jag att processor-hastigheten var inställd på auto, så jag ställde om den till manuell med exakt samma värde som den tidigare valt automatiskt. Nu är den nästan helt tyst. Ett litet högfrekvent pip då och då. Vad tror ni om det?
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
är det nvidiachipset på moderkortet kan det mycket väl vara det inbyggda nätverkskortet som låter. Mitt (moderkortet är ett a7n8x-x, nforce2) pep som tusan ett tag i början när jag precis hade byggt ihop datorn, men nu efter några år verkar det ha tystnat 

vanum est vobis ante lucem surgere
Det har funnits på vissa MacBook-modeller, inklusive min. Det var inte så högt men jag undrade främst vad det berodde på. Efter mycket letande förstod jag att det beror på Intel-processorn och hörs när den är obelastad. Försvinner det om du kör något krävande? Isåfall kan det vara just processorn.
Sök på "CPU whine" för engelska träffar.
Sök på "CPU whine" för engelska träffar.
Det kan vara en spole eller drossel på moderkortet eller i nätagget som har börjat tjuta. Händer ofta i gammal elektonik. Det klassiska tv-tjutet känner ju alla till. Det går säkert att lokalisera om du sticker in örat i chassit och lyssnar runt lite. Akta örsnibben från fläktarna bara... 
Tjutande spolar går tydligen att tysta om de penslas med nagellack. Men öppna inte nätagget om du inte har handskats med starkströmskomponenter tidigare.

Tjutande spolar går tydligen att tysta om de penslas med nagellack. Men öppna inte nätagget om du inte har handskats med starkströmskomponenter tidigare.
När jag kommer hem ska jag lägga örat mot kortet och försöka hitta källan. Ska även köra ASUS Probe för att kolla temp och liknande. "Don't die on me now..."
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Kan vara larm från sensord (temperatur)?
Slå ihjälp sensord och se om det hjälper
Slå ihjälp sensord och se om det hjälper
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
På vinten kommer ofta mössen in i huset, har du kollat att det verkligen är datorn som piper? xD
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
det högfrekventa ljudet kanske kommer från högtalaren på moderkortet, det finns två lösningar på det problemet
1) Det enkla, ryck högtalarens + och - pol, dvs hoppas att det inte sitter integrerat i moderkortet.
2) Leta reda på problemet som också är det vettigaste då din dator försöker säga dig något, typ "det kliar".
Funderade lite här, iom din flytt av datorn, kan det ha hänt något?
Kolla tex så att strömsladden till ditt grafikkort sitter i (om du har någon)
Kolla även 20/24 pin kontakten, samt P4:an (kontakten)
Om du har byggt din dator eller bytt processorfläkt, kolla så den sitter som den ska.
ASUS moderkort + en drös andra märken brukar ha inne i bios på fliken Power eller Advanced något som heter Hardware Monitor som säger dig bla spänningen från nätagget, stämmer det någorlunda?
Mitt nätaggregat började tjuta en dag också, det kan inte vara det?
1) Det enkla, ryck högtalarens + och - pol, dvs hoppas att det inte sitter integrerat i moderkortet.
2) Leta reda på problemet som också är det vettigaste då din dator försöker säga dig något, typ "det kliar".
Funderade lite här, iom din flytt av datorn, kan det ha hänt något?
Kolla tex så att strömsladden till ditt grafikkort sitter i (om du har någon)
Kolla även 20/24 pin kontakten, samt P4:an (kontakten)
Om du har byggt din dator eller bytt processorfläkt, kolla så den sitter som den ska.
ASUS moderkort + en drös andra märken brukar ha inne i bios på fliken Power eller Advanced något som heter Hardware Monitor som säger dig bla spänningen från nätagget, stämmer det någorlunda?
Mitt nätaggregat började tjuta en dag också, det kan inte vara det?
Tack för alla svar (även om mössen...
)
Jag kommer att dra igång operation "Eliminera pip-ljud" till helgen. Bara för att, så har datorn varit relativt tyst nu på sistone. Det kommer fortfarande ett tjut när jag scrollar med mushjulet och när datorn startar.

Jag kommer att dra igång operation "Eliminera pip-ljud" till helgen. Bara för att, så har datorn varit relativt tyst nu på sistone. Det kommer fortfarande ett tjut när jag scrollar med mushjulet och när datorn startar.
Nu finns det ju miljoner olika ljud och hur man uppfattar ett "ljud" är ju väldigt olika.
Men en hårddisk kan ju ge ifrån sig ett högfrekvent ljud. Kanske den som för oväsen för sig?
En smidig sak är ju att montera loss en del i taget och köra uteslutningsmetoden?
Men en hårddisk kan ju ge ifrån sig ett högfrekvent ljud. Kanske den som för oväsen för sig?
En smidig sak är ju att montera loss en del i taget och köra uteslutningsmetoden?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag hör också ett pip ljud, liknande det som från en gammal halvdöd tv, både från min stationära dator och min bärbara, men bara när jag kör med Internet. J-vligt irriterande.
- Iceron
- Kontakt:
Kolla att alla kontakter sitter i ordentligt. har varit med om att ett grafikkort har börjat tjuta utav bara helvete då en kontakt inte satt ordentligt i. Då var det en summer på grafikkortet som varnade för det. och även en gång då processor fläkten hadde lagt av...
Även irriterade chinchillor som sitter inuti datorn kan låta konstigt.
Även irriterade chinchillor som sitter inuti datorn kan låta konstigt.
Alla möss och irriterade chinchillor är nu bortforslade från datorn men pipet fortsätter.
Statusrapport: datorn har nu problem att hålla sig igång. Ibland dör den i uppstarten och ibland mitt i ett arbete. Jag har tagit ut allt och då menar jag allt för att sedan systematiskt sätta tillbaka komponent elfter komponent. Jag testade att starta datorn med minne, CPU och grafikkort och då lät den inte (!) Sedan satt jag i hårddisk 1 och då började det pipa under uppstart. Men pipet kommer ändå inte från hårddisken eftersom jag testat den i en annan dator. Något i datorn blir tokigt och pippet i takt med att hårddisken arbetar.
Ibland åker jag in i BIOS och det står att frekvensen på CPU'n var felaktig i förra uppstarten. Jag har inte rört något där... Det har även kommit upp en ny hårdvara i WinXP i from av RAID vilket jag knappt vet vad det är... inte heller något jag installerat eller ställt in...
Statusrapport: datorn har nu problem att hålla sig igång. Ibland dör den i uppstarten och ibland mitt i ett arbete. Jag har tagit ut allt och då menar jag allt för att sedan systematiskt sätta tillbaka komponent elfter komponent. Jag testade att starta datorn med minne, CPU och grafikkort och då lät den inte (!) Sedan satt jag i hårddisk 1 och då började det pipa under uppstart. Men pipet kommer ändå inte från hårddisken eftersom jag testat den i en annan dator. Något i datorn blir tokigt och pippet i takt med att hårddisken arbetar.
Ibland åker jag in i BIOS och det står att frekvensen på CPU'n var felaktig i förra uppstarten. Jag har inte rört något där... Det har även kommit upp en ny hårdvara i WinXP i from av RAID vilket jag knappt vet vad det är... inte heller något jag installerat eller ställt in...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har du kört datorn med en live-CD när hårddisken är urkopplad resp inkopplad? Om det tjuter när datorn arbetar oavsett hårddisk så kan det vara en fläkt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag tycker det låter som att moderkortet har gett upp totalt. Sen om det är pata-kontrollern eller cmos-minnet till bios som strular är svårt att säga. Det kan vara något helt annat också. Nollställ bios så att allt går på fabriksinställningar. Går cpu:n och/eller nordbryggan varm? Går datorn stabilt utan hårddisk med liveskivan och memtest86? När du är säker på att allt går finemang så kopplar du in hårddisken.
Usch, det här verkar bli en dyr historia... och snart är det jul!
Jag kommer att testa era förslag när jag kommer hem.
"Snälla Tomten, jag önskar mig en dator.
God Jul från Stason"

Jag kommer att testa era förslag när jag kommer hem.
"Snälla Tomten, jag önskar mig en dator.
God Jul från Stason"